Gå til innhold

NVIDIA diskuterer SoundStorm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De bør vel sørge for at neste versjon av soundstorm blir kompatibel med den nye standarden for lyd som Intel er i ferd med å innføre (husker ikke hva de kaller den). Greit om produsentene i allefall kunne bli enige om slike, relativt sett ubetydelige, standarder...

Du mener sikkert Azalia (aka High Definition Audio) som skal erstatte AC97-standarden:

http://endian.net/details.asp?tag=Azalia

Next generation audio technology, succeding AC97 and I2S. Spec. now (Feb. -03) in rev 0.5. Frozen version expected late -03 with products in 2004. Supports 24 bit 192 kHz audio and 2 to 15 audio streams. Now renamed to "Intel High Definition Audio".

Nvidia har tidligere snakket om at de vil støtte Intel Azalia, så jeg regner selvsagt med at neste generasjons SoundStorm minst vil ha disse spesifikasjonene om ikke mer.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
De bør vel sørge for at neste versjon av soundstorm blir kompatibel med den nye standarden for lyd som Intel er i ferd med å innføre (husker ikke hva de kaller den). Greit om produsentene i allefall kunne bli enige om slike, relativt sett ubetydelige, standarder...

Du mener sikkert Azalia (aka High Definition Audio) som skal erstatte AC97-standarden:

http://endian.net/details.asp?tag=Azalia

Next generation audio technology, succeding AC97 and I2S. Spec. now (Feb. -03) in rev 0.5. Frozen version expected late -03 with products in 2004. Supports 24 bit 192 kHz audio and 2 to 15 audio streams. Now renamed to "Intel High Definition Audio".

Nvidia har tidligere snakket om at de vil støtte Intel Azalia, så jeg regner selvsagt med at neste generasjons SoundStorm minst vil ha disse spesifikasjonene om ikke mer.

Det har ingen hensikt å overgå den standarden. Kvalitetsbegrensningen ligger i den analoge delen ikke den digitale. Her er det selvsagt fritt spillerom uten fare for kompatibilitet, så om de ønsker klasse A rørforsterkere til chipsettet sitt så er det vel bare å fyre løs :)

Lenke til kommentar

støtte azalia? trenger vel ikke søtte noentingsomhelst i henhold til Azalia...det er vitterlig bare standard teknologi, men med litt høye specs?

 

Men at de må matche, eller overgå Azalia's specs (iallefall på papiret) for å fremstå som kredibile konkurrenter på det integrerte lydkort markedet er noe annet. :)

 

Men har Azalia samme digitale lyd som soundstorm har?

Lenke til kommentar

Egentlig skjønner jeg godt at NVIDIA ikke inkluderer SoundStorm i brikkesettene sine. Nå som de har etablert seg på markedet satser de på lav pris istedet.

 

Det hadde vært fint om NVIDIA kunne gi ut SoundStorm som PCI/PCIe/USB-lydkort. Creative er alt for dominerende på markedet nå. Jeg er fullstendig klar over at det er mange andre merker der ute, har selv et Hercules-lydkort, men de får liksom ikke mye oppmerksomhet.

Lenke til kommentar

Er SoundStorm integrert i nforce2 Ultra? Jeg har et Asus A7N8X-E Deluxe og er stort sett fornøyd med lyden. I Tribes Vengeance så hører ikke alltid at granatene eksploderer, men det er ikke så viktig.

Når jeg åpner nvmixer så står det følgende...NVIDIA Produckt Name: nForce APU/SoundStorm. Codec Manufacturer: Realtek. Codec Model: ALC650.

 

Er det Realtek som har produsert SoundStorm eller er jeg helt ute å kjøre nå? Jeg mener å ha lest at nforce4 skal ha Realtek ALC850 så da bør jo lyden bli enda bedre! Bør jeg sette inn mitt Audigy-kort som ligger i skuffa og ruster?

Lenke til kommentar

Jippi :w00t:

 

Hva skal man med lydkort på PCI eller nyere busser? Er det ikke bedre om det kommer på HighSpeed USB2.0, Firewire 400 eller sånt?

 

Integrert er vel ok så lenge lydkvaliteten holder mål. Men jeg er ikke fornøyd med trykket fra en AC97 integrert løsning. Holder knapt mål spør du meg. Kanskje jeg har vært ekstra uheldig og fått et mandagshovedkort (ABIT AT7).

;)

Endret av G
Lenke til kommentar
Når jeg åpner nvmixer så står det følgende...NVIDIA Produckt Name: nForce APU/SoundStorm. Codec Manufacturer: Realtek. Codec Model: ALC650.

 

Er det Realtek som har produsert SoundStorm eller er jeg helt ute å kjøre nå? Jeg mener å ha lest at nforce4 skal ha Realtek ALC850 så da bør jo lyden bli enda bedre! Bør jeg sette inn mitt Audigy-kort som ligger i skuffa og ruster?

Se nForce audio FAQ'en:

http://www.nforcershq.com/forum/viewtopic.php?t=23721

Q12: If I am using the analog connections am I taking advantage of the Soundstorm's (i.e. the APU's) ability?

 

A: As long as you are using the nvidia drivers the APU will be taken advantage of. The realtek codec in that case is soley being used as a DAC. If you install the realtek drivers then the APU will be bypassed and all effects done using the CPU with the usual limitations (number of voices etc). If you have a board without the APU for now it may be better to make use of the realtek drivers otherwise use the nvidia ones.

[...]

Q16: Why did Nvidia go with poor realtek codecs on an enthusiast board?

 

A: They didn't. The reference board they originally produced featured a far superior sigmatel codec. The board manufacturers were cost-cutting with the realtek codec.

Lenke til kommentar
Er blittAnti-Integrert lydkort selv, det er bare surr i alle rettninger og dårlig lyd, heller greier de ikke drive noen heavy hode telefoer (dog dette gjør vel knapt noen lydkort uten forsterker..)

Dessuten er de integrerte gjerne veldig software-baserte. Stort sett alle utregninger gjøres i software => større CPU-last => lavere ytelse siden CPUen er mer opptatt med lydkort drivern, enn programmene dine.

 

Tomshardware hadde en ganske interessant test for en del måneder siden, hvor de testet en del lydkortløsninger opp mot hverandre. Det var ganske bra skille mellom råtne integrerte lydkort og skikkelige stand-alone lydkort med egne prosessorer.

Lenke til kommentar
Er blittAnti-Integrert lydkort selv, det er bare surr i alle rettninger og dårlig lyd, heller greier de ikke drive noen heavy hode telefoer (dog dette gjør vel knapt noen lydkort uten forsterker..)

du har tydeligvis aldri prøvd soundstorm. Var helt imot integrerte lydkort selv, til jeg kjøpte mitt A7N8X deluxe, da slengte jeg ut Audigy kortet, og ga det til en kompis. Soundstorm på digital utgang er sinnsykt bra.

Lenke til kommentar

Jeg postet dette for en stund siden:

 

"Jeg har et Soundblaster Audigy 2, koblet til ekstern Dolby Digital / DTS reciever via SPDIF. Bruker PowerDVD som DVD avspiller, og 5.1 og DTS funker som f....

Men når jeg kjører spill får jeg kun stereo/dolby pro logic. Ser at mange spill er THX godkjente, og kjører 5.1 lyd. Er det noen måte å få det til å funke gjennom Spdif til coaxial inngang på min Yamaha RXV-1000? Eller må hver høyttaler kobles på fra sin utgang på lydkortet? "

 

Fikk lite respons.... Men fikk vite følgende av en kar som hadde litt peiling?!:

 

"Nei, du må bruke de analoge utgangene for fler-kanallyd i spill. Den eneste løsningen (som finnes akkurat nå) for de som absolutt må ha spill-lyd via digitalutgangen, er et hovedkort med nVidia SoundStorm.

Både nVidia og Creative har uttalt at de vil komme med ekspansjonskort med lignende funksjonalitet for PCI-Express. PCI-bussen er ikke god nok til sånt, ser du."

 

Stemmer dette? Får man virkelig 5.1 og DTS fra DivX, Xvid og DVD, men ikke fra spill??? Hvis dette stemmer må jeg si at Nvidia må få ræva i gir og implementere Soundstorm på sine Nforce mb's NÅ!!!

Lenke til kommentar
Stemmer dette? Får man virkelig 5.1 og DTS fra DivX, Xvid og DVD, men ikke fra spill???

Ja, det stemmer det.

 

Why is Nvidia's Sound Storm so special?

So why is Soundstorm so important? It's very simple as it’s the only solution that will offer you Dolby Digital 5.1 encoder. Yes, it is the only solution, bar none.

 

Soundstorm is, or perhaps was very important to lovers of sound. It was to offer 5.1 sound to those users even when they play games or listen to the music. Otherwise with normal sound cards including all Creative Labs and Terratec cards, you will get Dolby Digital 5.1 only when you watch DVDs, but just in that case. This means that those users ended up with only stereo signal when they play games even the games that have 5.1 sound. That’s bad, man.

Lenke til kommentar
Stemmer dette? Får man virkelig 5.1 og DTS fra DivX, Xvid og DVD, men ikke fra spill???

Ja, det stemmer det.

 

Why is Nvidia's Sound Storm so special?

So why is Soundstorm so important? It's very simple as it’s the only solution that will offer you Dolby Digital 5.1 encoder. Yes, it is the only solution, bar none.

 

Soundstorm is, or perhaps was very important to lovers of sound. It was to offer 5.1 sound to those users even when they play games or listen to the music. Otherwise with normal sound cards including all Creative Labs and Terratec cards, you will get Dolby Digital 5.1 only when you watch DVDs, but just in that case. This means that those users ended up with only stereo signal when they play games even the games that have 5.1 sound. That’s bad, man.

Har hørt lyden fra utallige onboard sound løsninger, helt grusomt spør du meg..

 

Det var helt til jeg hørte lyden av soundstorm, har et Abit NF7-S v.2.0 og elsker lyden av den intigrerte lydbrikken fra nvidia..

 

Kan nevne at jeg eier et Audigy2 kort som har ligget i en skuff i flere mnd., og at jeg ikke har planer om å ta det fram før jeg går over til nForce4.. skulle vel si noe om hvor jeg er fornøyd med soundstorm :thumbup:

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar
"Nei, du må bruke de analoge utgangene for fler-kanallyd i spill. Den eneste løsningen (som finnes akkurat nå) for de som absolutt må ha spill-lyd via digitalutgangen, er et hovedkort med nVidia SoundStorm.

Både nVidia og Creative har uttalt at de vil komme med ekspansjonskort med lignende funksjonalitet for PCI-Express. PCI-bussen er ikke god nok til sånt, ser du."

 

Tror (er ikke helt sikker) på at jeg så en slik ekstrern Creative-sak hos Komplett.no i går.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...