Gå til innhold

Omtale av Final Fantasy XI (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

:no:

 

Beklager at jeg virker en smule surmaget, men det er lite i den omtalen som tyder på at spillet skulle få så høy karakter.

 

Det er relativt tydelig at mer generisk og til dels støtende cheesy går det knapt an å bli og jeg synes anmelderen burde ta en smule høyde for hva som foregår av utvikling i sjangeren.

 

Nok et infantilt mmorpg produsert for det asiatiske markedet for 2 år siden burde tenne varsellamper type juletrebelysning og når man da i tillegg faktisk spiller det og fremdeles ikke klarer å se utover en konklusjon som i bunn og grunn går ut på at mmorpg er avhengighetsskapende (Bombe) Ja da har man laget en 'sucker' anmeldelse og det blir for teit.

 

La massene være suckers og la de asiatiske barna kose seg med fluffen sin hvis de synes det er så kult, men la oss få en smule mer innsikt i produktet i sin helhet av en anmelder på gamer.no. Vær så snill.

 

En produsent som auto genererer et tonn terreng, slenger på en særdeles cheesy grafikk og serverer på en seng av ferdigtygget innholdsløshet, har vi sett en million ganger allerede og jeg synes denne typen gjentagelser burde møte noe mer "motstand" enn dette, særlig når spillet faktisk ikke er nytt engang.

 

Successen til de første store mmorpg'ene har gjort produsentene så fokuserte på sikker inntjening at de til dels har lykkes med å stagnere utviklingen fullstendig og fortsetter å spytte ut spill som tross alt befinner seg på et spedbarnstadie hva spilldynamikk angår.

Hvordan har DU tenkt å bidra til at dette ikke fortsetter i smertefull lang tid?

 

Dette er sannsynligvis (nei jeg har ikke spilt det) spillverdens svar på grusomt kommersiell og dårlig listepop og jeg leser ikke musikkanmeldelser for å få bekreftet at horder av tenåringer synes boyband er fett.

 

På tide å utvide horisontene litt?

Lenke til kommentar

Det er ikke til å legge skjul på at FFXI-serien nå er en av verdens største MMORPG-titler.

 

ca. 550,000 aktive brukere, over 1.5 million aktive karakterer (det koster for ekstra karakterer) og over 170,000 pålogget samtidig sier sitt.

 

Til sammenligning har Anarchy Online og EVE Online rundt 10,000 samtidig påloggede ved "peak"-tider.

 

I tillegg synes jeg Square Enix skal ha stor skryt for å få overført selve essensen i "Final Fantasy"-følelsen over i en MMORPG-tittel. Du får igjen følelsen av å spille et Final Fantasy-spill, selv om du ikke sitter foran TV-en med Playstation-kontrolleren i hånda.

Lenke til kommentar
Vel, kanskje du skal gjere det før du lynsjar Final Fantasy XI.

 

Jeg hadde ikke understreket at jeg ikke har spilt det dersom jeg ikke følte at jeg kunne forsvare en slakt uten å behøve å måtte prøve det.

 

Folk er rare når det gjelder behovet for å forsvare noe de finner det for godt å bruke tiden sin på. Det er forsåvidt greit.

Men poenget mitt som omhandler en noe mer dyptgående analyse av hvor mmorpg befinner seg, hvilke retninger det beveger seg i og til slutt, hvilket potensiale det har, ser ut til å bestå uprøvet og da har jeg lang på vei argumentert hjem denne saken.

 

Gamer.no har aldri vært gode på mmorpg og trenger en seriøst mmorpg informert og community entusiatisk journalist som dypdykker i denne sjangeren.

Det er en utrolig spennende og kompleks sjanger med et potensiale som ingen andre sjangere kommer i nærheten av og jeg beklager å måtte si at det simpelthen ikke holder å peke på foretningsmessige successer og gjenkjennelsesfaktorer fra evt. Originaler når man skal forsvare noe nær en toppkarakter på denne typen spill.

 

Det er fullt mulig at vi i fremtiden kun spiller mmorpg, (Eller da en avart av mmorpg som forøvrig allerede er en feilaktig og ikke dekkende betegnelse) Og jeg synes faktisk at gamer.no burde gripe utviklingen an på en mer aktiv måte og la oss slippe flere overfladiske anmeldelser som ikke beveger seg utover begrepet synsing.

 

En skikkelig informert mmorpg anmelder ville aldri drømt om å gi dette spillet noe mer enn en gjennomsnittlig karakter uansett hvor sjarmert han måtte være i øyeblikket simpelthen fordi spillet ER en generisk mmorpg sjablong.

Eller er det slik at ALLE mmorpg's som følger oppskriften automatisk er toppspill? Har man ikke tenkt å flytte malen overhodet?

 

Nei her er dere ute å sykler folkens og vær nå så snille å være litt konstruktive og gjør whatever for å lære istedet for å kaste dere ned i prestige skyttergravene deres.

Lenke til kommentar
To år etter Japan får vi endeleg sjansen til å gi oss ut på Square Enix sin online-versjon av Final Fantasy. Mange vil nok diskutere ganske heftig om denne tittelen burde ha eksistert, men dei bør kanskje prøve spelet før dei seier noko meir.

 

<a target=_top href="http://gamer.no/art.php?artikkelid=10730">Les artikkelen her</a>

Jau, så tek me fela kånses og sparkar hatten a fjøra! Jii-I-Ha nynorsk veitu!

 

Orker ikke lese anmeldelsen, men jeg vil komme med at advarsel til folk som vurderer kjøpe dette spillet.

 

Jeg spilte det for, tja et år siden eller så, og spillet var til de grader "elitist". Jeg innser at dette ikke er spillet i seg selv, ja. Jeg vil også nevne at det er også rimelig vanskelig og om du ikke er lete-etter-gruppe-et-par-timer-når-du-logger-på-person så glem det. Solo går ikke.

 

Annet enn det så synes jeg grafikken var ganske kjedelig, stilarten for sær og ellers generelt kjedelig.

Lenke til kommentar
Vel, kanskje du skal gjere det før du lynsjar Final Fantasy XI.

 

Jeg hadde ikke understreket at jeg ikke har spilt det dersom jeg ikke følte at jeg kunne forsvare en slakt uten å behøve å måtte prøve det.

 

Folk er rare når det gjelder behovet for å forsvare noe de finner det for godt å bruke tiden sin på. Det er forsåvidt greit.

Men poenget mitt som omhandler en noe mer dyptgående analyse av hvor mmorpg befinner seg, hvilke retninger det beveger seg i og til slutt, hvilket potensiale det har, ser ut til å bestå uprøvet og da har jeg lang på vei argumentert hjem denne saken.

 

Gamer.no har aldri vært gode på mmorpg og trenger en seriøst mmorpg informert og community entusiatisk journalist som dypdykker i denne sjangeren.

Det er en utrolig spennende og kompleks sjanger med et potensiale som ingen andre sjangere kommer i nærheten av og jeg beklager å måtte si at det simpelthen ikke holder å peke på foretningsmessige successer og gjenkjennelsesfaktorer fra evt. Originaler når man skal forsvare noe nær en toppkarakter på denne typen spill.

 

Det er fullt mulig at vi i fremtiden kun spiller mmorpg, (Eller da en avart av mmorpg som forøvrig allerede er en feilaktig og ikke dekkende betegnelse) Og jeg synes faktisk at gamer.no burde gripe utviklingen an på en mer aktiv måte og la oss slippe flere overfladiske anmeldelser som ikke beveger seg utover begrepet synsing.

 

En skikkelig informert mmorpg anmelder ville aldri drømt om å gi dette spillet noe mer enn en gjennomsnittlig karakter uansett hvor sjarmert han måtte være i øyeblikket simpelthen fordi spillet ER en generisk mmorpg sjablong.

Eller er det slik at ALLE mmorpg's som følger oppskriften automatisk er toppspill? Har man ikke tenkt å flytte malen overhodet?

 

Nei her er dere ute å sykler folkens og vær nå så snille å være litt konstruktive og gjør whatever for å lære istedet for å kaste dere ned i prestige skyttergravene deres.

Slik går det når vi mistet vår alles kjære Erling Ellingsen til Vg. Han var vel MMORPG-eksperten for Gamer.no, og står blant annet bak den enorme MMORPG-featuren.

Endret av Loeve
Lenke til kommentar

Jeg spiller dette daglig, og nærmer meg topp lvl nå (75). Ja, det er veldig irriterende at man ikke kommer videre i spillet dersom man bare spiller i korte perioder, når man er logga på så må man være på en stund. Looking for party tiden kan være laaang, spessielt hvis du ikke har et bra rykte, eller ikke har så mange venner. Det er 2 måter å ungå dette på.

 

1. Spille Beastmaster, den eneste jobben der du ikke trenger gruppe.

2. Spille i organisert party med venner. (avtale hvilken tid dere skal spille sammen).

 

Men ellers er spillet veldig bra. Bra balansert, relativ variert. Masse ting å gjøre. Grafikk er veldig bra. Modellene er veldig detaljerte. Og ja, det er fortsatt Final Fantasy :)

Lenke til kommentar
En skikkelig informert mmorpg anmelder ville aldri drømt om å gi dette spillet noe mer enn en gjennomsnittlig karakter uansett hvor sjarmert han måtte være i øyeblikket simpelthen fordi spillet ER en generisk mmorpg sjablong.

Eller er det slik at ALLE mmorpg's som følger oppskriften automatisk er toppspill? Har man ikke tenkt å flytte malen overhodet?

Snittet på www.gamerankings.com for PC-versjonen ligger på 85%, så det ser ut som majoriteten av anmeldere enten er dumme eller bare uenig med deg. Tror jeg lener meg mot det siste.

Lenke til kommentar
En skikkelig informert mmorpg anmelder ville aldri drømt om å gi dette spillet noe mer enn en gjennomsnittlig karakter uansett hvor sjarmert han måtte være i øyeblikket simpelthen fordi spillet ER en generisk mmorpg sjablong.

Eller er det slik at ALLE mmorpg's som følger oppskriften automatisk er toppspill? Har man ikke tenkt å flytte malen overhodet?

Hmm, hadde du prøvd spillet hadde jeg kanskje vært med på det du sier. Det virker som om du vet at spillet har følgt den magiske oppskriften, og kun det. I følge de som har prøvd spillet, i motsettning til deg, sier de at spillet er bra gjennomført og gir det meste av det som forventes av spillet. Og hvorfor skal et bra gjennomført spill få en middelmådig karakter?!

Lenke til kommentar
noen som vet om det er noen Free Trial for dette spillet?

har fint lite lyst til å måtte kjøpe meg ett spill bare for å teste det

Det finnes ikke, men om du har prøvd andre MMO spill, som feks Anarchy, Asherons Calle eller EverQuest så er det ganske likt dem, bare med Final Fantasy tema. Liker du noen av de andre MMO spillene samt FF spillene vil du garantert like det. Liker du ingen andre MMO spill, styr unna.

Personlig finner jeg spillet fantastisk på flere fronter og hadde jeg hatt bedre tid nå idag skulle jeg skrevet et innlegg hvor jeg ville gått til angrep på enkelte av Quales påstander her, samt gitt litt mer info om spillet som jeg synes manglet aldeles i den ellers så fine omtalen.

Lenke til kommentar
Snittet på www.gamerankings.com for PC-versjonen ligger på 85%, så det ser ut som majoriteten av anmeldere enten er dumme eller bare uenig med deg. Tror jeg lener meg mot det siste.

 

Kjære deg Mr Lorentzen. Les anmeldelsen da og fortell meg hvilken karakter du synes den burde lande på utifra hva anmelderen faktisk sier

 

:roll:

 

At spilljournalistene gir altfor høye karakterer generelt er en annen diskusjon og en diskusjon vi har tatt tidligere. Jeg synes ikke det er spesielt relevant eller interessant at du kan vise til en høy gjennomsnittsscore for et spill som er så stort.

Lenke til kommentar
Kjære deg Mr Lorentzen. Les anmeldelsen da og fortell meg hvilken karakter du synes den burde lande på utifra hva anmelderen faktisk sier

Pastor, takk, ikke Mister.

 

Jeg har lest anmeldelsen. Jeg har også spilt spillet. At spillet får åtte til tross for en del ting som trekker ned, sier jo mer om den generelle kvaliteten på spillet enn dine ubegrunnede synsinger og murringer i denne tråden basert på ingenting annet enn hva du har lest om spillet.

 

At mange medier gir altfor høye poengsummer har du rett i, men jeg synes faktisk Gamer.no har lagt seg på en solid linje når det gjelder karakterer.

 

Det er en grunn til at Final Fantasy XI har vokst og gått forbi alle konkurrenter (med unntak av Lineage-spillene) når det gjelder MMORPG. Det er ikke fordi det er et revolusjonerende spill på noen måte, men fordi den gjør mye av det andre spill gjør, bare bedre. Og det er ofte mer enn nok.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...