Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Guide til hvordan bygge en Biquad antenne (WLAN)


Anbefalte innlegg

Trinnvis Bygging av Biquad (for bruk uten parabol)

 

Deler du trenger:

 

Fra elfa

N - plugg (til feste kablen bak på antennen)

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=5473.htm

46-104-73

 

Fra komplett:

Kabel:

N-plugg-han til RP-Sma-hun

http://komplett.no/k/ki.asp?sku=302661&cks=SER

Utsolgt!

Prøv PSdata

eller MPX

eller Elfa

 

Andre steds fra:

Massiv kobberplate

50 cm 1,5mm2/2,5mm2 kabel PR/PFSP

Loddetinn

Kamerastativ

2 Muttrer som passer til kamerastativet

 

Verktøy:

Loddebolt

Gassbrenner

Skyvelær/tommestokk

13 mm bor

drill

baufil

hammer

syl/spiker

 

 

1. Få kappet til plata di til 123x123mm. Dette kan være ganske vanskelig å få til å bli helt rett. Jeg personlig jukset litt, spurte dem på plateværkstedet på jobb om å kappe den med hydrauliskpresse. Ellers er det bare å sette i gang med baufila.

 

 

2. Finn senteret i plata (lag ett kryss ved å trekke streker diagonalt hjørne til hjørne på plata). Ta sylen/spikeren og sett den i midten slå den med hammeren slik at det blir et godt merke i plata... Så finner du frem boret og drillen og driller hullet. Det kan være en god del lettere å forhånds bore med ett/flere mindre bor, siden 13mm bor ikke altid vil holde seg på plass når du borer.

 

3. Så finner du frem gassbrenneren og varmer opp plata. Setter N- pluggen i hullet og dytter loddetinnet mot pluggen slik at det smelter. Lodd fast alle 4 kantene på N- pluggen.

 

4. Finn frem kabelen din PR eller PFSP (dette er kabler som har jordlederen uten isolasjon inne i kabelen) ta av den ytterste isolasjonen, forsiktig så du ikke lager for mange bøyer i den. Ta ut jordlederen.

 

5. Kapp jordlederen din til 244 mm. Rett den ut så mye du klarer. Finn midten av jordlederen og bøy den 90 grader. Så finner du midten av di to delene du har nå og bøyer dem også i 90 slik at du ender opp med noe som ligner en fugl. Etter dette finner du midten av disse sonene igjen og bøyer dem også 90 grader slik at du ender opp med to firkanter på siden.

 

6. Finn frem restene av jordlederen din igjen, og kapp av en bit på 14 mm. Lodd denne på der hvor endene til brillen møtes.

 

7. Ta litt mer av jordlederen og lodd det fast nede i midtpunktet til N-pluggen på andre siden fra der du festen den til plata.

 

8. Hold opp brillen slik at jordlederen i trinn 6 er helt borti plata og kapp til den andre biten, trinn 7, til slik at det passer å lodde den på i det andre midtpunket på brillen

 

9. Lodd midtpunktet i n-pluggen på brillen.

 

10. Lodd biten, i trinn 6, til plata

 

 

Da er du ferdig med antennen!

 

Men hvis du vil feste den til det kamerastativet du har liggende og funnet muttrer som passer til det, kan du forsette!

 

1. Snu antennen slik at brillen står vannrett

 

2. Finn frem gassbrenneren igjen og varm opp plata nede midt på siden. (Det er selvsagt best å lodde denne på samme side som du loddet fast N-pluggen fordi da blir den usynlig og utseende på antennen blir meget bedre)

 

3. Lodd på den ene mutteren så midt på og så rett som du klarer!

 

4. Snu antennen slik at brillen står loddrett

 

5. Trinn 2 og 3 om igjen!

 

6. Skru kamerastativet på og beundre den nye antennen din!

 

 

 

Kilde

 

Biquad posten

Her finner du en del bilder av prosjektet ArticOC startet

 

biquad3.JPG

Laget av ArticOC

 

IMG_18.th.jpg

 

Bildet av min antenne! Mitt kamera suger!

 

Edit: var en god del å rette på her...

Si ifra hvis noe manglet!

Endret av H2H
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan jeg bygge den mye større en dette å følge samme guide?

Det spørs hvilken frekvens du vil ta inn... denne antennen er prosjektert til 2,4 Ghz. Du kan fint bruke denne antennen til mobil forexempel... må bare gjøre plata og brillen litt større!

Endret av H2H
Lenke til kommentar

Skal bygge meg en ny om ikke alt for lenge..

 

Kan ta noen bilder under prosessen.. sånn at det kan bli litt "step by step"

 

Er litt vanskelighetsgrad på den biquaden i forhold til standard waveguide/pringles.. så kunne vel ha den som et alternativ for de "late"? ;)

 

Bare bruk flere av bildene mine hvis du ønsker, jeg hoster disse selv på web!

 

My Webpage

 

nice guide :thumbup:

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar

Ser ut som Orinoco har egne plugger.. :wallbash:

 

meconet_pigtail.jpg

 

http://www.wlansupply.no/index.asp?page=sh...Choise=Pigtails

 

På Wlansupplys sider ser man jo at orinoco-kortene ligger i en egen kategori, og ikke sammen med SMA-pigtailsene.. og å bruke 600,- kroner på en slik kabel er veeldig lite akutelt..

 

Noen som vet for sikkert hvordan det er med Orinoco sine plugger? Er det SMA-plugger eller har de sine egne?

Endret av v0id
Lenke til kommentar

kabelen som skal kobles til antenna skal den være n-female eller male ?

 

tenkte på dette oppsettet:

 

Buffalo Airstation G54 CardBus

http://www.wlansupply.no/index.asp?page=in...dukter&VareID=2

 

Pigtail kabel

http://www.wlansupply.no/index.asp?page=in...tails&VareID=40

eller

http://www.wlansupply.no/index.asp?page=in...ails&VareID=135

 

spørsmålet er hva som blir riktig i forhold til ka antenna har? er det male eller female connector som skal kjøpes på elfa?

 

eventuelt hvor kan jeg kjøpe slik kabel som jeg skal lage dissa to firkantene av???

 

jeg sikler som bare det men er temmelig rådvill! har lyst på nå men skjønner ikke hvordan :innocent:

Lenke til kommentar
kabelen som skal kobles til antenna skal den være n-female eller male ?

Den pluggen som sitter på antennen er en Female N connector! Så skal du kjøpe pigtail så kjøper du MALE

 

eventuelt hvor kan jeg kjøpe slik kabel som jeg skal lage dissa to firkantene av???

Se etter bygge områder, spør elektrikeren der etter "rester" (er elektriker selv.... blir fort mye kapp på en meter eller slikt som man kaster) PFSP eller PR kabel, 1,5 Kvadrat eller 2,5 kvadrat. Jeg mener 2,5 kvadrat er best, fordi den er mye stivere og holder seg i posisjon selv etter en liten dunk!

 

Lykke til! :thumbup:

Endret av H2H
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...