Gå til innhold

AMD kommenterer dobbelkjerne-ytelse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Godt mulig at 2005 kommer til å bli preget av varmeproblemer fra alle hold...

 

Men dualcore blir absolutt digg. Men visst CPU'en skal ha lavere frekvens på begge core'ene, hva med programmer som er optimalisert for 1 CPU og ikke 2?

De må nødvendigvis lide. En tråd kan ikke bli utført to steder samtidig, og da er eneste logiske sluttning at ytelsen i disse programmene går ned.

 

SMP, SMT, Dual-Core er optimalisering med tanke på den totale mengden jobb som blir utført, framfor optimalisering for å løse et lite problem hyperraskt.

Lenke til kommentar
"Selskapet bekreftet nok en gang at dobbelkjerneprosessorene vil bruke samme sokkel som dagens prosessorer og være bakoverkompatibel."

 

Mulig jeg er på jordet her, men betyr det at man vil kunne benytte seg av hovedkort på sokkel 754 og 939 også?

939 og 940.

754 blir billigsegmentet, altså sempr0n platformen.

Lenke til kommentar

Jeg liker bakoverkompabailiteten, håper det gjelder for minne også (dvs at om jeg kjøper en A64 dualcore våren 2006 så kan jeg fortsatt kjøre ddr-1).

 

Ellers var ikke ytelseshoppet så stort jeg kunne ha håpt, om feks man får 30% bedre ytelse og 1 ghz(!) lavere frekvens. (worst case). Så får man jo feks 2*1.4 ghz som tilsvarer ca 1.85 (30%), mens singlecore-aternativet er 2.4 ghz. Ikke så attraktivt akkurat :(.

 

På en annen side, i det ideele scenarioet (med dagens tall), så vil man få 2*1.8 ghz, som tilsvarer 1.8*1.55= 2.8 ghz. Håper på litt bedre ytelsestall etterhvert. Ihvertfall håper jeg de slipper å gå fullt så langt ned i frekvens. Ellers så blir sikkert dual-core fett for oss som driver med multitasking.

 

AtW

Lenke til kommentar
Kan jo godt være at vi overklokker med gode kjøleløsninger kan dra nytte av at amd har klokket ned cpu, kanskje vi til og med kan kjøre på standard hastighet.

 

Men 2xkjerner = 2x varmeutvikling eller? Hva kan vi forvente oss? 100-300Watt?

 

Jeg tror det nå man bør begynne å kjøpe aksjer i firma som selger vannkjøling , og fete "silent" strømforsyninger

 

Moderne PC'er begynner å ligne mer og mer på varmeovner.

Temperaturen på ut luften fra min PSU([email protected]) er på nivå med en hårføner under hard belastning. Trenger ingen varme i det rommet PC'n står! :roll:

 

Hvordan det blir med dobbeltkjerne CPU'er + 2x6800 ULTRA SLI tør ikke jeg tenke på.... :dribble: (Btw , hva vil Nvidia anbefale til PSU her da? 1000W??)

Endret av dkvam
Lenke til kommentar
På en annen side, i det ideele scenarioet (med dagens tall), så vil man få 2*1.8 ghz, som tilsvarer 1.8*1.55= 2.8 ghz. Håper på litt bedre ytelsestall etterhvert. Ihvertfall håper jeg de slipper å gå fullt så langt ned i frekvens. Ellers så blir sikkert dual-core fett for oss som driver med multitasking.

 

AtW

Det er noe feil i beregningene dine. Du tar utgangspunkt i at en prosessor på 2.8 Ghz yter 55 % bedre enn en på 1.8 Ghz. Uten å kjenne til de nøyaktige tallene vil jeg tro at ytelsesforskjellen på disse er langt mindre enn 55 %.

Lenke til kommentar
På en annen side, i det ideele scenarioet (med dagens tall), så vil man få 2*1.8 ghz, som tilsvarer 1.8*1.55= 2.8 ghz. Håper på litt bedre ytelsestall etterhvert. Ihvertfall håper jeg de slipper å gå fullt så langt ned i frekvens. Ellers så blir sikkert dual-core fett for oss som driver med multitasking.

 

AtW

Det er noe feil i beregningene dine. Du tar utgangspunkt i at en prosessor på 2.8 Ghz yter 55 % bedre enn en på 1.8 Ghz. Uten å kjenne til de nøyaktige tallene vil jeg tro at ytelsesforskjellen på disse er langt mindre enn 55 %.

Ok, jeg trodde A64 skalerete ganske bra med klokkefrekvens, men det kan helt sikkert noen som kan mer enn meg komme med oppklaredne info om.

 

AtW

Lenke til kommentar
Godt mulig at 2005 kommer til å bli preget av varmeproblemer fra alle hold...

 

Men dualcore blir absolutt digg. Men visst CPU'en skal ha lavere frekvens på begge core'ene, hva med programmer som er optimalisert for 1 CPU og ikke 2?

Men er du sikker på om Operativsystemet kommer til å se disse 2 kjernene som 2 CPU'er i det hele tatt?

 

Jeg har ikke peiling, men det finnes vel en viss mulighet for at det er kun CPU'en selv (internt) som vet at det sitter 2 kjerner der? For disse CPU'ene skal jo kjøre på samme chipset som en enkelt-kjerne CPU.. Noen som har peiling som gidder å uttale seg? :roll:

Lenke til kommentar

Flere kommentarer samt grafer for estimert ytelse her:

AMD Tips Dual-Core Details, Performance

 

Merk at grafen er justert for bedre å villede. :) Synd at AMD ikke hadde estimert ytelse for single socket også.

 

Det snakkes om en ytelsesøkning på 25% til 40% over single core for prosessorer som er klokket 1GHz lavere enn dagens beste Opteron. For de som bare er klokket 600MHz lavere er det snakk om ytelsesøkning på 30% til 60%.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...