Gå til innhold

50 millioner HT-prosessorer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja da burde software industrien se å få ut fingeren å skrive for HT og dobbel kjerne prosessorer! Slik at spill og programmer går enda bedre  :cool:

Ingen gidder å skrive for en teknologi som allerede er foreldet :!:

Tenk 50 mill har praktisk talt blitt lurt ... :hrm:

Ifølge Intel gir teknologien opptil 25 prosent ytelsesøkning. Dette avhenger selvsagt av både hardware (brikkesett) og hvilken programvare man bruker.

Lenke til kommentar
Ja da burde software industrien se å få ut fingeren å skrive for HT og dobbel kjerne prosessorer! Slik at spill og programmer går enda bedre  :cool:

Ingen gidder å skrive for en teknologi som allerede er foreldet :!:

Tenk 50 mill har praktisk talt blitt lurt ... :hrm:

Ifølge Intel gir teknologien opptil 25 prosent ytelsesøkning. Dette avhenger selvsagt av både hardware (brikkesett) og hvilken programvare man bruker.

Sveinsel... FUD

Lenke til kommentar
Ja da burde software industrien se å få ut fingeren å skrive for HT og dobbel kjerne prosessorer! Slik at spill og programmer går enda bedre  :cool:

Ingen gidder å skrive for en teknologi som allerede er foreldet :!:

Tenk 50 mill har praktisk talt blitt lurt ... :hrm:

Ifølge Intel gir teknologien opptil 25 prosent ytelsesøkning. Dette avhenger selvsagt av både hardware (brikkesett) og hvilken programvare man bruker.

Opptil 25% ytelse, og dette var ikke engang snakk om multitasking (hvor det i mange situasjoner er langt mer å hente), og alt nesten gratis (i forhold til non-HT). Skulle likt å vite hvordan du kommer frem til at ektra ytelse - til ca samme pris er lureri.

 

Høres ut som du har liten eller ingen praktisk erfaring med hvor "effektivt" HT faktisk kan være (for ikke å snakke om følelsen).

Lenke til kommentar
Nåja, det blir mer spennende med 2x/4x/8x kjerner etter hvert som di utvikles. Med en dobbel kjerne så vil jo systemet i grunn fungere som om det har 2xCpu og det betyr jo at vi endelig kan begynne å kjøre True multitasking.

Ja det er en del fordeler med at hardware støtter flere tråder. F.eks kan OS benytte andre og mer effektive algoritmer til å fordele CPU karften i et flertrådet system enn det er mulig å få til i et singel trådet system. Det er derfor multitasking på P4 funker så fint i XP.

 

Om quad core og høyere er fremtiden for desktop maskiner og andre maskiner hvor responstid er viktig tviler jeg sterkt på. For servere og andre maskiner hvor ytelse kun måles i hvor mye data en kan trykke gjennom systemet i snitt så er det ofte greit med mange CPU kjerner. For Desktop/Workstation og lignende så vil nok "sweet spot" ligge på dual core med SMT støtte. Jeg blir ikke mye overrasket om neste generasjon prosessorer fra Intel, AMD og IBM blir nettopp slike. Dvs. vi vet vel egentlig at Intel og IBM kommer med slike. k9 fra AMD er det fortsatt lite informasjon om.

 

Poenget er uansett at produsentene går i retning dual core med SMT, mens quad core og høyere ikke vil ha nevneverdig effekt i "vanlige systemer" fordi responstid og ikke throughput er viktigst her. Da gir det mer mening å designe to kraftige kjerner på en chip enn å designe 4 litt mindre kraftige kjerner på samme chip selv om designet med fire kjerner har høyeste _teoretiske_ ytelse.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
Ja da burde software industrien se å få ut fingeren å skrive for HT og dobbel kjerne prosessorer! Slik at spill og programmer går enda bedre  :cool:

Ingen gidder å skrive for en teknologi som allerede er foreldet :!:

Tenk 50 mill har praktisk talt blitt lurt ... :hrm:

Ifølge Intel gir teknologien opptil 25 prosent ytelsesøkning. Dette avhenger selvsagt av både hardware (brikkesett) og hvilken programvare man bruker.

Opptil 25% ytelse, og dette var ikke engang snakk om multitasking (hvor det i mange situasjoner er langt mer å hente), og alt nesten gratis (i forhold til non-HT). Skulle likt å vite hvordan du kommer frem til at ektra ytelse - til ca samme pris er lureri.

 

Høres ut som du har liten eller ingen praktisk erfaring med hvor "effektivt" HT faktisk kan være (for ikke å snakke om følelsen).

Nevn etpar OS som spisser denne teknologien, og etpar program som gjør det samme ...

Hvor stor del av pc-brukerene sitter og bruker slik (denne) teknologi(en)?

0,5 - 1,5 % ??

Lenke til kommentar
Nevn etpar OS som spisser denne teknologien, og etpar program som gjør det samme ...

Hvor stor del av pc-brukerene sitter og bruker slik (denne) teknologi(en)?

0,5 - 1,5 % ??

Alle som kjører XP på P4 drar nytte av den.

 

Jeg vet ikke helt hva slags agenda du har, men jeg kan forsikre deg om at alle de store prosessorprodusentene før eller siden kommer til å implementere en eller annen form for SMT. Dette inkluderer også AMD. SMT kommer til å bli en nødvendig del av moderne prosessorer for å gjemme forsinkelse til RAM. AMD har riktig nok utsatt behovet noe i tid ved å integrere minnekontrolleren.

Lenke til kommentar
Alle som kjører XP på P4 drar nytte av den.

 

Jeg vet ikke helt hva slags agenda du har, men jeg kan forsikre deg om at alle de store prosessorprodusentene før eller siden kommer til å implementere en eller annen form for SMT. Dette inkluderer også AMD. SMT kommer til å bli en nødvendig del av moderne prosessorer for å gjemme forsinkelse til RAM. AMD har riktig nok utsatt behovet noe i tid ved å integrere minnekontrolleren.

Det er forskjell på "å dra nytte av" og "opptil 25 prosent ytelsesøkning" ...

Så gjelder dette HT ...

Jeg har ingen agenda, men når noen blir lurt til tro at de får mer enn 100% tar jeg meg den frihet å reagere. Spesiellt når luringen sitter og feirer... :D

Jeg har kjennt til flerprosessordrift i flere år, det samme med HT...

Bruk av flere presessorer (eller core) er ikke blitt populært ennå annet enn i spesielle miljøer. (For dyrt)...

Lenke til kommentar
Alle som kjører XP på P4 drar nytte av den.

 

Jeg vet ikke helt hva slags agenda du har, men jeg kan forsikre deg om at alle de store prosessorprodusentene før eller siden kommer til å implementere en eller annen form for SMT. Dette inkluderer også AMD. SMT kommer til å bli en nødvendig del av moderne prosessorer for å gjemme forsinkelse til RAM. AMD har riktig nok utsatt behovet noe i tid ved å integrere minnekontrolleren.

Det er forskjell på "å dra nytte av" og "opptil 25 prosent ytelsesøkning" ...

Så gjelder dette HT ...

Jeg har ingen agenda, men når noen blir lurt til tro at de får mer enn 100% tar jeg meg den frihet å reagere. Spesiellt når luringen sitter og feirer... :D

Jeg har kjennt til flerprosessordrift i flere år, det samme med HT...

Bruk av flere presessorer (eller core) er ikke blitt populært ennå annet enn i spesielle miljøer. (For dyrt)...

Det er vel ingen som sier at du får mer enn 100%. Selv med HT aktivert og en applikasjon som drar full nytte av den vil det være teoretisk regnekraft igjen i prosessoren som ikke vil kunne bli utnyttet. Skal du utnytte prosessorkraften 100% i alle tilfeller er det et krav at prosessoren har tilgang til _ALLE_ data i en mengde minimum lik det den kan ta inn per klokkesyklus med en forsinkelse på kun EN klokkesyklus. Det finnes ingen CPU - minne systemer som kan garantere dette, og det kommer neppe til å bli lagd. Det nærmeste du kommer er L1 cache på Itanium 2 som kan garantere 1 syklus forsinkelse, men det er jo så langt i fra _ALLE_ data.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
Alle som kjører XP på P4 drar nytte av den.

 

Jeg vet ikke helt hva slags agenda du har, men jeg kan forsikre deg om at alle de store prosessorprodusentene før eller siden kommer til å implementere en eller annen form for SMT. Dette inkluderer også AMD. SMT kommer til å bli en nødvendig del av moderne prosessorer for å gjemme forsinkelse til RAM. AMD har riktig nok utsatt behovet noe i tid ved å integrere minnekontrolleren.

Det er forskjell på "å dra nytte av" og "opptil 25 prosent ytelsesøkning" ...

Så gjelder dette HT ...

Jeg har ingen agenda, men når noen blir lurt til tro at de får mer enn 100% tar jeg meg den frihet å reagere. Spesiellt når luringen sitter og feirer... :D

Jeg har kjennt til flerprosessordrift i flere år, det samme med HT...

Bruk av flere presessorer (eller core) er ikke blitt populært ennå annet enn i spesielle miljøer. (For dyrt)...

Det var vel snakk om OPPTIL 25% så får du det til 100% , må være måte på å vri på ting og være anti Intel :hmm:

Lenke til kommentar
Det var vel snakk om OPPTIL 25% så får du det til 100% , må være måte på å vri på ting og være anti Intel  :hmm:

Ytelsen er 100% .... når du kjører F.x. "Join Folding@home" , så skal du ha "intil 25% yelseøkning.

Edit: Under desse forutsettninger:

Performance boosts vary, and can reach up to 25 percent when the computer system has an Intel processor with HT Technology and enabled chipset, BIOS, operating system and application software.

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar
Det var vel snakk om OPPTIL 25% så får du det til 100% , må være måte på å vri på ting og være anti Intel  :hmm:

Ytelsen er 100% .... når du kjører F.x. "Join Folding@home" , så skal du ha "intil 25% yelseøkning.

Hvis du definerer ytelsen til P4 u/HT = 100% så vil du kunne oppnå mer enn 100% i en del tilfeller. Typisk opp til 125% i beste fall, men det finnes også eksempler på at ytelsen kan gå ned til typisk 95%.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

HyperThreading (HT) er stort sett bare hype med tanke på bedre ytelse, på bl.a. Xeon-arbeidsstasjoner fikk jeg merkbart bedre ytelse av å skru det av faktisk. Programvare må være fintunet for å dra nytte av HT ved å optimalisere bruken av prosessen, men mesteparten av programvaren som er tilgjengelig i dag utnytter seg ikke av dette såvidt jeg vet. Jeg tror heller ikke det er mulig uten en drastisk omskriving av programvaren, så dette forklarer nok også hvorfor det er så lite utbredt.

 

På P4 ser jeg definitivt mer nytte av HT, men det er langt ifra en finesse man ikke klarer seg uten. Ifølge Intel sin markedsføring av HT så skulle man nesten tro at man ikke er i stand til å multitaske uten, og det stemmer jo selvsagt ikke så derfor mener jeg at HT er oppskrytt. HT gjør forøvrig en god jobb på P4-maskiner for å skjule tilgangstider slik at det føles mer responsivt. Når det er sagt så gir den innebygde minnekontrolleren i AMD64-prosessorene også en mer responsiv maskin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...