Gå til innhold

NorthQ - NQ4100 KingKong Extreme 500W Super Silent


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med tanke på at Spec'en sier noe om dette:

 

Overspenningsbeskyttelse +3.3V,+5V,+12V

Overstrømsbeskyttelse Ja

Kortslutningbeskyttelse Alle utganger

 

Synes det er bra at det også er kortslutningsbeskyttelse. Det er verdt noe av prisen synes jeg.

 

Jeg har selv et Chieftec PSU som ikke har kortslutningsbeskyttelse. Fulgte med et Chieftec kabinett (med andre ord billig laget).

 

Også kjøpte jeg et Antec TrueControl PSU 550 Watt som har slik kortslutningsbeskyttelse. Ville ikke vært foruten denne beskyttelsen.

 

Det er synd at produsenten ikke legger mer vekt på sånne ting som denne sikkerheten. Og at en må opp ganske mye i pris for å få det. Tror også at mange legger mer vekt på antall watt og utseendet enn sikkerheten. :roll:

Lenke til kommentar
hva skjer når man kortslutter en psu med kortsluttningsvern?

moren min korstluttet en, og den ble ødelagt, og jeg også kortsluttet den nye psuen flere eganger, heldigvis ikke uten å ødelegge den...

Den dreper seg selv for at "ingen" komponenter skal ta skade.

 

For å få den på igjen drar man ut strømmen til systemet, fjern "kortsluttningen" og lar strømforsyningen stå i noen minutter.

 

Sett så i strømmen igjen og alt burde fungere som før.

Lenke til kommentar
Knall PSU, men litt for dyr. Nøyer meg heller med en OCZ Powerstream 420W. Ingen dårlig PSU det heller, til 500,- billigere.

 

Det er litt synd at de fleste OEM-lignende PSUer har gjerne opptil 360W og bare 15-18A på 12v. Og så har man disse SuperPower-PSUene med ~500W og 30A på 12v. Det er liksom ingenting i mellom.

Joda det finns noe imellom som jeg fant ut da jeg besøkte datakjeden for et år siden og den PSU'en jeg skulle ha ikke var inne.

Han bak disken gikk da inn på "lageret" og hentet en BeQuiet 400W.

De hadde de ikke i katalogen sin , var antagelig tatt inn som prøve eller noe.

 

Den har 3.3v 28A, 5v 40A og 12v 20A som max continious.

Mulighet for styring av 3 kabinettvifter , temperaturstyrt.

Instilling for fast quiet operasjon , auto eller high med svitsj.

 

Bruker den enda på A64 plattformen med overklokket system og

kun halvlunken luft kommer ut bak.

 

Så senere at 3dfxcool fører disse i flere varianter.

 

Brukbar pris på de også .

+ Stille , stabile ikke undervoltede spenninger( 12,22v,3,41v,5,13v)

 

 

En perle PSU som ikke mange kjenner til.

 

Priser nå:

400W 715,- 3.3v@28A, 5v@40A ,12v@20A

450W 820,- 3.3v@28A, 5v@45A ,12v@22A

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
hva skjer når man kortslutter en psu med kortsluttningsvern?

moren min korstluttet en, og den ble ødelagt, og jeg også kortsluttet den nye psuen flere eganger, heldigvis ikke uten å ødelegge den...

Den dreper seg selv for at "ingen" komponenter skal ta skade.

 

For å få den på igjen drar man ut strømmen til systemet, fjern "kortsluttningen" og lar strømforsyningen stå i noen minutter.

 

Sett så i strømmen igjen og alt burde fungere som før.

Riktig. Men det er vel litt snillere å si at den kutter strømmen til alle kretsene den kan forsyne (hovedkort, harddisker etc.).

 

Den tar ingen skade av kortslutningen såvidt jeg vet. Men kanskje det finnes spesielle situasjoner der også. Uansett er jo poenget å beskytte komponentene inni PC'en.

 

(En gang hadde jeg et billig PSU som var av elendig kvalitet. Men det var veldig varmt inni kabinettet da jeg ikke hadde ekstra kabinettvifter. PSU'en tok kvelden og det gjorde hovedkortet også. Selvfølgelig kan det ha vært andre årsaker til at PSU'en tok kvelden, men det er lite hyggelig å ha sånne elendige PSU'er i PC'en sin) :cry:

Lenke til kommentar

Mange eldre strømforsynignen som tok kvelden og kortetsluttet, endte med fatale resultater.

 

Husker feks godt en serie med strømforsyninger som sendte 220volt inn på alle komponentene i maskinen når kondensatorene tørket ut - resultatet av dette kan dere tenke dere selv....

 

Det ble mange dyre garanti reperasjoner for et tidligere kjent norsk datafirma...

Lenke til kommentar

Også kalt Evercom...

 

De har jeg hatt mye problemer med, en haug av maskiner der alle diskene strøyk med (fujitsu)

 

Evercom er nå lagt ned.

 

Men over til saken.

 

Merkelig, på utsiden står det 195-250VAC, på klistremerket inni står det 200-250 VAC. Ikke så veldig vanlig å bruke "195-250V". Men kanskje 110-250. Men samma det :) Syns bare at det var litt rart.

 

Tvinna strømkabler, så ikke pent ut etter min mening.

Endret av pc^2004
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...