Gå til innhold

Platinum PC3700 med CAS 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har null peiling på minne så beklager hvis spørsmålet er dumt men..

 

Hva er poenget med 3700 brikker til amd 64 hvis 3200/400mhz er det raskeste minnet som kan utnyttes på denne plattformen? Alle hovedkort jeg har sett støtter ikke mer en 3200 minne

Det er kjekt å ha hvis du skal klokke

Lenke til kommentar
Jeg har null peiling på minne så beklager hvis spørsmålet er dumt men..

 

Hva er poenget med 3700 brikker til amd 64 hvis 3200/400mhz er det raskeste minnet som kan utnyttes på denne plattformen? Alle hovedkort jeg har sett støtter ikke mer en 3200 minne

Det er kjekt å ha hvis du skal klokke

Ok, så skal man ikke klokke så er det "bortkastet" å kjøre en amd64 med annet enn 3200 brikker?

Lenke til kommentar
Jeg har null peiling på minne så beklager hvis spørsmålet er dumt men..

 

Hva er poenget med 3700 brikker til amd 64 hvis 3200/400mhz er det raskeste minnet som kan utnyttes på denne plattformen? Alle hovedkort jeg har sett støtter ikke mer en 3200 minne

Det er kjekt å ha hvis du skal klokke

Ok, så skal man ikke klokke så er det "bortkastet" å kjøre en amd64 med annet enn 3200 brikker?

Ikke nødvendigvis, for det kommer jo rett og slett an på brikkenes ytelse, men det er nærliggende at 3200-brikker fungerer raskere på DDR400. For AMD 64s vedkommende er det en interessant artikkel lagt ut hos anandtech i dag, hvor de tester minneytelse.

http://www.anandtech.com/memory/showdoc.aspx?i=2226

Det jeg synes er spesielt interessant er at Crucials Ballistix-3200-minne yter særdeles godt i overklokket stand.

Lenke til kommentar
Jeg har null peiling på minne så beklager hvis spørsmålet er dumt men..

 

Hva er poenget med 3700 brikker til amd 64 hvis 3200/400mhz er det raskeste minnet som kan utnyttes på denne plattformen? Alle hovedkort jeg har sett støtter ikke mer en 3200 minne

AMD Athlon 64 er multiplikatorlåst (untatt FX), så eneste mulighet for å klokke er da å sette opp HTT-bussen (også feilaktig kalt FSB).

 

For eksempel: En Athlon 64 3200+ (Newcastle) er på 2,2GHz. HTT=200 og multiplikator= 11

 

Hvis man setter HTT= 230MHz og lar multiplikatoren stå på 11, får man plutselig 2530MHz, som er det maksimale nettopp jeg klarer å klokke min Athlon 64 3200+. Systemet yter bedre om prosessor og minne kjører på samme frekvens, så ved å ha PC3700-minne, som er godkjent for 233MHz, er man garantert at minnet ikke hindrer deg i overklokkingen.

 

Nyheten her er ikke at det blir lansert PC3700-minne generelt, men at det klarer så lave timings som Cas Latency= 2, noe som kommer godt med på ytelsen.

Lenke til kommentar
Men hvis man ikke skal klokke så er det vel bedre å bruke de ekstra kronene som 3700 brikker koster kontra 3200 brikker på 3200 brikker med lavere timings enn 3700 med høyere timings?

Hm. Et par ord for mye her, tror jeg... Men hvis man ikke skal overklokke er det iallefall meningsløst å kjøpe PC3700-brikker som ikke fungerer bra på DDR400... :yes: Jeg ville kanskje gå så langt som å anbefale PC3200-brikker.

Endret av bureaucrator
Lenke til kommentar
Men hvis man ikke skal klokke så er det vel bedre å bruke de ekstra kronene som 3700 brikker koster kontra 3200 brikker på 3200 brikker med lavere timings enn 3700 med høyere timings?

Hm. Et par ord for mye her, tror jeg... Men hvis man ikke skal overklokke er det iallefall meningsløst å kjøpe PC3700-brikker som ikke fungerer bra på DDR400... :yes: Jeg ville kanskje gå så langt som å anbefale PC3200-brikker.

Det var det jeg trodde :)

 

Går litt i kluss med setningene i dag. Sent i seng og tidlig opp :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...