Gå til innhold

R500 i begynnelsen av 2005


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til dere som får bakoversveis over 4x -tallet, og til MistaPi som ikke tror noe på tallet: Det sto tross alt bare "opptil 4x ytelsen til X800XT.. altså er det eneste som er sikkert at ytelsen ikke blir høyere enn 4x X800XT i noen situasjoner. Trolig er dette 4x-tallet hentet ut fra en av de mange detaljene, f.eks at Shader Model 3 går 4x raskere enn den gjør i dag, siden den ikke trenger å gå i software lengre..

 

Forøvrig synes jeg det sto lite info i artikkelen. Kort oppsummert så sier de bare at "neste generasjons Radeon er under utvikling" (ikke særlig overraskende..), og at "den blir bedre enn nåværende generasjons Radeon, men ikke mer enn 4x berdre". (ikke særlig overraskende det heller)

Lenke til kommentar

100% programmerbar GPU. Kan man kanskje laste noen operativressurser over til GPU så GPu og CPU deler på oppgavene? Og siden en maskin ofte står idle, bør disse skjermkortene ha noe á la Cool´n´Quiet for å redusere støy og effektforbruk. R5xx blir sikkert ikke no særlig kaldere eller mindre effektsugent med "4ganger X800XT-ytelse"...

 

Jeg syns effektjustering på GPU er like aktuelt som til CPU.

Lenke til kommentar
Å heilage Helge! Fire ganger X800XT!? Da kommer gleden til å være kortvarig idét jeg oppgraderer til X800... Eller kanskje pine meg selv helt til R5xx kommer, og da oppgradere fra 9800pro... Da blir det Half-Life 3 full detail ax AA/AF! :p

Heheeh.. La meg gjette, du kjøpte Radeon 9800pro for å kjøre HalfLife2? Kanskje skjermkortet før der også? Også kommer du sikkert ikke til å få spille det før R600 er gammelt ... hehe. Det blir mange skjermkort og lite spilleglede.

Lenke til kommentar
Er det ikke bra at det skjer en utvikling i teknologien da Snekker'n? Eller er du fornøyd med dagens?

 

Jeg for min del ønsker det hjertelig velkommen.

 

Måtte dagen aldri komme da jeg har fått nok!

Joda , men nå er ikke x800 kommet sikkelig i butikkhyllene enda før dem begynner med et som skal være inntil 4 ganger raskere , det er litt drøyt .

Ser dette mest som et spill for å skape et kunstig høyt nivå med kun et mål for øye , å tappe mest mulig penger fra forbrukerne på kortest mulig tid .

Lenke til kommentar
100% programmerbar GPU. Kan man kanskje laste noen operativressurser over til GPU så GPu og CPU deler på oppgavene? Og siden en maskin ofte står idle, bør disse skjermkortene ha noe á la Cool´n´Quiet for å redusere støy og effektforbruk. R5xx blir sikkert ikke no særlig kaldere eller mindre effektsugent med "4ganger X800XT-ytelse"...

 

Jeg syns effektjustering på GPU er like aktuelt som til CPU.

CPU'er har glimrende programmerbarhet og får flere pipeliner (kjerner)

GPU'er har glimrende pipeliner og får mer programmerbarhet.

Når skjer den første krysningen? Når dukker den første CGPU'en opp?

 

Effektregulering finnes til en viss grad allerede i GPU'er, men det vi trenger er å bli kvitt de glohete varmeovnene. Vi trenger "mobile" GPU'er og CPU'er til desktop. Brikker som bruker max 20-30W hver, slik som i gode gamle Pentium3-dager da vi kun trengte 200W PSU og minimalt med kjøling. Jeg ofrer gjerne ytelse i 1600x1200 med 16xAA, 32xAF for å få en en løsning som fungerer lydløst med minimalt strømforbruk og plassbehov.

Lenke til kommentar

4x er vel mer på det teoretiske planet, syns alltid nye kort har 4x bedre ytelse når de kommer ut, men rent praktisk i spill er det ikke det.

 

Men regner med at R500 støtter PS 3.0 og kanskje SLI ?? Det bør den for å holde unna Nvidia. (mulig jeg leste at den ikke vil støtte SLI i en artikkel for en stund siden)

Lenke til kommentar

Når ATi kommer med slike uttalelser, så er det ikke bare for å pirre sluttbrukerne, men også for å legge press på nVidia, og å gjøre SW-utviklerne klar over hvilke muligheter som finnes når programmet deres er ferdig utviklet.

 

4x ytelsen betyr 4x flere polygoner i spill, og 4x mer detaljerte teksturer. Snart vil vel GPUen overta flere funksjoner fra CPUen også, f.eks. KIen (det burde jo være mulig).

Lenke til kommentar

Om bare R5xx er dobbel så rask som R420, så vil vi trenge den ytelsen uansett. Tenk bare på den kommende Unreal 3 Engine, som sikkert vil kreve R600 ytelse for å kjøre smooth nok. Eller hva med 3DMark05 som vil presse dagens toppkort ned i 4000-6000 poeng....

Dessuten blir det helt sikkert bare en papirlansering, og den vil ikke bli tilgjengelig for oss dødelige før til sommeren. Så jeg skal nyte 6800 Ultra kortet mitt i mange måneder til :yes:

 

Dessuten skal ikke ATI og nVidia lansere høyere klokkede versoner av dagens kort FØR de lansere R500 og NV50 da!? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...