Gå til innhold

Satser stort på Linux-drivere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette ser veldig bra ut. Det skjer visst mye spennende hos ATI for tiden. Håper de tar høyde for andre linux-distroer enn Redhat og SuSE, f.eks. Slackware, som jeg bruker. Jeg har nå et ATI Radeon X800 Pro, og jeg får ikke tak i drivere som fungerer. Dette er svært godt nytt. På hovedmaskinen hvor ATI-kortet er i bruk, bruker jeg linux mye mer enn windows.

Lenke til kommentar

Jeg var ati-bruker tidligere, og hver gang det var snakk om nye linux-drivere ble jeg full av forventninger bare for å bli totalt skuffet. Linux-støtten til nå har i beste fall vært

elendig. Selv om man skulle få driveren til å fungere på en relativt ny distribusjon så har ytelsen vært laaaaaaaaangt under par i forhold til windows-driverne. Og her snakker vi ikke om brukerfeil ved installasjon av drivere eller noe slikt, selve ytelsen på driverne i perfekt fungerende tilstand er sjokkerende dårlig. Bytta ut mitt forrige kort (Powercolor 9800 PRO) med det i signaturen min, FX-kortet hadde ca dobbel fps

i Quake3, I shit u not. I tillegg støtter nvidia-driveren alle skjermkortet sine funksjoner, har et fint lite kontroll-panel og fungerer med alle nye Linux-distribusjoner.

 

Med det sagt, om ati hadde sluppet skikkelige drivere skulle jeg gjerne oppgradert til et X800 Pro med en gang. Men de bør kjappe seg litt med driverne, 6800GT blir billigere for hver dag, og nvidia-driverne blir ikke noe dårligere.

Lenke til kommentar

Endelig, begynner og bli mer og mer fristene til å gå tilbake til Linux nå... Hadde bare WineX vært gratis og virket helt perfekt.

 

arokh: Ati har vel aldri (i hvertfall ikke i senere tid) selv laget noen ati drivere, så dette kommer til å bli større enn tredje parts drivere som man har hatt før.

Endret av bugbear
Lenke til kommentar
Endelig, begynner og bli mer og mer fristene til å gå tilbake til Linux nå... Hadde bare WineX vært gratis og virket helt perfekt.

 

arokh: Ati har vel aldri (i hvertfall ikke i senere tid) selv laget noen ati drivere, så dette kommer til å bli større enn tredje parts drivere som man har hatt før.

Hva i all verden er det du snakker om?

 

http://www.ati.com/support/driver.html

 

Ati har lagd drivere for XFree86 i noen år nå, ikke kom med sånt tøv.

Forresten så koster Cedega (tidligere WineX) 5 dollar i måneden om du abbonerer i tre måneder. 5 usle dollar, 35 kroner!!! Du røyker vel ti ganger den summen i dop hver dag, så det har du nok råd til.

Lenke til kommentar

De har det vel bare i kjeften som vanlig...

 

Nvidia har hatt greie (men ufire) drivere for x86, itanium og amd64 på linux i lengre tid (hvor blir det av ppc?). Nvidia har også drivere for freebsd. Det er hardware produsenter som ATI som tvinger forbrukere til å betale avgift til Microsoft for å kunne bruke PCen sin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...