Gå til innhold

Vifteløs prosessor fra AMD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på hvilken spenning denne kommer til å gå på? Det må jo være et godt hakk lavere enn Athlon XP Mobile 2000+ 35W som benytter samme kjerne.

 

Jeg lurer også på om denne er dårligere eller bedre til overklokking enn Athlon XP Mobile 2000+ 35W. Det kan jo hende den er knallbra.

 

Og ikke minst: Hva prisen blir?

Lenke til kommentar

Disse Geode prosessorene fra AMD er vel stort sett brukt innen terminalserver løsninger. Dvs som "tynne" klienter.

 

Typisk oppsett: 650MHz, 64MB RAM, nettverkskort, null eller liten HD, WinCE/Linux.

Pris: 2500,- +/- for hele pakka.

Ideell for bedrifter som ikke ønsker slike som er på forumet her :!:

Minimalt med krøll en kan gjøre gjennom en "tynn" klient om sikkerhetsnivået er satt riktig :innocent:

Lenke til kommentar
Disse Geode prosessorene fra AMD er vel stort sett brukt innen terminalserver løsninger. Dvs som "tynne" klienter.

 

Typisk oppsett: 650MHz, 64MB RAM, nettverkskort, null eller liten HD, WinCE/Linux.

Pris: 2500,- +/- for hele pakka.

Ideell for bedrifter som ikke ønsker slike som er på forumet her :!:

Minimalt med krøll en kan gjøre gjennom en "tynn" klient om sikkerhetsnivået er satt riktig :innocent:

jada.. men uansett. er fin å ha en i en pc som skal være lydløs :)

Lenke til kommentar
Det er vel ikke mulig å klokke ned en XP-M prosessor til å bli vifteløs (stor kjøleribbe)? Synes prosessoren virket vel svak for en HTPC...

Joda, det er jo det Geode i praksis er.

 

Man kan selvfølgelig også velge å overklokke Geode eller underklokke en Athlon XP Mobile for å få ytelse og varmeproduksjon som er i mellom de to.

 

Geode 6W 1,10V Thorobread

AthlonXP Mobile 35W 1,35V Thorobread

AthlonXP Mobile 45W 1,45V Thorobread

AthlonXP 62W 1,55V Thorobread

AthlonXP 75W 1,65V Thorobread

 

Alle er samme brikke, de er bare satt opp med forskjellig multiplier, spenning og fsb for å nå forskjellige markeder. De har bare forlenget overklokkingskurven nedover. Altså den med økende spenning og varmeproduksjon ved økende MHz. I retning nedover blir det altså: Lavere spenning og lavere varmeproduksjon, men også færre MHz.

 

Geode kan sikkert kjøles med en liten kjøleribbe. En overklokket Geode eller en underklokket Athlon XP Mobile 35W kan sikkert kjøles med en større kjøleribbe. Athlon XP Mobile 35W på orginal hastighet blir litt for varm for selv store kjøleribber og krever derfor en bitteliten vifte. 45W-utgaven trenger større vifte osv.

Lenke til kommentar
Man kan selvfølgelig også velge å overklokke Geode eller underklokke en Athlon XP Mobile for å få ytelse og varmeproduksjon som er i mellom de to.

Hvor langt ned må man klokke en XP Mobile for at den skal kunne kjøres vifteløs, da? Samme som en Geode, slik at de i praksis er samme hva slags prosessor man kjøper?

Jeg kjørte min xpm35w vifteløs på 600MHz (1.1v) (hvis jeg ikke husker helt feil).

Har en forholdsvis liten ribbe og ikke noe spesielt bra ventilert kabinett.

Lenke til kommentar
Man kan selvfølgelig også velge å overklokke Geode eller underklokke en Athlon XP Mobile for å få ytelse og varmeproduksjon som er i mellom de to.

Hvor langt ned må man klokke en XP Mobile for at den skal kunne kjøres vifteløs, da? Samme som en Geode, slik at de i praksis er samme hva slags prosessor man kjøper?

Jeg kjørte min xpm35w vifteløs på 600MHz (1.1v) (hvis jeg ikke husker helt feil).

Har en forholdsvis liten ribbe og ikke noe spesielt bra ventilert kabinett.

Får å komme ned i 6W må du nok ned i 666MHz ja. Men du kan jo nøye deg med noe i mellom. F.eks 1GHz og ca 15W.

 

Jeg kjørte min gamle Athlon 1GHz (Thunderbird med god stepping, orginalt 1,75V) vifteløst på 800MHz med 1,1V. Den holdt ca 50-54°C load i et dårlig luftet kabinett.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...