Gå til innhold

Test av Panasonic Lumix DMC-FZ10


Anbefalte innlegg

Et objektiv med 12x optisk zoom burde være et godt utgangspunkt for å lage et spennende kamera. At objektivet er lyssterkt og har optisk bildestabilisator er selvsagt et stort pluss. Når objektivet i tillegg bærer det sagnomsuste Leica-navnet, blir forventningene til kameraet skyhøye. Lever kameraet opp til forventningene?

 

Les testen her:

 

http://akam.no/art.php?artikkelid=10032

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde det ikke vært en idé å lage en egen kategori her på Akam for publiserte artikler og tester? Jeg synes det blir veldig rotete med alle "Kommentarer til denne testen" og "bilder fra den kommende testen". Skal det bli like mange slike i tiden fremover, blir denne kategorien rotete og vanskelig å finne frem i.

 

Vil gjerne ha tilbakemeldinger fra forumbrukere. Har også sendt samme e-post til Martin (mlwirak).

Lenke til kommentar

Etter å ha kritsert testbildene litt synes jeg testen var bra.

 

Jeg ble veldig overrsket over så mange "dårlige" bilder.

Tok 72 bilder nylig på 2 dager og fikk 5 uskarpe. (Tatt under hastverk).

 

Jeg er helt enig at autofokusen er noe treg, men jer er godt fornøyd med batterikapasiteten.

 

Personlig ville jeg gitt kameraet ternigkast 5.

 

Men ellers synes jeg dere har gjordt en god jobb og laget en bra og rettferdig test.

Det jeg kommenterte med Steves Digicam var vel litt i frustasjon over de dårlige testbildene.

Lenke til kommentar

Testen i seg selv var bra synes jeg, men jeg synes dere bommet noe mhp. vurdering av bildekvalitet og bildestabilisatoren.

 

Bildekvaliteten ER bra på dette kamera og dette er jo bekreftet tidligere, både av folk som eier kamera og alle tester som er gjort med fungerende kamera, sånn sett blir karakteren skjev for her har dere rett og slett feil.

Bildene som er lagt til grunn for testen kjenner hverken jeg eller folk som har kamera seg igjen i, men det er jo sagt tidligere så, mer kan man kanskje ikke gjøre.

 

I tillegg synes jeg at testerne heller mot å sammenlikne kamera med speilrefleks i det ene øyeblikket (pga prisen?) for så å si at kamera blir for vanskelig å operere for folk uten kunnskap om digital kamera i det andre? :ermm:

 

Når man har muligheten til å kjøre zoom som tilsvarer 420mm, er det naturlig at det må gå utover noe, sånn sett er kanskje ikke telebildene på FZ10 egnet for å kjøre direkte ut på 30*40 utskrifter (pga noe tap av generell skarphet), men jeg synes likevel kritikken blir for hard. Uskarpe telebilder som det statuebildet på normal lukketid (rundt 1/100 og kortere) skyldes ett av to ting, fotografen eller defekt OIS, det bør ikke være noe dere konkluderer med at er ustabilt når vi (og andre) sier hvordan denne normalt fungerer.

 

Dere sier forøvrig selv at når kamera leverer varene blir resultatet meget bra og oss som bruker kamera til daglig har sjelden problemer med bilder vi tar, dermed er vi meget fornøyde med kamera og bildene det gir. (har selv tatt 30*40 utskrifter som jeg har hengene på veggen)

 

Historien bak FZ10 er også vært å merke seg; Dette er oppfølgeren til FZ1, ting som var savnet i FZ1 ble tatt med i FZ10. Dette var blandt annet 4 megapixler, men det som mest var savnet fra FZ1 var muligheten til å stille ting inn manuelt selv, omtrent som på et speilrefleks.

Dette var grensesprengene når kamera kom på markedet i Mars, det fantes ingen kamera som hadde mulighetene til å matche zoomen og ikke minst kvaliteten på bildene og den manuelle kontrollen man har på kamera, derfor har også mange av testerne konkludert med at det er et kamera for "avanserte amatører" og "fotoentusiaster".

 

Dette er ikke et "bestemors kamera", skal man ha det, kan man gå for et 3x zoom kamera som veier 5 gram og som kun har forhåndsprogrammer og være fornøyd med det. Ikke et kamera som dette som er ment å gi fleksibilitet og muligheter for nettop å få bra bilder i f.eks høylys eller vanskelige forhold, ved å selv å stille inn parametrene.

 

Sånn sett synes jeg det er synd at kamera får gjennomgå på områder man vet det er bra på.

 

Markedsmessig er nok toget uansett kjørt for FZ10's del, FZ20 er oppfølgeren og forhåpenglig får dette kamera litt bedre kritikk, for det hadde vært virkelig synd å se at denne fantasiske serien hadde gått i glemmeboken hos folk om ett og annet bilde ikke sitter som det skal fra testerenes side. :thumbdown:

 

Just my 2 €'s, og nå skal jeg ikke whine mere :tease:

Endret av znapper
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er selv svært fornøyd med et FZ2 nettopp pga utløserresponsen. Er vant til speilrefleks fra før. Digital orket jeg ikke før jeg kom over dette. Har også et exilim z40 for å ha i lomma.

Hvordan kan et kamera som kan ta 4 bilder i sekundet være tregt? FZ2 har også modihjul oppå så dette er ikke noe nytt.

Mitt problem med Lumix Panasonic er at jeg finner ingen forhandler. Noen som vet om en?

Lenke til kommentar
Er selv svært fornøyd med et FZ2 nettopp pga utløserresponsen. Er vant til speilrefleks fra før. Digital orket jeg ikke før jeg kom over dette. Har også et exilim z40 for å ha i lomma.

Hvordan kan et kamera som kan ta 4 bilder i sekundet være tregt? FZ2 har også modihjul oppå så dette er ikke noe nytt.

Mitt problem med Lumix Panasonic er at jeg finner ingen forhandler. Noen som vet om en?

Oslo kameraservice, Elkjøp, Lefdahl er de jeg vet om.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Så ble det et FZ20 fra Nomatica og et FZ3 til hver av mine to døtre fra el-price. Det var en meget god kritikk av testen du leverte Znapper. Etter å ha lest testen og inlegget ditt omigjen etterpå kan jeg slutte meg 100% til det du sier så velformulert. Eneste invending må være at jeg mener FZ10 er oppfølger til FZ2 ikke FZ1. FZ2 har også alle manuelle muligheter.

Det var slående hvilken størrelseforskjell det er mellom FZ3 og FZ20. Jeg har full forståelse for dem som velge det minste. Det er virkelig mye mindre å dra på. Lommekamera er jo ingen av dem, men FZ3 går jo an i anorakk el. ,det gjør ikke FZ20.

Nå gjenstår å se hva de kan prestere. Som tidligere sagt har 2eren levert tilfredstillende tross sine beskjedne 2mp.

post-28-1103837171_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...