Gå til innhold

128-bits Radeon 9800 fra Powercolor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er ikke et fullverdig radeon 9800 og bør derfor heller ikke ha det fullverdige navnet radeon 9800. Det bør merkes klart og tydelig at det er dårligere enten med lavere nummer.. (f.eks 9650?) eller med "lite", "basic edition" eller noe slikt. IKKE Pro-Ez eller noe annet med "Pro" eller "Platinum" eller noe annet positivt i navnet. Det blir rett og slett villedende markedsføring og gir ikke noe annet enn sinte kunder når de oppdager lureriet.

 

Jeg trenger vel ikke oppfordre om boikott en gang.. Det kommer vel av seg selv her i forumet uansett. Regner også med at advarslene hagler når noen intetanende spør om dette kortet er bra.

Lenke til kommentar
Radeon 9500 Pro er like bra som 9600 XT, og 9800 128-bit er mye bedre enn 9500 Pro, så det sier seg selv at det er et godt kjøp - bare prisen er riktig. Og det vil den være, ifølge artikkelen til Tfosheim.

Ja hadde det bare vært så vel. Men dessverre så vil ikke 9800Pro med 128 bit være mye bedre enn 9500 pro. Den vil mest sannsynlig ikke ligge så langt unna i ytselse.

Lenke til kommentar
Dersom man ser på hva kortet tilbyr, så burde det vel kalles Radeon 9500 Platinum Edition, eller noe slikt. 8 pipelines og 128-bit minne? Det er kun ett eneste kort som har hatt det tidligere (hos ATi), og det er 9500 Pro.

Hadde de kalt det for 9500, hadde de ikke solgt i det hele tatt.. :roll:

Joda! Husk at det fortsatt selges i bøtter og spann med Radeon 9200/9250. Poenget er jo å ha et produktnavn som står i stil til pris og ytelse, ikke å ha så high-end som mulig produktnavn på så low-end produkter som mulig for å selge de på falske premisser. Det gir mange kunder som føler seg lurt og undergraver kundenes tillit til ATI og Powercolor.

Lenke til kommentar

Ja ja. Og det er grunnen til at jeg kun kjøper rene ATI-kort hvis jeg skal ha et ATI-basert kort. For hver gang slikt skjer, får jeg bekreftet at det kun er ATI selv som man kan stole på når man skal ha et ATI-kort. Bare da kan jeg være sikker på at jeg får det kortet jeg skal ha. ATI har aldri skuffet meg, og de skuffet ikke nå heller da jeg skulle bytte ut skjermkortet...

PowerColor burde skamme seg, sammen med Club3D og Sapphire.

Lenke til kommentar
Men hvorfor lager de slike kort? Er det mye penger å spare i produksjonen, eller kan de bruke allerede kaserte prosessor kjerner eller noe slikt?

 

Er bare nysgjerrig.

Jeg skal ikke si det for sikkert, men jeg tror ikke de kan bruke særlig mange av kasserte kjerner på grunn av dette. Grunnen er at minnekontrolleren bare er en ganske liten del av GPU'en og det er dermed trolig svært få GPU'er som får en feil akkurat her. (NB: Jeg tror)

 

Jeg tror heller at det er noen kroner å spare for produsentene å kjøpe 2 stk 64MB-brikker fremfor f.eks 4 stk tilsvarende 32MB-brikker. (for 128MB-kort) Samt at det sikkert er noen kroner å spare på at selve PCB'en blir mindre kompleks. Færre høyhastighetsbaner til minnet gjør kanskje at de kan spare 2 lag i PCB'en og dermed få billigere PCB'er.

 

Men uansett så tror jeg ikke produsentene sparer mer enn lommerusk på dette. Det er sikkert mye billigere å bygge et mid-end kort helt fra grunnen sånn som som Radeon 9600XT eller Radeon X600/X700. Noe som gir utslag i ca samme ytelse for lavere priser.

Lenke til kommentar
....

Jeg skal ikke si det for sikkert, men jeg tror ikke de kan bruke særlig mange av kasserte kjerner på grunn av dette. Grunnen er at minnekontrolleren bare er en ganske liten del av GPU'en og det er dermed trolig svært få GPU'er som får en feil akkurat her. (NB: Jeg tror)

 

Jeg tror heller at det er noen kroner å spare for produsentene å kjøpe 2 stk 64MB-brikker fremfor f.eks 4 stk tilsvarende 32MB-brikker. (for 128MB-kort) Samt at det sikkert er noen kroner å spare på at selve PCB'en blir mindre kompleks. Færre høyhastighetsbaner til minnet gjør kanskje at de kan spare 2 lag i PCB'en og dermed få billigere PCB'er.

 

Men uansett så tror jeg ikke produsentene sparer mer enn lommerusk på dette. Det er sikkert mye billigere å bygge et mid-end kort helt fra grunnen sånn som som Radeon 9600XT eller Radeon X600/X700. Noe som gir utslag i ca samme ytelse for lavere priser.

Så da er antagelig den eneste grunnen at de kan kalle kortet 9800?

 

Hmm, hele greia virker litt rart for meg, men det er nå så.

Lenke til kommentar

Jeg er en av de personene som er så uheldig å ha en av disse 128 bits kortene :( Oppdaget det ikke før det var gått en mnd så ikke noe vei å bytte de heller.

 

Når det er sagt så er det INGEN forskjell på 128 bits og 256 bits når det gjelder ytelse i feks Doom3 og FarCry, da dette er noe jeg har testa selv.

 

Testa med Powercolor R9800 Pro 128 bit og 256 bit på mitt system og det var overhode ingen forskjell i ytelse i omtalte spill

Lenke til kommentar
Jeg er en av de personene som er så uheldig å ha en av disse 128 bits kortene :( Oppdaget det ikke før det var gått en mnd så ikke noe vei å bytte de heller.

 

Når det er sagt så er det INGEN forskjell på 128 bits og 256 bits når det gjelder ytelse i feks Doom3 og FarCry, da dette er noe jeg har testa selv.

 

Testa med Powercolor R9800 Pro 128 bit og 256 bit på mitt system og det var overhode ingen forskjell i ytelse i omtalte spill

Det kan umulig stemme. Halve minnebåndbredden i tillegg til lavere default clock MÅ påvirke deg i disse spillene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...