Gå til innhold

Test av BioSlimDisk-minnepinne


hce

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ifølge Windows så er størrelsen på 256MB utgaven av BioSlimDisk på 249MB (261,105,664 bytes). Dette kommer av måten minneprodusenter regner bits og bytes. Bildet under viser egenskaper til minnepinnen i Windows.

Dette har vel strengt tatt både med hvordan minneprodusenter og med hvordan programvareprodusenter regner størrelse.

 

Ofte skrives det 256 "MB" selv om det er 256MiB som menes. Det skulle i så fall bety: 256*2^20 Byte = 268.435.456 B = ca 268 MB. Siden dere bare har målt 261.105.664 B (ca 261 MB) så skulle det bety at det mangler 7.329.792 B (ca 7 MB). Man kan nok lure på hvor dette har tatt veien, men trolig er det MBR (Master Boot Record), FAT (File Allocation Table) og kanskje også noe firmware som stikker av med denne plassen.

 

Programvareprodusenter har også den samme uvanen å oppgi tall med feil benevning. Altså MB i stedet for MiB. Benevningen og tallet hører altså ikke sammen og blir derfor feil. For å sette det på spissen: Det blir som å måle en planke til en lengde av 4 meter og selge den som 4 yards.

Lenke til kommentar
Ifølge Windows så er størrelsen på 256MB utgaven av BioSlimDisk på 249MB (261,105,664 bytes). Dette kommer av måten minneprodusenter regner bits og bytes. Bildet under viser egenskaper til minnepinnen i Windows.

Dette har vel strengt tatt både med hvordan minneprodusenter og med hvordan programvareprodusenter regner størrelse.

 

Ofte skrives det 256 "MB" selv om det er 256MiB som menes. Det skulle i så fall bety: 256*2^20 Byte = 268.435.456 B = ca 268 MB. Siden dere bare har målt 261.105.664 B (ca 261 MB) så skulle det bety at det mangler 7.329.792 B (ca 7 MB). Man kan nok lure på hvor dette har tatt veien, men trolig er det MBR (Master Boot Record), FAT (File Allocation Table) og kanskje også noe firmware som stikker av med denne plassen.

 

Programvareprodusenter har også den samme uvanen å oppgi tall med feil benevning. Altså MB i stedet for MiB. Benevningen og tallet hører altså ikke sammen og blir derfor feil. For å sette det på spissen: Det blir som å måle en planke til en lengde av 4 meter og selge den som 4 yards.

Jeg bare sier; Gidd å ta det gamle regnestykket hver eneste gang noen nevner noe om MB og disker. Jeg regner med at dette er noe de aller fleste er klar over.

Endret av Toddy
Lenke til kommentar

Selv artikkelforfattere bruker feil betegnelse i hytt og pine. Mange er nok klar over det, men det er fortsatt mange som ikke gjør det også. Når de leser artiklene så blir de jo vranglært og det skaper bare krøll. Derfor synes jeg det er på tide å si i fra både titt og ofte.

 

Men noe jeg også finner interresant er tapet på hele 7MB (ca 3%) på grunn av andre faktorer.

Lenke til kommentar
Dere prøvde ikke å lure den på denne måten da?`

http://www.dansdata.com/uareu.htm (Se under 'faking it out') :)

Forsåvidt er greit poeng å nevne.. :)

Ifølge produsenten skal det være svært vanskelig å lure sensoren. Den har bl.a. en temperatursensor. RiTech er ganske tilbakeholdne med informasjon om hvordan den tekniske sikkerheten er løst. Jeg velger å tro at det er fordi de faktisk har gjort ting rett og ønsker få et lite forsprang på konkurrentene.

Lenke til kommentar
Selv artikkelforfattere bruker feil betegnelse i hytt og pine. Mange er nok klar over det, men det er fortsatt mange som ikke gjør det også. Når de leser artiklene så blir de jo vranglært og det skaper bare krøll. Derfor synes jeg det er på tide å si i fra både titt og ofte.

 

Men noe jeg også finner interresant er tapet på hele 7MB (ca 3%) på grunn av andre faktorer.

Jeg rettet to feil (KB -> kB) og skal fikse skrivefeilen på grafene. Hvilke andre steder er det feil betegnelse?

 

Edit: da har jeg fikset KB -> kB på bildene også. Setter pris på tilbakemeldinger :)

Endret av hce
Lenke til kommentar
Ofte skrives det 256 "MB" selv om det er 256MiB som menes. Det skulle i så fall bety: 256*2^20 Byte = 268.435.456 B = ca 268 MB. Siden dere bare har målt 261.105.664 B (ca 261 MB) så skulle det bety at det mangler 7.329.792 B (ca 7 MB). Man kan nok lure på hvor dette har tatt veien, men trolig er det MBR (Master Boot Record), FAT (File Allocation Table) og kanskje også noe firmware som stikker av med denne plassen.

Her har du nok regnet litt feil. Produsenter skriver ofte at 1 MB = 1000 kB, og ikke 1024 som er det du mener med MiB.

 

Hvis man regnet på det fra 1000 kB regningen til 1024 kB blir lagringskapasiteten ganske nøyaktig 250 MiB, noe som også er det som står i testen.

 

Vi ønsker ingen videre diskusjon angående MB/MiB i denne tråden!

Lenke til kommentar
Dere prøvde ikke å lure den på denne måten da?`

http://www.dansdata.com/uareu.htm (Se under 'faking it out') :)

Forsåvidt er greit poeng å nevne.. :)

Den artikkelen er jo 2 år gammel, og minnebrikken krevde egen software (hvis det faktisk var en minnebrikke)

 

Men uansett, så skulle jeg likt å visst hvor sikker denne minnebrikken faktisk er...

Som nevnt tidligere er RiTech veldig tilbakeholden. Men min erfaring med enheten er god. Ingen andre personer klarte å få tilgang til enheten med sine fingeravtrykk, det var dog bare ca. 50-100 fingeravtrykk som ble testet mot enheten mens jeg hadde den.

 

Det er også ingen kobling mellom fingeravtrykkssensoren og datamaskinen, så det er umulig å hente ut data fra sensoren på maskinen. Det er faktisk umulig å bruke enheten om man ikke er autentisert, da USB-bussen ikke er aktiv før etter autentisering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...