Gå til innhold

3DMark05 rett rundt hjørnet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke rart at Futuremark blir godt sponset av produsentene av skjermkort, det er veldig fin grafik i demoene, men jeg vil nok tro at det meste burde være oppnåelig med di gpuene vi har per dags dato.

Ta en titt på X-box eller Playstation 2, veldig mange fine spill med utrolig grafikk, er vel heller sånn at spillutviklerene har blitt litt bortskjemt og lager stadig dårligere koder (dermed trenger mer gpu og cpu kraft).

Lenke til kommentar
Ta en titt på X-box eller Playstation 2, veldig mange fine spill med utrolig grafikk, er vel heller sånn at spillutviklerene har blitt litt bortskjemt og lager stadig dårligere koder (dermed trenger mer gpu og cpu kraft).

True. Har ikke x-box en gpu-brikke på GeForce 3 nivå da?

Lenke til kommentar
Ta en titt på X-box eller Playstation 2, veldig mange fine spill med utrolig grafikk, er vel heller sånn at spillutviklerene har blitt litt bortskjemt og lager stadig dårligere koder (dermed trenger mer gpu og cpu kraft).

 

Hva slags spekulasjoner er dette egentlig? Synes det blir litt vel søkt. Det er klart det er mye lettere å optimere for én plattform som de gjør for konsollene.

 

Hva som kom først av høna og egget (cpu/gpu-kraft og krevende spill) blir en litt meningsløs diskusjon. Synes det er bra at de som utvikler spill hever lista, og at det stadig går fremover på hardware-fronten.

 

I tillegg så synes jeg ikke akkurat at ps2 og xbox har "utrolig" grafikk sammenlignet med en bra PC.

Lenke til kommentar

Nå da, hadde di optimalisert koden sin riktig så hadde vi vell ikke sett alle disse patchene som blir utgitt hele tiden.

Selvsagt så kan man ikke sammenligne en PS2 som koster 1500-2000 kroner med en Pc som koster minst 10.000 kroner, skulle da bare mangle, men faktisk så er grafikken veldig fin på disse spillkonsolene uten at di har GPUer som koster 3000+kr.

Har lest flere ganger på blandt annet www.beyond3d.com at koden har vært litt crappy pga at di har blitt presset til å gi ut spillet før tiden, også typisk at når et spill ikke har blitt som forventet så skylder di på tidspress. I doom 3 så har det blitt funnet en optimalisering av koden som faktisk kan gi en ytelseøkning på opp til 10fps, tar man denne pluss optimaliseringen av driveren til Ati så får man et betraktelig ytelseøkning. John Carmack kom selv med utsagn om at han kunnet ha gjort ting annerledes i nettop et interju på denne websiden, i henhold til valg av kodingen i doom 3.

 

edit: Ps burde vell egentlig sagt i det første innlegget at de bruker mindre tid på å finpusse koden og på å optimalisere den maks.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Joda, man kan optimalisere til krampa tar en. Og jeg er stort sett enig med deg. Men følte bare at jeg måtte kommentere utsagnet:

spillutviklerene har blitt litt bortskjemt og lager stadig dårligere koder

 

Edit: For å komme med en on-topic-kommentar så synes jeg det er bra at man har gått mer og mer bort fra å vektlegge syntetiske benchmarks. Futuremark er sikkert veldig flinke, det er ikke det, men synes tester med f.eks. Fraps sier mer om hardware-ytelse.

Endret av arciryon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...