Gå til innhold

Dataåret 2005: Et langt gjesp?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dual-kjerne prosessorer og Windows 64-bit blir jo noe å se frem til...

Ja, men det er stort sett det eneste, forsåvidt greit nok, skjedd mye artig i år synes jeg. Kan godt se for meg en oppklaring på "BTX-maset" og om AMD kommer til å støtte DDR2 på dual-core, er det mest spennede for meg om dagen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Syntes dette passet inn her.

 

Following the Games Convention in Leipzig golem.de is reporting that following the launch of GeForce 6600 NVIDIA will move the NV4x range into the low end segment, replacing the 5200 series with an NV4x based version, and an notebook NV4x part will soon to be introduced on the NVIDIA MXM notebook video board format - a look at the PCI Express Integrators List shows NV43M, indicating that the mobile part coming first is a version of the 6600. However, evidently NVIDIA have signalled the end to the 12 month architectural cycle.

 

In statement that echoed ATI's previous sentiments, NVIDIA are suggesting that due to chip complexities and lithography cycle times architectural innovation times will be pushed out to about 18 months. Although NVIDIA are suggesting similar things to ATI now, if we look at NVIDIA's NV2x and NV3x generations, they have been on greater than 12 month cycles for the past two generations anyway (taking into account that NV30 was launched in November 2002, which was probably close to its intended introduction). This being the case, given NV40's announcement and wide scale availability, it would suggest that the NV50 series will not be announced until late 2005 with possible wide scale availability in 2006. NVIDIA have already stated to their investors that the low end NV4x parts will last for up to 3 years, indicating that the NV5x range will remain the domain of the high end segments and that NV4x will stay around until "Windows Graphics Foundation" in Micorsofts next geneteration OS, Longhorn.

 

The release of Longhorn will also be critical to both NVIDIA and ATI's plans - given the timing and the fact that there are not to be any low end NV5x, this may suggest that NV5x is set to be an extended Shader 3.0 architecture, which would indicate that the further Longhorn moves into 2007 the better it would suit NVIDIA's architectural innovation cycle. Presently the expectation is that ATI will introduce their Shader 3.0 part, suggested to be primarily developed by the R300 architectural team, in mid 2005 - ATI may be a little off their 18 month cycle as they chose not to innovate as much this cycle in order to hit the PCI Express transition - and that would also suggest that "R600" based parts would come in the late 2006 / early 2007 period. Regardless of longterm exrapolated timescales, though, its likely that both vendors will attempt to hit as close to the introduction of Longhorn as possible.

Lenke til kommentar

Synes dette bare er bra jeg. Nå har PCI-Express og 64-bit CPUer og DDR2 kommet på markedet. Slik ny teknologi virker aldri optimalt med en gang. Neste år får vi sikkert se at hardware/software-utviklere virkelig klarer å utnytte denne teknologien.

 

Gleder meg f.eks veldig til at nForce4 med Dual x16 PCI-Express-sloter kommer.

Dette var noe jeg fantaserte om i juni, men som andre (Civilix) sa var lite trolig :)

 

Link til tråden

Lenke til kommentar

Dualcore, windows 64, 64-bit cpu(intel), PCI-E(amd hk), nforce4(+via sitt svar), SLI(+ati sitt svar), DDR2(amd), NCQ(amd), 1066mhz fsb(intel),+++ tror nok 2005 blir like spennende som 2004, og er vi heldig får vi noen overaskelser også; for eksempel at Bitboys leverer et produkt, eller XGI får ytelse som kan sammenlignes med ati og nvidia.

Lenke til kommentar

Tviler på at Business Week ser på databransjen 2005 fra en entusiast sitt ståsted... Bare BI-Økonomi-prat om at det ikke er noe særlig "nye" områder å investere i og tjene penger-i-en-fei... HW synes jeg har lite med dette å gjøre :nei: Vi entusiaster vil nok stadig få nyheter og nye gadgets gjennom 2005 også! selvfølgelig gjennom hw.no :innocent:

f.eks de folk allerede har nevnt kommer jo sent 2004 og utover i 2005. jeg gleder meg ihvertfall :D

Lenke til kommentar

konge dette syns jeg

 

har vært et kjør no idet siste syns jeg med 64 bit systemer bl.a.

 

På tide dem kan få et hvileår med utgivelser og få teste/forbedra alle nyhetene sine skikkelig. Tenker da på pci-e ddr2 og 64bit systemene.

 

Kanskje dem får opp nye systemer som s-ata2, 64bit programmer og spill, ddr2 og 3, blueray, bredbånd til alle og bedre kjølesystemer for å nevne noe.

Lenke til kommentar
Tviler på at Business Week ser på databransjen 2005 fra en entusiast sitt ståsted...

Som det innledningsvis står i artikkelen:

Det er de store linjene sett med finansielle øyne publikasjonen tar for seg

 

Det vil neppe mangle interessante nyheter for leserne av hardware.no neste år heller. :)

Lenke til kommentar
Dualcore, windows 64, 64-bit cpu(intel), PCI-E(amd hk), nforce4(+via sitt svar), SLI(+ati sitt svar), DDR2(amd), NCQ(amd), 1066mhz fsb(intel),+++ tror nok 2005 blir like spennende som 2004, og er vi heldig får vi noen overaskelser også; for eksempel at Bitboys leverer et produkt, eller XGI får ytelse som kan sammenlignes med ati og nvidia.

http://www.bitboys.com/news_events.php?act...ad&id=10082004a

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...