Gå til innhold

Studentguiden-04


ponke

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

kjempe bra artikkel...

Kanskje vi slepper alle de trådene med Bærbar max. ** *** kr skal begynne på skole her på forumet

 

@ cera ... hva forventet du deg... en helt ny test av alle maskinene. det skal jo bare være noe som er på forsiden som henviser til testene...

 

jeg tror at de som ikke ha så mye peiling kan synes det er veldig nyttig og var akkurat på sin plass akkurat nå

Endret av gather
Lenke til kommentar

Hvorfor har dere ikke skrevet noe om ADC fra apple? Om man er student får man 20% rabatt om man melder seg inn i ADC, dette koster 99 dollar men man sparer en del på dette når man kjøper en maskin til ca 13,000 - 2600(20%) + 664(innmelding) = 11064,-

 

Man får også en tshorte og noe annet greier samtidig som man får oppdateringer og slikt på CD/DVD i ett år.

 

http://developer.apple.com/students/

Lenke til kommentar
Hvorfor har dere ikke skrevet noe om ADC fra apple? Om man er student får man 20% rabatt om man melder seg inn i ADC, dette koster 99 dollar men man sparer en del på dette når man kjøper en maskin til ca 13,000 - 2600(20%) + 664(innmelding) = 11064,-

 

Man får også en tshorte og noe annet greier samtidig som man får oppdateringer og slikt på CD/DVD i ett år.

 

http://developer.apple.com/students/

Lagt til :)

Lenke til kommentar
Hadde kanskje vært lurt med noen oppdateringer, er kommet en del nye pc-er som kunne vært aktuelle, jfr mye problemer på forumet med 1557

Har du noen bestemte forslag da? til under 13 000. De problemene som har vært med 1557 har for det meste vært minneproblemer på noen av maskinene som psdata har levert.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal grensen sette på nøyaktig 13 000,-? Enkelte studenter er vel villige til å legge i litt mer penger?

 

Hva med og ikke bare teste rent spesifikasjonsmessig på barbara, men se mer på bygg, kvalitet etc....

 

(forøvrig er http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=37830 et eksempel på 13 000,- klassen(legger til jeg ikke aner noe om denne laptopen))

Den maskinen du viser til nå er Aopen 1555, så kvaliteten på den er nok akkuratt det samme som på 1557 maskinene vi har foreslått.

 

Selvfølgelig er det folk som kan bruke mer penger enn 13 000, men vi føler at det er en god grense for flesteparten av studentene. Selvfølgelig er det noen som vil bruke mer penger også, men de klarer som oftest å finne en god maskin selv også.

Lenke til kommentar

Bra guide.

 

Kan alltid være kjekt med mer om byggkvalitet og sånt, men konklusjonen er vel at dette er billige maskiner, med høy ytelse som i tillegg har fått merket "akkseptabel (+) byggkvalitet". Har jo sett flere tester der dyrere maskiner har fått slakt (så vidt jeg husker). Samt har bl.a. ECS 556E alu-lokk, det er jo ikke verst.

 

Så vidt jeg har skjønt, så er den eneste garantien for overlegen kvalitet på det meste å gå for en IBM, men det har ingen vanlige studenter råd til. Det er heller ikke så viktig (nok) for denne brukergruppen med det den ekstra prisen medfører.

 

Ang. batteritid, så vet jeg at ihvertfall de maskinene i 13000,- klassen er cirka like. Det vil nok stort sett avhenge mer av hva du gjør enn noe annet, og den er akseptabel. Bare husk å sette strøminnstillingene riktig! Det finnes alltid bedre, men største forskjellen skulle jeg tro man merker om man fjerner grafikkortet, som ikke uvanlig drikker litt suppe for å si det sånn.

 

Bra guide synes jeg, gir en kjapp, grei og bra oversikt over de aktuelle tilbudene for de fleste studenter. Ønsker man å legge mer i maskinene er som regel de samme maskinene med høyere specs de mest vanlige valgene. Alt annet enn Pentium-M (med forbehold om A64-M og C-M) er jo uaktuelt.

 

Nå gjenstår det bare en ting, skaff en test av Toshiba Tecra A2 (NTNU-student-PC'n). Nok sagt! :w00t:

Lenke til kommentar

De som virkelig har bruk for en guide som dette er de som blar opp i reklamebilagene fra Elkjøp, Lefdal og Expert og ser bærbare annonsert til kr 6990,-

 

Hva med å lage en guide til de som leter i det billigste segmentet, dvs under 10 000,-?

 

Når det kommer til PC så er det utrolig mange som har en må-ha mentalitet som gjør at de kjøper overkill maskiner uansett hvor mye de måtte anstrenge seg for å utnytte den. Og argumentet er som regel noe i nærheten av at PC'n til 20 000 holder dobbelt så lenge som en til 10 000. Hvor er logikken?

Lenke til kommentar

Den guiden er alt for ufullstendig! Ser noen mener prisgrensen ble satt for lavt. Det er jeg uenig i, det er snakk om en studentguide og de fleste studenter har ikke så mye å rutte med.

 

Jeg saver tester av BILLIGERE PC'er (under 10000,-). Mange av trådene som finnes er faktisk om billigst mulig bærbar pc. Hva med å sjekke hva som finnes i prisklassen 8-9000? Ikke kom å si at det ikke finnes gode nok bærbare til den prisen. Jeg sitter med en Acer TM 292ELC foran meg som dekker alle mine behov på en glimrende måte.... til 8300,-

 

Men ideen var i alle fall kjempegod, mangler bare litt på gjennomføringen!

 

edit: ivarhoff kom meg i forkjøpet! Helt enig med deg!

Endret av erikindre
Lenke til kommentar

Toshiba har foreløpig ingen Tecra A2 tilgjengelig til utlån enda. Forhåpentligvis vil vi klare å få inn en til test iløpet av en måned.

 

Vi skal prøve å få inn batterilevetid i guiden, men det er vanskelig å få det riktig da ikke alle produsentene oppgir batterilevetiden på samme måte.

 

Problemet med mange av maskinene under 10 000 er støy og batterilevetid noe som vi anseer som viktige for studenter. Dessuten er det svært mange av disse maskinene som er 1000 kr billigere pga bestilling av ADSL abonnoment.

Lenke til kommentar

Men hvorfor skal en sette et pristak i det hele tatt? Kunne ikke tat med gode maskiner i ulike prissegment i stedetfor 3 stk i samme? Ta med laptoper som er gode i forhold til prisen!

 

Selv om jeg kanskje har 20 000 jeg kunne brukt på laptop er det selvfølgelig hyggeligt og spare 3000 hvis jeg kan få en bra pc til den prisen.

 

Hva med en test av nc6000 (som for meg virker som en glimrende studentpc)?

Lenke til kommentar
Problemet med mange av maskinene under 10 000 er støy og batterilevetid noe som vi anseer som viktige for studenter. Dessuten er det svært mange av disse maskinene som er 1000 kr billigere pga bestilling av ADSL abonnoment.

Min maskin har lite av disse problemene. Jeg kunne også tenke meg å se min maskin (celeron -m) i en test mot en XP-m CPU.

 

edit: modererte meg litt...

Endret av erikindre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...