Gå til innhold

TEST: LGA775-plattformen - flere tester


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
[pirkemodus]

"DDR2 verken representerer et frem eller tilbakesteg."

 

Det er jeg veldig enig i, men det skulle egentlig stått:

 

"DDR2 verken representerer et frem- eller tilbakesteg"

[/pirkemodus]

Da du først var i gang kunne du jo ha fikset opp i ordstillingen også:

"DDR2 representerer verken et frem- eller tilbakesteg."

 

Og kommentert at de skriver "asymmetrisk" i stedet for "asynkron" minnefrekvens, og et par andre småting. ;)

 

Er skuffet over generelt liten ytelsesfremgang siste året, både hos AMD og Intel. Spesielt NCQ hadde jeg håpet levde mer opp til hypen enn det virker som den gjør. Har 74 GB Raptor-en, og hadde håpet å merke forskjell når jeg får den over på en NCQ-plattform. Riktignok kan det tenkes at dette er en teknologi som vil ha merkbare resultater i praksis, men som er vanskelig å gjenskape i ordnede former. Litt som Hyperthreading, kanskje - at maskinen gir følelsen av å være mer responsiv uten at dette lett kan vises i singlethreaded benchmarks.

Lenke til kommentar

DDR2 var som ventet, men dette med NCQ var en nedtur, både resultatene og det at det kun er RAID utgaven av ICH6 som takler NCQ. Det er mulig forskjellen blir mindre med og uten NCQ når bufferen er på 16 MB ?

 

Jeg sitter riktignok med en følelse av at det er noe som ikke stemmer helt.

Diskuterer litt høyt med meg selv her:

Jeg har blant annet levd i den troen at IAA kun var til bruk ved RAID, noe som tydligvis ikke stemmer siden det her ble testet med IAA og kun 1 disk hvis jeg har forstått artikkelen riktig.

 

Serial ATA AHCI:

Software interface providing advanced storage interface for Serial ATA, including native command queuing and native hot plug.

 

Intel® Application Accelerator:

Software solution with full management and status reporting of RAID array, including detailed reporting of storage devices.

 

Selv om det står interface og solution ville jeg tolke det slik at det er snakk om to ting som ikke er avhengig av hverandre. Mao. at IAA ikke er nødvendig for å bruke NCQ.

 

Ved 2 disker i RAID 0 skulle forbedringspotensialet med NCQ være betydelig.

Hvis det er slik at IAA kun er til bruk ved RAID og det er testet med 1 disk kan det muligens forklart de dårlige resultatene med NCQ.

 

Siden jeg antakelig er på bærtur som vanlig :p og det ikke er noen grunn til å tvile på at en så oppegående person som artikkelforfatteren har gjort tingene etter "boka" er det bare en ting å si:

Skjerpings Intel, dette kan dere bedre.

Lenke til kommentar

Hvis det først skal kjøpes Prescott, så bør man vel vente til 925x - brikkesettene kommer ut ja (eller hva var navnet på brikkesettet som skulle støtte 1066 fsb?). Prescott fikk ihvertfall en ganske god ytelsesøkning ved hjelp av det. Men; hvordan er egentlig potensialet til Prescott?, var det umulig å klokke den over ~3800 mhz? Kan Intel gjøre noe smart for å få den over 4Ghz?

Lenke til kommentar
Fett, det blir garantert et 925x sett på med neste gang....  :dribble:

heh, lyst til å kaste vekk penger?? :p

925 hovedkort begynner på under 1500 kroner, slett ikke galt det når man ser på hvordan disse faktisk er utstyrt. Gjennomgående er det standard med kvalitets-lydbrikker (noe ingen andre moderende kort har, med unntak av 915), gigabit lan, 4-8 S-ATA porter og PCIe :)

Lenke til kommentar
Fett, det blir garantert et 925x sett på med neste gang....  :dribble:

heh, lyst til å kaste vekk penger?? :p

925 hovedkort begynner på under 1500 kroner, slett ikke galt det når man ser på hvordan disse faktisk er utstyrt. Gjennomgående er det standard med kvalitets-lydbrikker (noe ingen andre moderende kort har, med unntak av 915), gigabit lan, 4-8 S-ATA porter og PCIe :)

joda, men utifra testen.. så syns jeg ikke chipsetet imponerer nok til å kaste seg over det..liksom ;)

Lenke til kommentar
Fett, det blir garantert et 925x sett på med neste gang....  :dribble:

heh, lyst til å kaste vekk penger?? :p

925 hovedkort begynner på under 1500 kroner, slett ikke galt det når man ser på hvordan disse faktisk er utstyrt. Gjennomgående er det standard med kvalitets-lydbrikker (noe ingen andre moderende kort har, med unntak av 915), gigabit lan, 4-8 S-ATA porter og PCIe :)

joda, men utifra testen.. så syns jeg ikke chipsetet imponerer nok til å kaste seg over det..liksom ;)

Forskjellige folk vektlegger åpenbart forskjellige ting ;)

Personlig ville jeg heller ikke valgt 925 i dag, men det skyldes ene og alene prisen på DDR2 minne. Jeg ville i dag handlet meg et 915 kort (et av de mer velutstyrte) om jeg absolutt skulle hatt noe nytt.

 

For de som kan (slik som meg) tror likevel jeg at å sitte på gjerdet noen månder er det beste. P4 kommer med AAC (speedstep = mindre støy) snart og til A64 kommer det PCIe.

Lenke til kommentar
DDR2 var som ventet, men dette med NCQ var en nedtur, både resultatene og det at det kun er RAID utgaven av ICH6 som takler NCQ.

GamePC har gjort en mer detaljert test av bl.a. NCQ og RAID-0 her:

http://www.gamepc.com/labs/view_content.as...ondmax10&page=1

As for Native Command Queuing, well, we were a bit disappointed with our results given all the hype surrounding the technology. The majority of our benchmarks showed slower performance levels with NCQ enabled
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...