Gå til innhold

Slipper cacheløs Celeron i Asia


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ja, det var på tide de fjernet cachen fra denne cpu'en, er jo så enormt mye ytelse i denne at den får jo nabolaget til å miste all strømmen i flere døgn. Kan vel bare underklokke den litt også tenker jeg, mer enn nok ytelse i den stein klumpen der, ja. Hvorfor ikke bare lage et virtuelt kart over universet når man først er i gang, gjør jobben lett med eller uten cache. :!:

Lenke til kommentar

Intel tjener penger og maskinkraften går ned, kanskje de sliter med ansatte som spiller på jobb og vill gjøre maskinene kun brukanes til kontor arbeid?

 

Profitt for intel og profitt for arbeids giver. Sansynlig vis vil denne cpu`en kreve liten kjøling og dermed så vil kostnadene på pc også synke og til slutt ps`ene vill ikke bråke så mye :)

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt problemet..hvis dette kan senke prisen på en PC slik at folk i fattige land kan få råd til den (tenker spesielt på skoler!), så et det vel ikke så gale. De ska jo bare skrive og surfe. Er jo ikke slik at Intel kommer på døren din og ska tvinge OSS til å kjøpe den.

Lenke til kommentar
Har det å fjærne cachen noen fordel ved tanke på strømforbruk og varme?

Cache har et svært lite effekttap.

 

Ttrolig er grunnen for dette at de da får ned die-size og på den måten kan selge CPU-ene billigere. Gitt at mottaker ikke trenger mer ytelse burde det ei heller være et problem. Når det er sagt så vil ikke jeg ha en Celeron uten cache...

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt problemet..hvis dette kan senke prisen på en PC slik at folk i fattige land kan få råd til den (tenker spesielt på skoler!), så et det vel ikke så gale. De ska jo bare skrive og surfe. Er jo ikke slik at Intel kommer på døren din og ska tvinge OSS til å kjøpe den.

Tenkte tanken, hvis man får ned prisen på en komponent i dette tilfellet cpu`en og denne vil kreve mindre varme så kuter man kostnaden på kjøler og mindre strømforbruk = mindre psu = laver total kostnad for pc`en. Hvis da ikke produsentene skal overprise maskinen da?, siden det er ny cpu så er maskinen dyrere i utsalg. Det re mange muligheter.

Jeg tolker dette som et svar på AMD's Sempron prosessorer...

Noen andre som gjør det samme?

Tror ikke det da de vill bli levert med 256Kb cach og fra 2500+ til 3100+ i første omgang.

 

Semperon vill ikke få støtte for nx-bit gjør den nye cellyen det?

Lenke til kommentar
Jeg tolker dette som et svar på AMD's Sempron prosessorer...

Noen andre som gjør det samme?

Sempron yter nok flere ganger bedre enn denne cacheløse Celeronen..

 

Men hvis de klarer å presse ned prisnivået på denne, er det positivt med tanke på pc-tilgangen i utviklingsland. Ser at det er mange her som prøver å latterliggjøre ytelsen, men dere har tydeligvis ikke skjønt poenget, ytelse er ikke viktigst i dette tilfelle, men pris..

Lenke til kommentar
Alle Sempron-prosessorene skal også få modellnumre som skal plassere dem i samme landskap som Intels kommende 90-nanometers Celeron-prosessorer, som også skal være like rundt hjørnet

Sakset fra denne atrikkelen på hw.no.

 

Så konklusjonen er at den nye cellyen uten cache er ikke en konkurent til semperon, dette pga at cpu`en skal leveres i 3 land langt unna og effekt forskjellen er enorm og prisen er nok en del mere beskjeden.

Endret av teknikeren
Lenke til kommentar

Hmm ... når jeg leste kjapt over overskriften, leste jeg "sjangseløs CPU lansert i Asia", kanskje ikke så langt fra sanheten. Hvem som helst med P4/Celeron kan jo "lage" seg en Shelton ved å skru av L2-cachen og se hva ytelsen blir.

 

Tviler på at den kommer til å kjøre WinXP på noen som helst måte. Alle CPUer idag er dødsens avhengige av et minimum av cache for å lykkes. Spesielt har har Netburst-arkitekturen vist seg å være veldig avhengig av cache.

 

For deg som lurte på hvordan denne ville yte mot en Via C3. Via C3'n kommer til å gruse Shelton på de fleste måter. Både ytelse, pris og strømforbruk...

Lenke til kommentar

Jeg skjønner godt poenget med denne. I asia er det normalt å skjære helt til beinet for i det hele tatt ha råd til en PC. Denne CPU'en vil høyst sansynlig ha en katastrofal ytelse, men det er ikke det som er viktig her. Det viktige er at den vil være ekstremt billig. Kanskje rundt 200kr.

 

Den lave klokkehastigheta på 1GHz gjør det også mulig å kjøre den med veldig lav spenning. (slik som mobile CPU'er). Hensikten med det er to ting: Veldig lavt strømforbruk gir mulighet for å kjøre den på hovedkort med ekstremt billige spenningsregulatorer og ekstremt liten strømfrosyning. (Les: 100-200W low end PSU og hovedkort med alt integrert til kanskje 2-400kr). Det andre poenget er lav varmeutvikling. Ikke på grunn av den manglende cachen men på grunn av lav klokkefrekvens og spenning. Trolig vil denne utvikle så lite varme at den kan kjøles passivt. (=kjøleribbe som koster produsenten kanskje 5kr)

 

Med litt billig ram, en low-end harddisk (5400rpm 40GB), en CD-rom osv så får man kanskje en hel PC uten skjerm til rundt 1000-1500kr.

 

Det at ytelsen blir katastrofal spiller liten rolle siden alternativet for denne kjøpergruppen ofte er ingen PC i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...