Gå til innhold

Vil du jobbe i spillbransjen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Flott feature!  :) Gir et godt sammendrag av å jobbe i spillbransjen.

 

Har du forresten noen erfaring i spillbransjen selv?

Bare uten å bli ansatt for å si det sånn, det jeg fokuserer på er level design, håper jeg en dag er god nok til å få jobb.

Your day will come, my son! :)

 

BTW: Hvilke spill er det du lager brett til?

Lenke til kommentar
BrAtTeRn, nå for tiden har jeg ikke tid til mapping, men så fort jeg får tid starter jeg med Doom 3 og Half-Life 2 (når det kommer ut).

Høres spennende ut.

Kan jeg/vipåforumet bli beta-testere?

Hadde vært morro

 

Men den tid den sorg (eller noe i den duren ;) )

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar

Som en oppfølging til denne featuren ville det vært perfekt med et intervju av ansatte i f.eks. Innerloop, Team17 eller Funcom - de vet jo hva som må til og har sikkert mange gode tips til den eller de som ønsker å lære mer om spillbransjen, eller til og med ønsker seg inn i den.

Lenke til kommentar
Som en oppfølging til denne featuren ville det vært perfekt med et intervju av ansatte i f.eks. Innerloop, Team17 eller Funcom - de vet jo hva som må til og har sikkert mange gode tips til den eller de som ønsker å lære mer om spillbransjen, eller til og med ønsker seg inn i den.

Vel, jeg kan svare deg nå? Jeg har jobbet i innerloop i over 3 år og er nå i ferd med å starte opp eget spillfirma. However, innerloop eksisterer ikke som en dataspill utvikler lenger :/.

 

ett par kommentarer.

 

1. ikke tro at du vet noe om utvikling av dataspill hvis du ikke har jobbet med det. Det går bare ikke. Men slapp av, du lærer det meget fort! Dataspill bransjen er MEGET hektisk.

 

2. Talent > utdanning. ALWAYS. Det er ingen som vil si: Ah, du lager så utrolig pene modeller! Synd du ikke har utdanning...

 

3. Ikke engang tenk på å søk jobb som gamedesigner, søknadene går rett i søpla.

 

4. Hvis du er en sart sjel så er ikke dette noe for deg! Trust me. Jeg har sett mange mennesker bli utbrent i denne bransjen, folk som har måttet få psykolog hjelp pga. presset og jobben. Du kommer til å bli presset til det ytterste.

 

5. Skaff deg ett fag du kan innen dataspill utvikling hovedfagene for utvikling er: art, leveldesign, programming, management.

 

Art:

Tegnere basically. Tegn så mye du overhodet kan!(På ark, JA! på ark! VELDIG viktig) Lær deg 3d og, men det å kunne tegne for hånd er absolutt noe som er viktig. Hvis du ikke kan å tegne for hånd kommer du ikke langt opp og ender som oftest opp som slave artist.

 

Leveldesign:

Lær deg 3d og lær deg om arkitektur! Bør også kunne litt programmering og enkel tegning. Bør også være flink til å analysere og forutse problemer og løsninger.

 

Programmering:

Her er det mye som må læres hvis du skal bli ansatt. Programmerere i bransjen nå for tiden er HØYT utdannet. Ofte folk med doktorgrader i fag som matte, fysikk o.l. Men for all del, det finnes også mange mennesker som har lært fra gutterommet. Uansett hvordan du lærer så har programmerere kanskje den tøffeste jobben i forhold til hvor mye man må lære.

Man må kunne en god del logikk(ca. 95% av programmering for spill er logikk så er det 4% i å huske hva alle funksjoner i bibliotekene gjør også typ 1% matte, men dette betyr ikke at man ikke trenger å ha god forståelse for matte hehe.)

 

Management:

Her kommer de folka inn som er prosjektstyrere o.l. ofte utdanning og erfaring med ledelse,beslutningstaging og må være flink til å snakke med folk.(tenk fredsmegler, programmerere/artists/leveldesigners ryker ofte i totta på hverandre ;) )

 

6. Personlighet! Firmaer ansetter folk de tror passer inn i firmaet dems og klarer å jobbe med de andre. Vær ydmyk men selvsikker og positiv. Skrytepaver blir ofte silt ut fort :)

 

7. Finish what you start! Aldri vis noe uferdig, det viser til manglende evne til å fullføre ting. Hvis firmaet tror dette om deg får du aldri jobben. Dette er kjempe viktig! Du MÅ kunne fullføre hva du driver med ellers får du aldri jobb i spillbransjen.

 

8. Demoer og lignende som du skal sende til firmaet må ikke være en standard greie. Firmaer er ikke ute etter å se at du klarer å lage ting som folk før deg har laget, de vil se ting som de ikke har sett før eller ting som kan løfte deres eget firma opp. Hvis du har laget en 3d engine og viser dem den, så bør denne være veldig ferdig og ha bra med funksjoner før de blir interresert. En spinnende kube er ikke nok for å si det slik.

 

Hmmm, kommer ikke på noe mer akkurat nå. Men hvis jeg kommer på det så skal jeg poste mer ;)

 

mvh,

 

 

Ole Marius Kohmann

Lead designer / level designer / founder

Adventure Games

Lenke til kommentar
Noen som vet om det ligger noen guider om C++ på nettet ?

Hvis du virkelig vil lære deg C++ så kjøper du boka: C++ Primer Plus (4th Edition) og går igjennom den. Etter dette stikker du på www.gameinstitute.com og tar kurs som er rettet mot spill programmering. Ta det fra starten. Husk på at det ikke hjelper å bare lese bøkene. Du må lage litt ting samtidig. Eksprimenter er vel beste måte å lære på.

 

 

Hvis du vil bli en artist så begynn å tegn for hånd, lær deg litt 3dsmax ved siden av hvis du har muligheten til det.

 

Som level designer så er det billigst å hente seg en kopi av ett eller annet spill som har en bra editor(UT, Farcry, Quake3, Doom3, Halflife eller Halflife2 når det kommer)

 

 

Men, husk. Å bli flink krever sitt. Ingen blir verdensmester på 1 dag/1uke/1 måned. vær tålmodig.

 

 

Mvh,

 

 

Ole Marius Kohmann

Lead designer / level designer

Adventure Games

Lenke til kommentar
Har alltid hatt en liten lidenskap for dette. Har lest endel om 3D-programmering, har laget en Level i UT2003, prøvd meg i Far Cry. Har lyst og lese mer og lære. Har muligens ikke planer foreløpig om å jobbe i en spillbransje, men jeg er interessert til og lære. Usikker på hvor jeg skal begynne though... 3d studio max kanskje? :)

Hold deg til en level editor. Du blir ikke bedre av å bruke mange programmer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er bare så synd at spillutviklingsbransjen i Norge er så mikroskopisk. Per i dag eksisterer vel bare Funcom og Artplant, og sistnevnte er ikke et typisk spillselskap "per se". De holder på med barnespill, så vidt jeg vet. Kjempeflott at de er der, likevel.

 

Razorwax prøvde, men takket være politikken i Norge flyttet de til Hellas. Stadig flere bedrifter, ikke bare spillselskaper, flytter ut av landet. Politikerne må lukte bensinen og forstå noe er galt. Spesielt i henhold til spillselskaper må det til nye regler.

 

Et spillselskap som først starter ut vil ikke tjene penger før flere år etterpå, når de endelig kan selge produktet sitt. Norge tynger ned selskapene med arbeidsgiveravgifter og det som verre er, og det er vanskelig å drive et slikt selskap i Norge. Så enten må du ha en utrolig god økonomi til å begynne med, ellers kan du bare glemme det.

 

Investorer i Norge er ikke så veldig hypp på spillbransjen, det kom godt frem i Razorwax-saken. De hadde et lovende produkt, men ingen ville støtte dem. Jeg har likevel tro på at dette kanskje vil forandre seg i fremtiden etter hvert som forretningsfolk i Norge forstår pengene som ligger i spillindustrien.

 

Jeg håper virkelig ting forandrer seg og vi ser flere spillselskaper i Norge. Ellers må alle drømmende unggutter som ønsker å jobbe i spillbransjen, flytte ut av landet. Og noe sier meg det kommer til å bli en god del i fremtiden.

 

Litt off-topic, men det var jo litt relevant til diskusjonen :-)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...