Gå til innhold

Trådløs brikketeknologi fra Sun


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes ikke det hørtes så dyrt ut, men jeg tror nok det er en del hypet opp likevel. F.eks tipper jeg at det blir ganske lang responstid på dette så å bruke det til ram eller cache ser jeg ikke for meg. Men det kan sikkert være lurt med tanke på kommunikasjon mellom CPU og southbridge.

Lenke til kommentar

Jeg har lest litt mer om dette på digi nå. Bla. hadde de denne skissen:

 

43427.jpg

 

De fortalte også litt om prinsippet. Avstandene det er snakk om er faktisk mindre enn en millimeter så dette er neppe noen erstatning for ledninger på hovedkortet, men kan gjøre det lettere å legge flere brikker i høyden. Begge brikkene krever uansett strøm så det blir nok ikke så kontaktfritt som HW.no antyder.

 

Jeg tipper det første bruksområdet kan bli metoder for å øke mengden ram ved å legge flere brikker oppå hverandre, og ved f.eks å legge L3-cache brikker oppå CPU'en. Fordi det kreves ekstrem presisjon så blir nok brikkene limt fast mot hverandre fra produsentens side og innkapslet i samme innpakning. Vi sluttbrukere vil dermed ikke kunne se om denne metoden er brukt eller ikke. Mulig det kan lages 2 eller 4CPU-pakninger også etter hvert ved å legge flere CPU'er oppå hverandre. Lekasjestrømmen, hastigheten og spenningen må selvfølgelig rerduseres såpass mye at varme ikke blir et problem og driftsstrømmen må tilføres på nye måter.

Lenke til kommentar
Jeg synes ikke det hørtes så dyrt ut, men jeg tror nok det er en del hypet opp likevel. F.eks tipper jeg at det blir ganske lang responstid på dette så å bruke det til ram eller cache ser jeg ikke for meg. Men det kan sikkert være lurt med tanke på kommunikasjon mellom CPU og southbridge.

Jeg ser gamle nyheter blir som nye, denne har jeg lest om for ca. 10 år siden, da en benyttet trådløs overføring med lys (muligens infrarødt lys) mellom komponenter, fra kretskort til andre kretskort.

 

Responstiden er heller ikke dårlig, tvert om er lyshastighet (og dermed signalhastighet) i luft nær den i vakuum (ca. 300000 km/s), mens tilsvarende for metall er ca. halvparten.

 

For ca. 6 år siden leste jeg at for avstander over 15 cm er optisk overføring bedre enn elektrisk; problemet er bare det at det er snakk om nye teknikker som ikke ennå er modne for masseprodusering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...