Gå til innhold

God passordpolitikk


Anbefalte innlegg

God passordpolitikk

I desse dagar ser me sikkerhetshol i ulik programvare kvar veke, og mange skuldar på programvareprodusentane når ein opplever eit datainnbrot. Derimot kan du ofte enkelt forhindre mange typar datainnbrot ved å ha eit godt passord. Me fortel deg når du treng eit passord, og korleis du kan lage eit passord som er lett å hugse, men vanskelig å knekke.

 

Les artikkelen her

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er et passord

D3tt33r3tp@ss0rd

 

Det er selvsagt et relativt dårlig eksempel, men det illustrerer det jeg mener på en grei måte. Dvs settninger er lett å huske, men mange har problemer med å huske forkortelser av dem. Derfor bruker man en hel settning som passord, og bytter ut passende mengde tegn til l33t :p Om du gjør dette på norsk, med æøå så nærmer man seg et relativt trygt passord. Fordelen er også at man kan ha mye lengre passord, som er like lett å huske som 8 siffers versjoner.

 

Jeg heter pr0nin og er 23 år og bor i bodø, norge

J3gh3t3rpr0n1n0g3r23år0gb0r1b0dø,n0rg3

 

Over 30 siffer og jeg kommer til å huske det i morgen når jeg skal logge meg på generisk side på internett/brukerkontoen jeg har i windows (Jeg bruker selvsagt ikke det passordet noen steder :innocent:)

 

Om man fx hiver inn * % $ £ + (eller annet ønskelig tegn, du kan bruke det meste av det som er på tastaturet i windows, noen begrensninger er det, men har dem ikke i hodet) som orddeling, så blir det enda vanskeligere å knekke. Problemet er selvsagt at det tar tid å skrive inn passordet, så det kan sikkert lønne seg med et kort (7-9 siffer) et man bruker på lavrisiko kontoer fx spam mail kontoen du har på hotmail osv

Endret av pr0nin
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...