Gå til innhold

Prisendringer hos AMD, Intel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kommer Sempron på Socket-A eller socket-754 ?

På begge deler, med tiden også på 939.

Men hvis den skal være på BÅDE socket-A og socket754/939 må jo AMD lage haugevis av forskjellige kjerner.

 

Socket-754 og 939 krever jo at kjerna har HT-kanaler og integrert minnekontroller osv osv, men dette vil jo ikke funke på et socket-A hovedkort. Hvis det du sier stemmer, så driter jo AMD seg langt oppover ryggen, siden det koster flesk med mange forskjellige CPU-kjerner.

 

Lista blir vel da :

AthlonXP

Sempron-A

Sempron-754

Sempron-939

Athlon64-754

Athlon64-939

AthlonFX

Opteron-1xx

Opteron-2xx

Opteron-8xx

+ Low-voltage/low Power utgaver

 

Dette blir mange (selv om alle Opteron sikkert bruker samme kjerne, og Sempron/Athlon64 bruker samme kjerne på S-754 og S-939)

 

Er det ikke på tide å sette hele AthlonXP-serien på utviklingsstopp og forsette å produsere AthlonXP kjerner så lenge det er et marked på det?

Lenke til kommentar
Kommer Sempron på Socket-A eller socket-754 ?

På begge deler, med tiden også på 939.

Men hvis den skal være på BÅDE socket-A og socket754/939 må jo AMD lage haugevis av forskjellige kjerner.

 

Socket-754 og 939 krever jo at kjerna har HT-kanaler og integrert minnekontroller osv osv, men dette vil jo ikke funke på et socket-A hovedkort. Hvis det du sier stemmer, så driter jo AMD seg langt oppover ryggen, siden det koster flesk med mange forskjellige CPU-kjerner.

 

Lista blir vel da :

AthlonXP

Sempron-A

Sempron-754

Sempron-939

Athlon64-754

Athlon64-939

AthlonFX

Opteron-1xx

Opteron-2xx

Opteron-8xx

+ Low-voltage/low Power utgaver

 

Dette blir mange (selv om alle Opteron sikkert bruker samme kjerne, og Sempron/Athlon64 bruker samme kjerne på S-754 og S-939)

 

Er det ikke på tide å sette hele AthlonXP-serien på utviklingsstopp og forsette å produsere AthlonXP kjerner så lenge det er et marked på det?

Vi har allerede diskutert dette i en annen tråd.

 

Soket a versjonen blir basert på (sansyneligvis barton kjerne), slik at de faktisk bare bytter navn, men har akkurat samme cpu.

 

754 blir i første omgang cpu med en klokk på 1800 mhz og 256 kb L2 cache. Ved dog ikke om dette bare er en nedklokka newcastel , hvor halve L2 cashen feks er ødelagt eller deaktivert.

 

939 vet jeg ikke så mye om enda.

 

Et road map:

Processor Socket Date Initial Price

Sempron 3500+ Socket 939 Q1'05 N/A

Sempron 3400+ Socket 754 Q2'05 N/A

Sempron 3200+ Socket 939 Q1'05 N/A

Sempron 3100+ Socket 754 August $124

Sempron 2800+ Socket A August $103

Sempron 2600+ Socket A August $79

Sempron 2500+ Socket A August $69

 

EDIT: kb,kb,kb,kb

Endret av guttorm
Lenke til kommentar

 

754 blir i første omgang cpu med en klokk på 1800 mhz og 256 mb L2 cache. Ved dog ikke om dette bare er en nedklokka newcastel , hvor halve L2 cashen feks er ødelagt eller deaktivert.

 

woo,, så mye L2 det skal jeg ha da..

 

;)

256mb, heheh, det var vel VELDIG lite, regner med han mener MB ?

Lenke til kommentar

Den grafen den viser ytelse ekstremt dårlig iom at den starter på 7000 og slutter på 9500. Dermed ser ytelsen mye mer "forbedret" ut enn i virkeligheten. Siden Sempron er "bedre" enn Athlon XP synes jeg det er det beste svaret på Celly noensinne. Håper prisen ligger på samme nivå som Celeron gjør i dag.

Lenke til kommentar
Grafen viser hvor mye sempron får i 3DMark kontra A XP. Greit nok synes jeg.

 

Resultatet blir det samme om grafen starter på 0 eller 7000.

:) Den grafen er av type "markedsførings triksing", det er ingenting galt med den, men den er ubrukelig... Det eneste positive er at man har beholdt en lineær skala, har faktisk sett eksempler på triksing med dette også. Er generelt skeptisk til denne måten å sammenlikne tall på, med mindre man har en veldig god grunn til å gjøre det.. noe man ikke har her, bortsett fra at den skal se "penere" ut.

 

Problemet er at forskjeller på rundt/under 10% blir seende ut som 50%, noe som i beste tilfelle er villedende. Forskjellen mellom 3200+ og 3100+ er faktisk bare rundt 3%, noe som i en test som dette betyr svært lite. Dersom du plotter tallene selv med f.eks Excel ser du sikkert poenget. For deg som kanskje vet hva tallene betyr og har ett forhold til dem er det neppe ett problem, men tenk deg den godtroende naboen som kanskje tror at 300 poeng i 3DMark vil bety noe.. Resten av oss vet at det i praksis bare er forskjellen mellom en god og en dårlig driver.

 

Uansett er det spennende at både Intel og AMD har kommer med lavbudsjett CPUer som yter bra og som mest sannsynligvis blir grisbillige etterhvert. Selv ble jeg ganske overrasket av Celeron D da jeg leste testen, uventet å se en Celeron bite såpass fra seg. Er faktisk nesten så jeg vurderer å bytte ut den gamle P4 1.8GHz'en med en slik, klokket bra gjorde den også. For dem med Socket A er det jo bra at denne linjen blir videreført en god stund, selv om nok AMD som Intel har gjort vil erfare at det koster å holde liv i mange sokler.

Lenke til kommentar
Den grafen den viser ytelse ekstremt dårlig iom at den starter på 7000 og slutter på 9500. Dermed ser ytelsen mye mer "forbedret" ut enn i virkeligheten.

&

Den grafen er av type "markedsførings triksing", det er ingenting galt med den, men den er ubrukelig..

 

osv.

 

Tok meg en liten frihet og laget grafen på nytt for dem:

 

futuremark_3dmark03-the_hardware.no_way_1090452108.png

 

Tror ikke Intel ikke pleier å kutte aksen i sine markedsføringspapirer...

 

Når det er sagt må jeg legge til at Sempron kommer til å finne veien inn i mang en billigmaskin bygget av meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...