Gå til innhold

SATA DVD fra MSI


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette var virkelig på tide. Vi trenger i hvertfall noen slike på markedet som kan bruke de nye slanke og sexy SATA-kablene. Dette sikrer bedre luftgjennomstrømning og gir sikkert noen av de som er opptatt av "PC-innvollenes utseende" en grunn til å kjøpe denne.

 

Noen tror sikkert også at den økte båndbredden vil ha noe å si, men det kan jeg bare avkrefte med en gang: 52xCD = 7,8MB/s og selv ATA33 er nok i bøtter og spann med sine 33MB/s. 16x DVD er også laaaangt mindre enn 33MB/s.

 

Til tross for at båndbredden ikke har noe å si så vil NCQ få veldig mye å si for ytelsen dersom disken skal aksessere flere filer etter hverandre. (typisk: kopiering av mange "små" brukerfiler på under 10-20 MB) Aksesstiden på CD og DVD er normalt rundt 100ms, altså rundt 10 ganger så lang som på harddisker, så her vil faktisk NCQ ha ennå mer å si for ytelsen enn for harddisker.

 

PS. Det er bare en ting som er trist med denne spilleren: Det er at den er så kresen på brikkesett. Det hindrer i hvertfall meg fra å kjøpe den... synd!

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Til tross for at båndbredden ikke har noe å si så vil NCQ få veldig mye å si for ytelsen dersom disken skal aksessere flere filer etter hverandre. (typisk: kopiering av mange "små" brukerfiler på under 10-20 MB) Aksesstiden på CD og DVD er normalt rundt 100ms, altså rundt 10 ganger så lang som på harddisker, så her vil faktisk NCQ ha ennå mer å si for ytelsen enn for harddisker.

Det her er faktisk litt interresant, jeg har tenkt det samme, men så kom jeg på at små filer gjerne ligger litt mer fornuftig på dvder (ville jeg anta), om du feks har ett spill, så er det vel grunn til å anta at filene ligger i nøyaktig den rekkefølgen som installeren aksesserer de? Det blir uansett ikke like stor fragmenteringen som på hd. Har du noen kommentarer til det?

 

AtW

Lenke til kommentar
I pressemeldingen skrives det også at XA52P kun fungerer sammen med Intel 875P, 865PE, 865G, 865GV, 865P eller 848P.

 

Dvs. Intel ICH5 southbridge. Hva med ICH6 dvs. i915/925 :hmm:

 

Silicon Image har jo også kontroller med NCQ (Sil3124) som er en PCI-x til SATA kontroller, denne faller også utenfor sammen med andre PCI i baserte SATA kontrollerer fra Sil og Via. Her er det tydligvis "Native" for alle penga og da mener jeg ikke native som i NCQ men Native SATA.

 

Det kan mao. bli meget interressant å se tester av denne.

Lenke til kommentar

lavizh: Særhet? Om du tror MSI har gjort dette med vilje så er du nok i overkant paranoid. S-ATA er i sin spede begynnelse, og akkurat som med IDE, tok det en stund før CDROM ble introdusert på denne tilkoplingen, og disse IDE kontrollerne trengte ATAPI støtte. Nå er tilsvarende i ferd med å komme på S-ATA også, men skylden ligger hos de som lager eksterne kontrollere, ikke hos MSI.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
lavizh: Særhet? Om du tror MSI har gjort dette med vilje så er du nok i overkant paranoid. S-ATA er i sin spede begynnelse, og akkurat som med IDE, tok det en stund før CDROM ble introdusert på denne tilkoplingen, og disse IDE kontrollerne trengte ATAPI støtte. Nå er tilsvarende i ferd med å komme på S-ATA også, men skylden ligger hos de som lager eksterne kontrollere, ikke hos MSI.

Hvorfor kun Intel? hva er forskjell på Intel og AMD når det gjelder S-ATA?

 

Edit : Så dette gjelder kun Native SATA på hovedkortet?

Endret av lavizh
Lenke til kommentar
Hvorfor kun Intel? hva er forskjell på Intel og AMD når det gjelder S-ATA?

 

Edit : Så dette gjelder kun Native SATA på hovedkortet?

For å utdype litt.:

Stusser som du ser i det første innlegget mitt over at ikke Intel 915/925 var nevnt.

 

Når det gjelder SATA kontrollere er det snakk om 2 typer: "native" og "bro".

Intel kjører "native" (ICH5), som forresten heller ikke trenger ekstra drivere ved installasjon av SATA disker, mens andre kontrollere fra Sil og Via er PCI-til-SATA kontrollere. Sistevnte er en kvasiløsning som i mange tilfeller kompliserer bla. installasjon av disker bla. ved behov for ekstra drivere.

Lenke til kommentar
Hvorfor kun Intel? hva er forskjell på Intel og AMD når det gjelder S-ATA?

 

Edit : Så dette gjelder kun Native SATA på hovedkortet?

For å utdype litt.:

Stusser som du ser i det første innlegget mitt over at ikke Intel 915/925 var nevnt.

 

Når det gjelder SATA kontrollere er det snakk om 2 typer: "native" og "bro".

Intel kjører "native" (ICH5), som forresten heller ikke trenger ekstra drivere ved installasjon av SATA disker, mens andre kontrollere fra Sil og Via er PCI-til-SATA kontrollere. Sistevnte er en kvasiløsning som i mange tilfeller kompliserer bla. installasjon av disker bla. ved behov for ekstra drivere.

Ja den var litt bedre fortalt enn den andre tråden over. Ok, jeg er med! :)

Det har vært snakk om ICH6 på de nye socket T fra Intel, vet du noe om forskjellen fra ICH5?

 

Det var vel nettopp ICH6 som var grunnen til at Intel trakk tilbake hovedkortene sine for en liten stund tilbake, grunnet feil som nå rettet opp.

Endret av lavizh
Lenke til kommentar

ahh,. good., jaggu på tide.. ennå en spiker til festet i IDE-kista... Nå gjelder det bare å få skjiten ferdig og stappet under jorda...

 

og første bud her er å be Microsoft gi seg HELFAEN med å kreve 3rd party drivers inn på floppy som eneste alternativ.. wtf slags bullshite er det da ?? travelt å sitte å sprette opp windows image'r og legge inn s-ata driver når man bygger bokser uten floppy

Lenke til kommentar
Her er en test av MSI`s SATA DVD :thumbup:

:thumbup: Bekrefter "fortreffeligheten" til NCQ på "random" områder.

Jeg syntes ikke benchmarkresultatene var så veldig imponerende som jeg forventer av NCQ. Etter å ha lest gjennom testen så ser jeg ikke noen plasser det står noe om NCQ-støtte. Dvs. jeg tror ikke NCQ-støtten er slått på i denne testen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...