Gå til innhold

Doom III: Nettsted og video (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-80wCWpIM

mener du at det er positivt at de lager en oppfølger til return to castle wolfenstein ? the return of the return to castle wolfenstein.

castle wolfenstein er i mine øyne en klassiker, en klassiker som på nære nippet ble ødelagt av "remaken" return to castle wolfenstein.

 

hvor langt har de egentlig tenkt til å tøye den originale historien ?

Endret av Slettet-80wCWpIM
Lenke til kommentar
mener du at det er positivt at de lager en oppfølger til return to castle wolfenstein ? the return of the return to castle wolfenstein.

castle wolfenstein er i mine øyne en klassiker, en klassiker som på nære nippet ble ødelagt av "remaken" return to castle wolfenstein.

 

hvor langt har de egentlig tenkt til å tøye den originale historien ?

Castle Wolfenstein er nok i de flestes øyne, en klassiker.

Samtidig må jeg innrømme at jeg ikke har spilt det (kom litt før min tid :) . Jeg som trodde jeg var gammal i forumet her. Tydeligvis noen her med mer fartstid ;)

 

Likefullt skjønner jeg nesten ikke hvordan det skal være mulig å messe opp en historie lagd i enkle spriter på den tiden. Blir ikke det som å messe opp historien i Pacman? Var forresten mye av storien presentert i rein tekst?

 

Med bakgrunn fra andre Id spill jeg kjenner til, pleier ikke akkurat historien være så heavy. Ikke så rart fordi Id (og andre som lager bra spille-motorer, eks. Epic) først og fremst har fokus på å lage banebrytende teknologi. Dette fordi det ligger penger i å selge lisensen på motoren. Q1, Q3 og Unreal har vel solgt rundt 20 lisenser alle sammen.

 

En annen ting er at det krever et helt annet talent å lage en en god story, og god leveldesign. I følge mange var Romero, i Id, en sånn kar, ihvertfall på leveldesign. Han forlot som kjent skuta. Det krever et helt annet talent å drive med dette i forhold til teknologi. Akkurat som en god "matte"-lærer ikke nødvendigvis er en god norsk lærer.

 

Felles for CW og RtCW ville jeg tro "mood'en" er/var. RtcW var ihvertfall veldig bra på å skape den rette WW2-stemningen. I tillegg tok RtCW fps multiplayer til et nytt level, i fra dm og ctf.

 

I stedet for at RtCW var på nippet til å ødelegge CW, vil jeg heller si at det pusset støvet av en spill, som når det kom, var veldig forut for sin tid. Egentlig på motsatt måte av hva de nye Star Wars filmene gjør med de gamle.

 

Jeg tror nok de kommer opp med en bedre tittel ;)

 

Tenk positivt så går nok dette bra! :yes:

Lenke til kommentar

Vell, bare for å stikke noen huller:

 

- Det var først med quake at ID begynte å lisensiere ut engines.

 

 

- "I følge mange var Romero, i Id, en sånn kar" Han beviste vell at han ikke hadde så mye å fare med. *host* Daikatana *kremt*

 

Et poeng som du har ganske rett i er ang mangel på story, i wolf. Jeg synes ikke å huske så mye story den gangen jeg spilte wolf (nå var jeg ikke så fryktelig gammal den gangen så det kan ha gått meg hus forbi), men samtidig skjønner jeg hva han som posta trådem du svarte på mener. Den orginale wolf og RTCW har to kanske sprikende settings. Siste bossen i gamle wolf er jo adolf hitler med cyber suit, mens RTCW så er det snakk om å gjenoplive de døde og norøn mytologi and what have you. Men sett fra et design perspektiv er noen av disse valgene forståelige. Settingen man har valgt for RTCW er mere "realistisk" enn den i orginale wolf. Og man har valgt å gå for det okkulte istedet for orginalen som tar helt av med cyber vinkelen.

 

Jeg syntes RTCW hadde masse atmosfære og var et spennende spill, hvis man da kastet alle forventinger om en kjemperealistisk skildring fra seg fra start. Og RTCW var vell ikke ID engang. Det var vell raven software under ID's guidance. (Det er vell raven som mekker quake4 if im not mistaken... (ut i fra det lille man har sett virker det som de legger utgangspunktet i quake2, noe som kanskje kan være skuffende for mange av oss) (Men vi får vell kanskje nok demoner i doom3 til å kunne tåle en ny runde med kriging mot strogg)

 

-JA, jeg er glad i å prate.

Endret av Dipso
Lenke til kommentar
Vell, bare for å stikke noen huller:

 

- Det var først med quake at ID begynte å lisensiere ut engines.

 

 

- "I følge mange var Romero, i Id, en sånn kar" Han beviste vell at han ikke hadde så mye å fare med. *host* Daikatana *kremt*

 

Et poeng som du har ganske rett i er ang mangel på story, i wolf. Jeg synes ikke å huske så mye story den gangen jeg spilte wolf (nå var jeg ikke så fryktelig gammal den gangen så det kan ha gått meg hus forbi), men samtidig skjønner jeg hva han som posta trådem du svarte på mener. Den orginale wolf og RTCW har to kanske sprikende settings. Siste bossen i gamle wolf er jo adolf hitler med cyber suit, mens RTCW så er det snakk om å gjenoplive de døde og norøn mytologi and what have you. Men sett fra et design perspektiv er noen av disse valgene forståelige. Settingen man har valgt for RTCW er mere "realistisk" enn den i orginale wolf. Og man har valgt å gå for det okkulte istedet for orginalen som tar helt av med cyber vinkelen.

 

Jeg syntes RTCW hadde masse atmosfære og var et spennende spill, hvis man da kastet alle forventinger om en kjemperealistisk skildring fra seg fra start. Og RTCW var vell ikke ID engang. Det var vell raven software under ID's guidance.

Ingen som har sagt/skrevet noe annet enn det med Q1, Dipso....(?)

 

Det var derfor jeg skreiv "i følge mange". Selv hører jeg ikke med til disse. Og ja, Daikatana var det vel ingen som likte. Likefult hvis du søker på www.deja.com (NEWS-delen av google.com) vil du finne at mange fryktet Id's undergang etter at Romero gikk ut og startet sitt eget (ca. 1996).

 

Likefult bekrefter dette teorien min om manglende story i Id.

 

Historien i RtCW er på mange måter genial, fordi den tar utgangspunkt i noe som kunne preget WW2. Tyskerene hadde som kjent meget dyktige vitenskapsmenn som var langt fremme på flere forskningsområder. De drev også å eksperimenterte på fanger. Dette har Raven tatt tak i, og overdrevet. Ofte slik gode historier blir til, ved å ta tak i noe som ligger der å spinne videre på det.

 

Riktig det at RtCW ikke var Id, men CW var det, og det var det ThomasM tok utgangspunkt i. Etter din forklaring, kan jeg være enig i hans bekymring hvis han likte den første settingen best. Selv synes jeg blanding av settinger sjelden blir bra. For eksempel, sette nå tids Monty Python humor inn i middelalder-rollespill, eller som du skriver, cybersuit i WW2-setting.

 

Hehe, så innlegget mitt holder vann :)

Lenke til kommentar

Hehe, jau.. var vell litt dålig valg av ord på starten der ;) var bare ment å påpeke noen få detaljer :)

 

Personlig liker jeg den tanken som ID har med Doom3 å gjenfortelle doom historien, med mindre banale og cheezy vinklinger (dog dimensjons portaler til helvete etc er fortsatt temmelig søkt)

 

En ting som også gjør doom3 lovende er jo det at de har leid inn en profesjonell sci-fi forfatter for å skrive storyen, og at doom3 er det første spillet ID har storyboardet fra start til slutt.

 

Doom3 vil prøve (litt på samme måte som RTCW) å bringe en litt mere plausibel (om totalt wacky og urealistisk) forklaring på fenomenet doom.

 

Settingen i doom var vell mere sånn: Du er på månen, noe crap har skjedd, det er demoner og what have you, all over the place. du må rydde opp.

 

Doom3 prøver å gi litt mere bakrun til drepinga.

 

Dette kombinert med den åpenbart råskumle atmosfæren tror jeg dette blir et killer spill. Og vill gi en ganske forfriskende gameplay oplevelse på tross av at det ikke er så mye nyvinninger rent gameplaymessig.

 

Forhåpentligvis blir doom3 et levende bevis på hvor langt man kan nå med en intens setting og atmosfære, mens HL2 beviser hva en sinsykt god story og fortellermåte kan gjøre med et spill. Jeg tror begge spillene kommer til å bli legener på linje med sine forgjengere. (GUD hvor jeg håper det iaffal! ;) )

 

Digga komentaren til han ene tech tv duden etter det ene klippet som er ute nå: "Pleeasse! dont let this game suck!" <- så utrolig sant.

Lenke til kommentar
En ting som også gjør doom3 lovende er jo det at de har leid inn en profesjonell sci-fi forfatter for å skrive storyen,

 

Settingen i doom var vell mere sånn: Du er på månen, noe crap har skjedd, det er demoner og what have you, all over the place. du må rydde opp.

 

 

Forhåpentligvis blir doom3 et levende bevis på hvor langt man kan nå med en intens setting og atmosfære, mens HL2 beviser hva en sinsykt god story og fortellermåte kan gjøre med et spill.

 

Digga komentaren til han ene tech tv duden etter det ene klippet som er ute nå: "Pleeasse! dont let this game suck!" <- så utrolig sant.

Med bakgrunn i hva vi har sett tidligere, kan det sikkert være en god ting "å leie inn" ja. :-)

 

Utrolig hvor like historiene er i fps. "Experiments gone wrong" (med påfølgende mutanter) finnes i de fleste. Heldigvis når Valve, gjorde det med HalfLife, gjorde de det fra A-Å istedet for å bare ta litt, hvilket blir teit. Ble litt skuffet over Far Cry, som var en ren overaskelse og et veldig bra spill, da de heller ikke greide å styre helt unna den "experiments gone wrong" greia.

 

Atmosfære og grafikk, kommer til å gjøre alt for det spillet ja. Jeg har også lest i review'er: "never a dull moment", hvilket lover bra. Apropos atmosfære er det synd at de tok Trent Reznor ut av prosjektet da. De hadde visst en revolusjonerende måte å legge inn sfx på, slik at det sfx helt "replacet" tittelspor, som Reznor "programerte" i.

 

Hehe, med all den hypen og lange utviklinga, er det en treffende kommentar ja.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...