Gå til innhold

Epox klar for Sempron


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilken kjøleløsning får Sempron på SocketA ?

 

Tenker da på om en SocketA Sempron vil ha kjernen åpen slik at eldre SocketA kjølere passer på den. Er det noen som vet svaret allerede?

 

Eller vil det legges metallblikk over kjernen (Heatspreader) slik at vi må belage oss på en helt ny kjøleblokktype (med SocketA festemekanisme)?

 

Eller vil metallblikket være så tynt og ikke blokkere for at en "eldre" type SocketA kjøler også kan passe på en SocketA Sempron ?

 

;)

Lenke til kommentar
Hvordan vil disse Sempron cpuene være i ytelsesforhold til cpuen jeg har pr dags dato? (xp-m 2400+) vil denne nye "duron" cpuen være noe "sprekere" i forhold til tidligere budsjettprosessorer?

En AMD64 2800+ er raskere enn Sempron 3100+. Vet ikke om det sier så mye, men man kan vel regne at det er et stort hopp opp til AMD64 fra Sempron. Den vil nok være bedre enn det Duron var... kanskje.

Lenke til kommentar

Hvorfor i det hele tatt komme med dårligere prosessorer i ettertid. Dårlig business mener nå jeg. Og koster det så mye mer å lage en prosessor med bedre ytelse ovenfor disse ?

Før i tiden, kom det KUN bedre ting etterhvert. Litt bakvendt men...

 

-z00l-

Lenke til kommentar
Hvorfor endrer egentlig AMD navnet på AthlonXP (K7-basert, ergo Socket A) til Sempron? Noen som har noen formeninger om det?

 

Greit nok at de kommer opp med et nytt billig-navn for K8-baserte CPU'er men hvorfor endre navnet på eksisterende gamle prosessorer?

Det som er rart er at nå er det barton kjerner,thorobredt kjerner, sempron kjerner som alle opererer på feks 2700+. Om og gjør å graute det til enda mer.

Nå vet ikke jeg hvor godt en sempron yter forhold til en bartonkjerne på 2700+, men det er vell strengt tatt ikke nødvendig å lansere mer på socket A? hvorfor ikke bare beholde XP opp til 3200+ , og så la sempron 3100+ starte på 754?

Det ligger vell i at det skal ha fram noen nye og fancy navn, slik at det hører spennende ut for ikke kjennere.

 

Ivertfall tror jeg at ytelsen mellom barton og sempron ikke ligger langt unna hverandre på socket A, men det spørs om ikke sempron blir laget i en blilligere produksjons prosses.

 

Såvidt så jeg har fått med meg skulle alle disse i utgangspungtet produseres for 754.

Lenke til kommentar

De kjører ut CPUer så de får dekket alle nivåene i markedet. Tjener jo ikke penger om alle CPUene bare er skitdyre, tross alt mange som kjøper billige maskiner.

 

Sikkert mange med Tordenfugl, Duron og tidlige XP som bytter til Sempron da de ikke nødvendigvis trenger å kjøpe et nytt hovedkort.

Lenke til kommentar
Sikkert mange med Tordenfugl, Duron og tidlige XP som bytter til Sempron da de ikke nødvendigvis trenger å kjøpe et nytt hovedkort.

Men mitt poeng var at jeg tror ikke at sepron kommer til å yte noe spesielt bedre en xp barton. Husk at frem til nå er det bare 3100+ som kommer på 754.

 

Edit:

Et road map:

Processor Socket Date Initial Price

Sempron 3500+ Socket 939 Q1'05 N/A

Sempron 3400+ Socket 754 Q2'05 N/A

Sempron 3200+ Socket 939 Q1'05 N/A

Sempron 3100+ Socket 754 August $124

Sempron 2800+ Socket A August $103

Sempron 2600+ Socket A August $79

Sempron 2500+ Socket A August $69

 

Sempron skal bruke eksisterende core på socket A xp, men hvilken kjerne er det snakk om?

Endret av guttorm
Lenke til kommentar
Hvorfor endrer egentlig AMD navnet på AthlonXP (K7-basert, ergo Socket A) til Sempron? Noen som har noen formeninger om det?

 

Greit nok at de kommer opp med et nytt billig-navn for K8-baserte CPU'er men hvorfor endre navnet på eksisterende gamle prosessorer?

Sempron er kun navnet på kjernen (kodenavn) såvidt jeg forstår. Kanskje det kommer til å hete Athlon XP fortsatt, men at den nå har en Sempron kjerne istedet for den eldre Palamino, Thoroughbred, Barton ...

 

Når de likevel lager K8 CPU'er så får de vel noen CPU'er som har defekte områder. For eksempel så lages det CPU'er med 1 MB cache, og hvis de er så heldige at den andre delen av CPU'en ikke har skade så kan de kanskje klare å benytte denne CPU'en. De låser av den delen av cache'en som ikke fungerer og selger den som en Sempron istedet for en AMD64 CPU.

 

En annen tanke: De ønsker sikkert å få K7 av samlebåndet for godt. Så da passer det jo glimrende å designe en K8 prosessor til å kunne kjøre på Socket A. De ønsker å utnytte fabrikkene sine maksimalt. En ekstra bonus blir jo at Sempron egentlig er en K8 CPU, og da kan den jo også benyttes på Socket 754. :whistle: Men hva vet jeg egentlig ..

Lenke til kommentar
En annen tanke: De ønsker sikkert å få K7 av samlebåndet for godt. Så da passer det jo glimrende å designe en K8 prosessor til å kunne kjøre på Socket A. De ønsker å utnytte fabrikkene sine maksimalt. En ekstra bonus blir jo at Sempron egentlig er en K8 CPU, og da kan den jo også benyttes på Socket 754. :whistle: Men hva vet jeg egentlig ..

Nei, det du beskriver er praktisk umulig. For det første må det svært svært mye omdesigning til for å få en K8-kjerne til å fungere på SocketA. Det er svært usansynlig at de har lagt så mye ressurser i en slik bakoverutvikling. Jeg vet ikke hvilken kjerne de kommer til å bruke men det er nærliggende å tro at det blir en minimal justering av en av de eksisternede kjernene ThorougbredB eller Barton, kanskje til og med den identisk samme kjernen.

 

Sempron er så vidt jeg forstår salgsnavnet. Altså ala "Duron", "Athlon" og "Opteron".

 

guttorm: Dollarkursen har sunket betraktelig siden denne 10-ganger regelen ble "oppfunnet". I tillegg har konkurransen i det norske markedet skjerpet seg mer enn i det amerikanske markedet i samme peride. Dvs. at 10-gangeren ikke er like representativ som den en gang var. Nå for tiden tror jeg det er mye mer "riktig" å bruke ca 8-gangeren. Dvs. den billigste Sempron kommer til å koste rundt 550kr, kanskje til og med avrundet ned til 499kr på de aller billigste plassene når prisene får roet seg en stund. Det synes jeg ikke er så galt for en AthlonXP 2500+ err... Sempron 2500+.

 

Uansett så håper jeg PR-numrene til Sempron blir ytelsemessig svært sammenlignbare med GHz-tallene til Celeron-serien.

Lenke til kommentar
En annen tanke: De ønsker sikkert å få K7 av samlebåndet for godt. Så da passer det jo glimrende å designe en K8 prosessor til å kunne kjøre på Socket A. De ønsker å utnytte fabrikkene sine maksimalt. En ekstra bonus blir jo at Sempron egentlig er en K8 CPU, og da kan den jo også benyttes på Socket 754.  :whistle:  Men hva vet jeg egentlig ..

Nei, det du beskriver er praktisk umulig. For det første må det svært svært mye omdesigning til for å få en K8-kjerne til å fungere på SocketA. Det er svært usansynlig at de har lagt så mye ressurser i en slik bakoverutvikling. Jeg vet ikke hvilken kjerne de kommer til å bruke men det er nærliggende å tro at det blir en minimal justering av en av de eksisternede kjernene ThorougbredB eller Barton, kanskje til og med den identisk samme kjernen.

 

Sempron er så vidt jeg forstår salgsnavnet. Altså ala "Duron", "Athlon" og "Opteron".

 

guttorm: Dollarkursen har sunket betraktelig siden denne 10-ganger regelen ble "oppfunnet". I tillegg har konkurransen i det norske markedet skjerpet seg mer enn i det amerikanske markedet i samme peride. Dvs. at 10-gangeren ikke er like representativ som den en gang var. Nå for tiden tror jeg det er mye mer "riktig" å bruke ca 8-gangeren. Dvs. den billigste Sempron kommer til å koste rundt 550kr, kanskje til og med avrundet ned til 499kr på de aller billigste plassene når prisene får roet seg en stund. Det synes jeg ikke er så galt for en AthlonXP 2500+ err... Sempron 2500+.

 

Uansett så håper jeg PR-numrene til Sempron blir ytelsemessig svært sammenlignbare med GHz-tallene til Celeron-serien.

Kanskje de kunne legge noen kretser utenfor kjernen til å ta seg av kompatibilitet med K7 hovedkortene? :!:

 

 

I denne artikkelen blir det skrevet:

"Det heteste fra AMD i disse tider er vel kanskje "Sempron"-prosessoren. I utgangspunktet skal denne først og fremst konkurrere mot Celeron. Denne flyttes over på "Paris" i løpet av året og 90nm "Palermo" i 2005."

 

For meg ser det ut som om Sempron kun er et kallenavn og ikke det endelige navnet. Jamfør at de også kaller Paris og Palermo i hermetegn. :ermm:

 

Her er linken til den artikkelen: http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=8873

Endret av G
Lenke til kommentar
Kanskje de kunne legge noen kretser utenfor kjernen til å ta seg av kompatibilitet med K7 hovedkortene? :!:

Du mener en slags HyperTransport+Minnebuss til FSB-konvertor? Hehe.. Dette er nok ikke bare bare. Det er nok minst like lite praktisk som å bygge om en bil til et fly eller en ubåt. Løsningen er nok heller å male om navnet på det gamle flyet eller ubåten.

 

* Jada, jeg har sett litt mye James bond i det siste :p *

Lenke til kommentar
For meg ser det ut som om Sempron kun er et kallenavn og ikke det endelige navnet. Jamfør at de også kaller Paris og Palermo i hermetegn.  :ermm:

 

Her er linken til den artikkelen: http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=8873

Ikke ta det WH.no skriver fullt så bokstavelig. Etter å ha lest en del utenlandske sider tror jeg ikke det er så mye tvil om hva "Sempron" navnet står for:

 

4524.gif

1088587808.jpg

 

Sempron faller også ganske naturlig i til andre produktnavn som Athlon, Duron, Opteron, men lite naturlig sammen med Thunderbird, Palomino, Spitfire, Morgan, Thorougbred, Barton (ok litt der da), Clawhammer, sledgehammer, newcastle, denmark, Paris, Toledo osv.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
guttorm: Dollarkursen har sunket betraktelig siden denne 10-ganger regelen ble "oppfunnet". I tillegg har konkurransen i det norske markedet skjerpet seg mer enn i det amerikanske markedet i samme peride. Dvs. at 10-gangeren ikke er like representativ som den en gang var. Nå for tiden tror jeg det er mye mer "riktig" å bruke ca 8-gangeren. Dvs. den billigste Sempron kommer til å koste rundt 550kr, kanskje til og med avrundet ned til 499kr på de aller billigste plassene når prisene får roet seg en stund. Det synes jeg ikke er så galt for en AthlonXP 2500+ err... Sempron 2500+.

Jeg har ikke sagt noe om pris, det var playmofetish.

 

Mitt spørsmål er hvilken socket a core som skal brukes, blir stadig mer enig med deg simen1 at det er fryktelig rart at det bytter navn, når de faktisk skal bruke cpu`(core) er som allerede er "døpt".

 

Fatter ikke at de ikke bare driter i heler greia og lanserer sempron på 754 from skratch. Desto mer merkelig er det at epox skal lansere en masse "nye" hk designet for sempron på socet A.

 

De har vell en masse socket A cpu liggende som de vil bli kvitt, og at det forsatt er en del hk til markedet.

 

Trodde a64 2600+ kunne blitt en fin low end cpu jeg, men det ser ut som denne lar vente på seg.

 

Thorton skulle jo også bli en low end slager, har vell ikke akuratt slått til dette heller.

 

Edit :A64 2600+

Endret av guttorm
Lenke til kommentar

Elitegroup la nettopp ut en ny BIOS til mitt HK (ECS photon kv 1.0) der det står at "update description: 1. Add Sempron K8 CPU micro code."(s. 754)

Virker jo åpentbart, men jeg kan da sette en Sempron 3100+ i sokkelen og starte opp?

Hvis jeg plutselig fikk et anfall og ville nedgradere, mener jeg? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...