Gå til innhold

PC-en din kan være en zombie


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Og kanskje kjøp deg et Anti-Trojan program i tillegg. Da mange Anti-Virus programmer er skammelig slappe på å arrestere Trojanere.

Anti-Virus program tar noen Trojanere, men ikke alle. Et program jeg har litt tro på, men selvfølgelig for lite erfaringsgrunnlag med er Anti-Virus programmet AntiVir. Det har funnet noen Trojanere hos meg. Som PC-cillin ikke fant.

Ellers finnes et Svensk/amerikansk firma www.misec.net som virker lovende på Anti-Trojan fronten. De lager et produkt som heter TrojanHunter, og som er ute i versjon 3.9 nå.

De oppdaterer omtrent med en liknende frekvens som de som står bak Ad-
Aware. Ville ha kjørt Ad-Aware og SpyBot Search & Destroy også for å fjerne SpyWare med i tillegg.

For ikke å glemme brannmur. Den er vel viktigst av dem alle egentlig. Spesiellt hvis du i utgangspunktet er en forsiktig internettbruker.

Brannmur kan lastes ned gratis, med 2 eksempler: ZoneAlarm, og Sygate Personal Firewall. Jeg liker ZoneAlarm i versjon 3.7.211 best. De nye ver. 4.x.xx og ver. 5.x.xxx har for mye ekstra "bjeller og fløyter" i tillegg til at de kanskje har større sjanse for å skape trøbbel for deg da de er mye nyere og mindre testet og flikket på.

Anti-Virus kan lastes ned gratis, med 2 eksempler: AntiVir, og BitDefender

Anti-Trojan program må du ofte betale for, noen betal for eksempler heter.
Trojan Hunter (enklest i bruk), og TDS-3 (for avanserte brukere). Ellers finnes et gratis alternativ med fryktelig få oppdateringer (frekvens) som er GRATIS som heter SwatIT som jeg har sett i versjon 2.1. Men SwatIT mangler aktiv "guard". Du kan kun bruke gratis versjonen til å gjennomsøke harddisken din med. Og TDS-3 har 30 dagers demo versjon. 30 dagers demo har også TrojanHunter.

Anti-SpyWare kan lastes ned gratis, med 2 eksempler: Ad-Aware, og SpyBot Search & Destroy. (den første har mest oppdateringer, men ville ha kjørt begge på systemet).

Ellers skal det nevnes at du ikke må kjøre 2 brannmurer i software på samme PC.
Ellers skal det nevnes at du heller ikke bør kjøre 2 Anti-Virus programmer på samme PC.

Anti-Trojan programmet TrojanHunter ser ut til å leve lykkelig sammen med Anti-Virus programmer selv om de jakter på de samme Trojanere. (er litt usikker på den siste kommentaren). Og noen selskaper som Computer Assosiates har lagt til 2 forskjellig skannemotorer i samme Anti-Virus produkt, men da har de jo kontrollen med at de ikke lager konflikt. Ellers bør det nevnes at du kanskje kan ha flere Anti-Virus programmer på maskinen din hvis du skrur av "Anti-Virus-Guard" på de som du ikke ønsker aktive. Ha bare en slik aktiv da... :-)
Og så vil jeg nevne at jeg har sett noe en gang (et tilleggs-produkt) som kan kjøre flere Anti-Virus programmer om hverandre. Men jeg syntes det så for skummelt ut til å være tryggt. Men hvem vet... Og jeg husker i farten ikke navnet på det programmet. Men jeg tror det ble omtalt her i den eldre Windows.no delen av HW.no sidene.

Ellers finnes jo en del hardware brannmurer. Både dedikerte brannmurer, og brannmurer som finnes innebygget i Router'e. Men ha software installert på alle PC'ene dine likevel da de er gode på utgående aktivitet. Og kan gi deg litt mer kontroll på selve trafikken som du selv genererer ved installasjon av diverse software, og internett-surfingen din.

Vil nevne en "software"-brannmur som ikke skaper hodebry for de som ikke gidder å rote med ZoneAlarm og Sygate Personal Firewall sine hyppige spørsmål. Du må jo lære opp disse 2 nevnte brannmurene. Den brannmuren jeg har i tankene følger med PCcillin AntiVirus. Men er kanskje ikke så god som de 2 førstnevnte (som i tillegg er gratis). PCcillin er ikke gratis.

Happy surfin' :tease: Endret av G
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

hmmm... selv har jeg nylig fått spam (mulige virus) fra folk som er ansatt i posten, bilselgere (!) osv, samt folk fra mange andre land...

 

har også fått melding om at jeg har sendt spam, men jeg tror den meldingen også var spam (fulgte med masse rare koder samt et tvilsomt vedlegg... :hrm: )

 

sikkert dette her vi snakker om da... :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...