Gå til innhold

SATA, NCQ, SAS og PCI Express


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Prisen er nok en grunn ja, ser for meg en slik sammenligning både for pris og bruksområde:

IDE/ATA ==> S-ATA

SCSI ==>SAS

Må jo være greit å bruke litt penger på en SAS-kontroller for eventuelle fremtidige investeringer i SAS-disker, siden den også støtter S-ATA. Det er vel helst SCSI-diskene som er dyre. SCSI-kontrollerene er overkommelige i pris.

Lenke til kommentar

2 ting jeg har lurt på:

 

* De nye sataI diskene til seagate støtter jo NCQ (selv om det ikke er sataII), det er ikke nevnt i artiklen. Men har jeg forstått rett at man må ha en kontroller som støtter NCQ også for at det skal virke?

 

* Må hardisker støtte hot-swap eller holder det med en sataII kontroller som støtter det, så kan man hot-swappe med sataI disker?

Lenke til kommentar
Det vil jeg tro den gjør. Har ikke NCQ vært i SCSI lenge?

SAS bruker "advanced command queing" slik som SCSI gjør. Dvs 256 "kø" nivåer med en del avanserte muligheter slik som å stokke om på køen og endre på prioriteringen i køen. Det er dette systemet som er med på å gjøre SCSI så bra til multitasking og da spesielt i flerbrukermiljøer.

 

Kilder: http:/www.scsita.org, http://www.adaptec.com

Lenke til kommentar

Anngående HotSwap. Det er jo fult mulig med P-ATA, bare til å koble til en enhet og søke etter ny hardware i Device Manager. Jeg tørr riktignokk bare å gjøre dette med CD/DVD/gamle disker pga molexen. Tror ikke harddisker har så godt av det uten du er veldig stø på hånden når du plugger i strømmen.

 

Jeg gjør det hele tiden med 2GBen min pga. 1. jeg bryr meg ikke om den dør 2. den tåler alt :D

Lenke til kommentar
Denne guiden gjorde klarhet i en del ting for meg :)

Men lurer også på hvem som trenger s-ata kontrollere når vi har sas?

Pris kansje?

Tja.. de som har behov for å putte over 16000 disker i maskina sin kanskje? De som ikke føler behov for det vil kanskje foretrekke en litt rimeligere s-ata ;)

 

Menne.. nå blir jo disken en enda klarere flaskehals! Hvor mange mb/s klarer en disk nå for tiden? Det kommer til å bli som en Lada (Disken) på en 4-felts motorvei (SAS) :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...