Gå til innhold

SCO advarer Sun Microsystems


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette høres i mine ører nesten like dumt ut som f.eks. denne helt hypotetiske "nyheten":

 

Ford blir saksøkt av General Motors for å gi bort gratis biler

 

For meg så virker det som det er sterke krefter i gang i USA som vil knekke konseptet om gratis programvare en gang for alle, og bruker SCO som et skalkeskjul. Det lukter iallefall $$$ lang vei her :thumbdown:

Lenke til kommentar
Dette høres i mine ører nesten like dumt ut som f.eks. denne helt hypotetiske "nyheten":

 

Ford blir saksøkt av General Motors for å gi bort gratis biler

 

For meg så virker det som det er sterke krefter i gang i USA som vil knekke konseptet om gratis programvare en gang for alle, og bruker SCO som et skalkeskjul. Det lukter iallefall $$$ lang vei her :thumbdown:

Enig i hovedtrekkene dine, men jeg mener faktisk at denne advarselen er legitim. SCO sitter på rettighetene til Unix, og Sun ønsker å utgi sitt OS basert på Unix som open source. Det betyr at Sun i praksis gir bort SCOs hemmelige kildekode, og det kan man naturlig nok ikke akseptere sånn helt uten videre. Hadde vi hatt et selskap som gav ut en versjon av Windows XP med en liten tvist så tror jeg neppe MS hadde sittet stille og sett på hvis det selskapet plutselig fant ut at de skulle gi ut hele kildekoden.

Lenke til kommentar
Dette høres i mine ører nesten like dumt ut som f.eks. denne helt hypotetiske "nyheten":

 

Ford blir saksøkt av General Motors for å gi bort gratis biler

 

For meg så virker det som det er sterke krefter i gang i USA som vil knekke konseptet om gratis programvare en gang for alle, og bruker SCO som et skalkeskjul. Det lukter iallefall $$$ lang vei her :thumbdown:

:yes:

Lenke til kommentar

Noen burde virkelig ta og trappe opp hos SCO med et stort balltre eller noe de saksøker jo snart alt og alle. Ta bare linux saken den drar ut i det uendelige barefordi SCO skal svart male alt i media uten og dra fram noen gode argumenter men heller komme opp med noen halv sanheter

 

Møkka firma :wallbash::realmad:

Lenke til kommentar
Noen burde virkelig ta og trappe opp hos SCO med et stort balltre eller noe de saksøker jo snart alt og alle. Ta bare linux saken den drar ut i det uendelige barefordi SCO skal svart male alt i media uten og dra fram noen gode argumenter men heller komme opp med noen halv sanheter

 

Møkka firma  :wallbash:  :realmad:

Slapp av. Når IBM's advokater er ferdige med dem så kommer de til å drømme om snille menn som bare vil knuse kneskålene deres med hyggelige ting som balltre.

:yes:

 

Edit:skriveleif

Endret av Rocambole
Lenke til kommentar
Dette høres i mine ører nesten like dumt ut som f.eks. denne helt hypotetiske "nyheten":

 

Ford blir saksøkt av General Motors for å gi bort gratis biler

 

For meg så virker det som det er sterke krefter i gang i USA som vil knekke konseptet om gratis programvare en gang for alle, og bruker SCO som et skalkeskjul.  Det lukter iallefall $$$ lang vei her :thumbdown:

Enig i hovedtrekkene dine, men jeg mener faktisk at denne advarselen er legitim. SCO sitter på rettighetene til Unix, og Sun ønsker å utgi sitt OS basert på Unix som open source. Det betyr at Sun i praksis gir bort SCOs hemmelige kildekode, og det kan man naturlig nok ikke akseptere sånn helt uten videre. Hadde vi hatt et selskap som gav ut en versjon av Windows XP med en liten tvist så tror jeg neppe MS hadde sittet stille og sett på hvis det selskapet plutselig fant ut at de skulle gi ut hele kildekoden.

Kanskje, men jeg mener at SCO sine krav forlengs har gått ut på dato og at alt de gjør er lite produktivt. Jeg ser ikke på SCO som annet enn programvare-verdenens svar på Kenneth Starr, totalt meningsløst og et vanvittig sløs med ressursene :no:

Lenke til kommentar
faktisk så er office viktigere for ms den windows om jeg ikke husker helt feil...

Mener du at M$ tjener mer på Office serien sin enn OS'et Windows? Det kan nok stemme, men Windows er verdt MYE MER siden dem da har overtaket ved kunne eie bunn plattformen "alle" bruker, og kan regulere markedet som dem selv vil (i teorien).

Lenke til kommentar
Opensource betyr ikke GPL. Hvis Sun velger gjøre Solaris opensource er det ikke sikkert det blir GPL/BSD/MIT lignende lisenser.

Etter all sannsynlighet så blir det ikke noen GPL lisens, og det vil egentlig bare skape en farlig situasjon. Tenk deg å gi bort kildekoden til forbrukerene, og samtidig si, dere kan kikke, men ikke røre... blir for dumt...

Lenke til kommentar

Det er i prinsippet ikke noe problem å gi ut solaris gratis. Det de må være nøye med er å fjerne all kode som det er lisens på og skrive ny kode i de tilfellene. Eventuelt så kan de "stjele" litt fra FreeBSD. Selv om SCO hevder at de eier Unix så eier de ikke all kildekoden til Solaris.

Men det jo klart at SCO ikke liker at de mister enda mere av intektene sine.

Lenke til kommentar
One dud for the company thus far has been its controversial SCOsource plan to license SCO intellectual property to Linux users to avoid the threat of Unix-related legal action. The company spent $4.4 million on SCOsource and its related lawsuits but garnered only $11,000 by selling SCO intellectual property licenses, the company said.

 

MUHAHAHA!! De har bare tjent $11.000 på å selge de lavmåls-lisensene sine. Den godeste Darl McBride burde heller stilt seg opp på gata med en pølsebod. Ikke bare hadde han tjent mer penger, men han hadde gjort et ærlig arbeid :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...