Gå til innhold

Lanserer skjermkort via USB 2.0


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ideen er god, men hvor er markedet?

De fleste laptopper av nyere dato har vel mulighet til ekstern skjerm samtidig med den interne? Laptoper som ikke er av nyere dato har ikke USB 2.0. De trenger da et PCCard -> usb 2.0 adapter for i det heletatt få brukt dette kortet. Ser for meg at disse systemene kommer til å få ganske redusert ytelse for å få brukt dette.

Måtte være om to skjermer ikke er nok da - få en tredje skjerm på denne måten.

 

For skrivebordsmarkedet vil et PCI kort være bedre å satse på for å få flere skjermer.

 

Siste bruksområdet jeg ser for meg er de som trenger en bærbar skjerm.(Tilsvarende eksterne harddisker som mange tar med seg rundt.) Men hvem har bruk for å drasse på skjermer? Måtte være de som drasser rundt på prosjektorer for å holde forelesninger da, men disse har som oftest også med seg laptop.

Lenke til kommentar

en morsom løsning....

 

tenk å lage datamaskiner uten skjermkort eller med en latterlig dårlig integrert brikke, så kjøper man bare skjermkortet man vil ha i usb-format...

 

fremtiden, kanskje vi får rene datamaskiner med masse porter à la USB med harddisker, skjermkort, lydkort og cd-brenners...

 

vi har jo alle produktene i dag, nå også skjermkort...

 

 

kult... :D

Lenke til kommentar
Ideen er god, men hvor er markedet?

 

HER er markedet: Undertegnede hadde kjøpt dette (til jobb) da vi ikke kan betjene all SW vi leverer med våre bærbare PC'er. Vi pusher stasjonære PC'er / tynne klienter med toskjermsløsninger som benytter grafisk SW med lite krav til grafikkort annet enn å levere nokså enkle 2D skjermbilder. Mao bare det er nok minne på grafikkortene er det godt nok.

 

De bærbare vi benytter på serviceoppdrag kan ikke settes opp med rett grafisk oppløsning til å bearbeide det overnevnte grafiske grensesnittet, men med ekstern skjermkort burde det være en enkel sak og da slipper vi kostnadene med ekstra stasjonære PC'er...

 

Markedet er nok i bedriftsmarkedet mer enn hjemmemarkedet!

Lenke til kommentar

Denne løsningen er interessant for meg. Jobber mye med foto-behandling, og tanken på å leve med kun en skjerm liker jeg ikke. Det er dog noe jeg trolig må nå, for jeg har solgt maskina mi, og venter på en Dell laptop. AFAIK støtter nesten ingen laptop'er "skikkelig" dualheading. De støtter å "klone" ett display for å vise samme skjermbilde på to skjermer samtidig, men det er ubrukelig for meg. Jeg trenger ofte å jobbe i to forskjellige programmer uten å måtte alt-tab'e imellom dem, eller enda oftere, jobbe i Gimp (bildebehanlings-program) slik at jeg har alle dialogene til Gimp på en skjerm, og selve bildet som behandles maksimert på den andre.

 

Med denne løsningen vil jeg kunne få to separata skjermkort, og da kan X window system konfigureres til å bruke de to til å dualhead'e på en "fornuftig" måte, slik at dette lar seg gjøre. Definitivt marked for dette tror jeg. 1920x1200 på LCD og 1600x1200 på ekstern skjerm i tillegg.. Den tanken liker jeg =D

Lenke til kommentar
Ideen er god, men hvor er markedet?

 

HER er markedet: Undertegnede hadde kjøpt dette (til jobb) da vi ikke kan betjene all SW vi leverer med våre bærbare PC'er. Vi pusher stasjonære PC'er / tynne klienter med toskjermsløsninger som benytter grafisk SW med lite krav til grafikkort annet enn å levere nokså enkle 2D skjermbilder. Mao bare det er nok minne på grafikkortene er det godt nok.

 

De bærbare vi benytter på serviceoppdrag kan ikke settes opp med rett grafisk oppløsning til å bearbeide det overnevnte grafiske grensesnittet, men med ekstern skjermkort burde det være en enkel sak og da slipper vi kostnadene med ekstra stasjonære PC'er...

 

Markedet er nok i bedriftsmarkedet mer enn hjemmemarkedet!

Hvorfor ikke installere ett ekstra PCI skjermkort da? Dette er jo bare ett produkt for de som ikke skjønner bæret av hva som er på innsiden av en maskin.

 

Du ordlegger deg som om du har peil men det tviler jeg på at du virkelig har!

Lenke til kommentar
en morsom løsning....

 

tenk å lage datamaskiner uten skjermkort eller med en latterlig dårlig integrert brikke, så kjøper man bare skjermkortet man vil ha i usb-format...

 

fremtiden, kanskje vi får rene datamaskiner med masse porter à la USB med harddisker, skjermkort, lydkort og cd-brenners...

 

vi har jo alle produktene i dag, nå også skjermkort...

 

 

kult... :D

Får noe tull! Er du klar over hvor mye båndbredde man trenger til grafikk kort? USB 2.0 vil aldri i verden fungere til 3D grafikk. Ikke hvis det kommer noe som heter USB 3.0 heller. Det er snakk om at man trenger en båndbredde som er noen 100 ganger bedre enn det USB 2.0 kan levere!

Lenke til kommentar
Får noe tull! Er du klar over hvor mye båndbredde man trenger til grafikk kort? USB 2.0 vil aldri i verden fungere til 3D grafikk. Ikke hvis det kommer noe som heter USB 3.0 heller. Det er snakk om at man trenger en båndbredde som er noen 100 ganger bedre enn det USB 2.0 kan levere!

Helt klart! PCI Express kan levere opp til 8 Gbps. På USB 2 snakker vi om 480Mbps. Kan ikke erstattes interne kort, men det er vel ikke meningen heller? :ermm:

Lenke til kommentar

Av det som har kommet av "markeds forslag" til nå er det bare dual skjermløsning på laptoper som virker fornuftig. Og da vil jeg tro det er en mye bedre løsning å gjøre dualhead funksjonaliteten på disse fullverdige. (På mine laptopper med radoen 7500 kort er det fullverdig støtte for dette i XP driverene, men siden jeg hater XP har jeg ikke den muligheten. Kan ikke helt forstå at nyere maskiner ikke har dette med riktig driver instalert.)

 

Så da sitter man igjen med det ekstremt spesielle tilfellet som SoftLaughBrush presenterer, hvor han trenger laptop med tilkobling for 2 eksterne skjermer - med minimale krav til båndbredde.

Lenke til kommentar

Disse kortene er nok ment som en sjanse til å bruke en tilleggskjerm eller fler (om mulig), dette er meget flott for en profesjonell arbeider som har brukt for slikt uten å måtte bruke penger på en ekstra pc eller den nødvendige ytelsen ved tanke på 3D-grafikk. De fleste trenger ikke et supert skjermkort til å spille dagens og morgendagens spill, båndbredden via USB2.0 kommer nok til å være helt grei etter det skjermkortet faktisk skal gjøre. For min del kunne det like greit kommet i 1394 form ettersom USB2.0 har en tendens til å gå "opp og ned" på ytelsen av både erfaring og tester. 80 mbps har lite å si i det lange når USB2.0 kan gå langt under spesifikasjoner, de som har prøvd å videredigere via USB2.0 kontra 1394 Firewire 400 vet hva jeg prater om.

Lenke til kommentar
Ideen er god, men hvor er markedet?

 

De bærbare vi benytter på serviceoppdrag kan ikke settes opp med rett grafisk oppløsning til å bearbeide det overnevnte grafiske grensesnittet, men med ekstern skjermkort burde det være en enkel sak og da slipper vi kostnadene med ekstra stasjonære PC'er...

 

Markedet er nok i bedriftsmarkedet mer enn hjemmemarkedet!

Hvorfor ikke installere ett ekstra PCI skjermkort da? Dette er jo bare ett produkt for de som ikke skjønner bæret av hva som er på innsiden av en maskin.

 

Du ordlegger deg som om du har peil men det tviler jeg på at du virkelig har!

 

:no: les, TENK og deretter kommenter innleggene!!!

 

Det står da visserlig bærbar PC i innlegget mitt og det er ikke mye PCI slott å hente her.

 

Peil nok til å jobbe med dette... :hmm: jada, har visst gjort det siste 10 årene

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så da sitter man igjen med det ekstremt spesielle tilfellet som SoftLaughBrush presenterer, hvor han trenger laptop med tilkobling for 2 eksterne skjermer - med minimale krav til båndbredde.

Nå har jeg fått min bærbare (Inspiron 8600). Kjøpte den med ett Nvidia-kort, da jeg har brukt Nvidia's Linux-drivere i mange år, og de er knallbra. Hørt mer så-som-så om ATI sine, derfor ble det Nvidia-kortet, dog lavere ytelse i OpenGL.. Men som det blir nevnt, det ser faktisk ut som dette takler dualhead, uten at jeg har prøvd å verifisere det nå. PC'en kom jo preinstallert med XP *shrug*, og ved høyreklikking på skrivebordet og egenskaper for skjerm, så lyste det da opp to skjermer ala det jeg har sett det gjøre på andre windows-maskiner med dualhead. Så da får jeg bare spa frem en skjerm og prøve :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...