Gå til innhold

Solaris blir open-source


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En ting som er veldig viktig å merke seg, er at det er snakk om å gjøre Solaris open-source, men ikke fri!

Dette er egentlig nesten bare negativt, da åpen kode i seg selv er rimelig bortkastet. Man kan ikke bruke koden som man vil, og dermed ligger den bare der som en forlokkende sirene.

Alt som trengs er at en tullete utvikler leser masse Solaris-kode, og så bestemmer han seg for å kode litt for et fritt prosjekt, som f.eks. Linux. Det han skriver kan være påvirket, eller i verste fall kopiert, fra Solaris. Det er umulig for hovedutviklerene til den frie programvaren å konstatere at all kode gitt til prosjektet er lovlig brukt, og dermed er katastrofen ute - da vil man ha en sak som ligner SCO-smørjen, bare at Sun her vil ha rett.

Åpen kildekode uten frihet er farlig, og dens funksjon som en potensiell felle for utviklere er større enn verdien Suns kunder har av innsikt i Solaris-koden.

 

Edit: Trykkfeil - mange trykkfeil. Har nettopp hatt norskeksamen, og er litt lei av å skrive.

Endret av gspr
Lenke til kommentar

Vil det ikke bli oppdaget om kildekode fra solaris kommer ruslende inn i linux miljøet da?

 

Ellers gleder jeg meg virkelig til looking glass fungerer uten problemer og ferdigstilles. DA skal jeg i hvert fall bytte plattform eller gjøre det som må til for å få tatt det i bruk. Så filmene for ja, omtrent et halvt år siden og snacksy gitt.

 

Men 2d utformingen som ligner win2000 bør de gjøre noe med da slik at det ser nyere ut i vinduene. Hjelper ikke bare at ting fungerer og at det er effektivt. Folk må makte å se på skjermbildene i timesvis og. Kjedelig da med grått, på grått på littegranne blått...

Endret av Stonescream
Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet var planen at Looking Glass skal lastes inn under normal X11, og så kjøres med OpenGL-systemets drivere. (For de av dere som synes dette virker gresk: Det kommer til å virke på alle former av Linux som er ute til desktop-bruk i dag). Jeg håper også de fikser en sikkelig smakfull theme for denne saken, unix-folk har en tendens til å lage grusomme farger og mønstre...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...