Gå til innhold

Akam.no: Test av Sony DCR-HC85


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra å se at testen endelig kom på plass.

 

Synes den var godt gjennomført, ser testene varierer fra kamera til kamera, men det tar vel noen titalls gjennomkjøringer før testene får en slags standard... Hadde gjerne sett flere bilder fra videobildet, så man får et inntrykk av hvor bra videokvaliteten er. Det er litt vanskelig å si noe ut fra de små bildene som var i artikkelen.

 

HC85 har PROGRESSIV SCAN???? Dette var nytt ..... Hadde gjerne sett testbilder interlaced vs. progressive bilder.

 

Synes også dere var litt optimistiske når dere gir et kamera uten manuelle funksjoner terningkast 6. For meg ødela det absolutt alt, da jeg ikke kan bruke det til å fotografere kortfilmer med på en ordentlig måte.

 

Men keep up the good work!!! Dere får jobbe med å få et lite utvalg kamera man kan sammenligne mellom.

 

PS: Kan gjerne droppe spoletiden... absolutt ikke unødvendig, men lengre fra nødvendig i hvert fall.... Skulle ønske det var noen måte å måle hurtigheten og presisjonen i autofokusen på videokamera også....

Lenke til kommentar
Det hevdes at skjermens oppløsning er svært god. Dette samsvarer dårlig med tekniske data. 123200 punkter på en 3,5" skjerm er svært dårlig oppløsning. TRV-80 hadde mye bedre oppløsning i følge spesifikasjonene. Kommentar?

Godt poeng. Om dette plager deg kan jeg ikke annet enn å beklage. Etter et søk i produktguiden fant jeg ut at oppløsningen på skjermen til TRV80 er drøyt 50% høyere enn på HC85 sin.

 

Jeg har ikke prøvd ut TRV80 skikkelig noen gang, men om jeg hadde hatt de to kameraene ved siden av meg hadde sikkert TRV80 sin skjerm sett mye bedre ut, ja. Mulig at svært god var å overdrive litt, men jeg mener fortsatt oppløsningen var god nok. Dette baserer jeg utelukkende på hvordan skjermen så ut i mine øyne, hvilke andre skjermer jeg har vært borti før, og ikke tallene i spesifikasjonene. Jeg har ikke akkurat undersøkt skjermen med mikroskop heller, og den ga meg på ingen måte noe dårlig inntrykk. Mulig at man lar seg lure av antirefleksbelegget som gjør skjermen veldig "glatt og fin" og dermed dekker over den litt dårlige oppløsningen, men så lenge man da ikke legger merke til det trenger man ikke ergre seg over at oppløsningen er dårlig.. det gjorde ikke jeg ihvertfall.

Lenke til kommentar

Da er testen lest grundig. Imponerende bildestabilisator. Stillbildene helt OK til at det er et videokamera. Bare å se hvordan prisen vil utarte seg. En eller annen nettbutikk burde ha dette på ukens tilbud snart. Evt pakke med veske, stativ og filter.

 

Noen som kan anbefale tilleggs utstyr til dette kamera?

Her er et oppsett av ekstrautstyr fra xd.no:

 

Sony DCR-HC85: 9495,-

 

Bæreveske: Sony Bæreveske LCM-TRVY: 442,- (XD har ikke denne veska, men ser på sonystyle.com at den koster det samme som LCM-TRVA)

 

Sony filtersett (pol.+antireflex 37mm): 496,-

 

Sony Stativ VCT-D580RM, 45-114cm med fjernkontroll: 772,-

 

Totalt: 11205,-

 

Er dette et bedre stativ?

Velbon CX-686 Videostativ: 744,-

- Stativ høyde 163 cm, vekt 2,0 kg

 

Evt mikrofon? Har lest på andre poster her på forumet at det ikke blir så mye bedre med mikrofon til 1000-1500,- Og jeg har ikke tenkt å bruke mer enn det på mikrofon.

Lenke til kommentar

Hej,

 

En bra grundlig test, tack för den!

 

Jag blir dock mycket orolig efter att ha läst den nya testen på camcorderinfo.com

http://www.camcorderinfo.com/content/sony-...rder-review.htm

 

Frågan är nu... kan ni på akam.no återskapa de problem som camcorderinfo.com upplevde? Eller är er kamera felfri? Kan detta möjligtvis bara vara ett problem med de HC85 kamerorna som säljs i USA? Kanske inte berör HC85E modellerna (E för Europa).

 

Gissar att ingen törs köpa en HC85 innan vi får en ordentlig förklaring på testen på camcorderinfo.com

 

Hilsen fra Sverige

Endret av mats_epost
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg merket ikke til noen av symptomene det var snakk om på camcorderinfo på det kameraet jeg testet. Om dette var fordi jeg var spesielt heldig og fikk et "friskt" kamera, eller om det bare er de amerikanske kameraene som det er noe galt med, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Hei.

Jeg merket ikke til noen av symptomene det var snakk om på camcorderinfo på det kameraet jeg testet. Om dette var fordi jeg var spesielt heldig og fikk et "friskt" kamera, eller om det bare er de amerikanske kameraene som det er noe galt med, vet jeg ikke.

Men synest du at HC85 var bra i dempet belysning eller...

Lenke til kommentar
Men synest du at HC85 var bra i dempet belysning eller...

ja.

ikke super-duper-ultra-bra, men fortsatt bra.

 

Grensen for lysfølsomheten er 7 lux. Dette er det samme som på DCR-TRV950 som er over dobbelt så dyrt. Men større og dyrere kameraer som vx2100 kan filme helt ned i 1 (eller kanskje var det 2?) lux, og jeg mener å ha hørt at canon mx2 klarer under en halv lux.

 

Da jeg testet HC85 ned i 5 lux begynte det å slite veldig, men det tror jeg alle kameraer i den prisklassen ville gjort.

 

For normalt amatør-bruk skulle dette kameraet være bra nok i dempet belysning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...