Gå til innhold

ATI lanserer PCI Express x16-kort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurer litt mer på om de nye GPU'ene kommer i utgaver med AGP også? Eller har ATI forlatt AGP totalt? Og det før de første PCI-Express hovedkortene dukker opp? Jeg tror nok at det kan være marked for AGP ennå en god stund, i hvertfall for de som skal oppgradere skjermkort uten å måtte oppgradere hovedkort i samme slengen, og for de som ikke gidder å punge så mye ut for de første PCI-Express hvoedkortene og heller velger AGP.

Lenke til kommentar
Hm det er vel ikke lenge til PCI -E kommer til å være totalt dominerende.

 

Hvor mye er ytelses gevinsten ( hvis det er noe)?

Den er nok minimal, hvis tilstede i det hele tatt... Blir vel som forskjellen mellomg AGP4x og AGP8x

Vel, ytelseøkningen fra AGP 4x til 8x skylltes at det var enkelte (svært skjeldne) øyeblikk da AGP-bussen var flaskehalsen. Selv nye skjermkort (f.eks radeon 9800pro) yter ikke merkbart dårligere på AGP4x enn på 8x. Det må i så fall bety at 8xAGP ennå ikke har blitt noen flaskehals, selv i skjeldne tilfeller. Dermed tviler jeg på at man får særlig mye mer ytelse ved å doble båndbredden til skjermkortet ennå en gang.

 

Men når det er sagt, så kan det jo tenkes at det er andre ting enn båndbredden som påvirker ytelsen, f.eks latency og half-duplex turnaround. Hvis det skal bli noen ytelseforskjell i det hele tatt så må det være ting som er like mye flaskehals på 4x som 8x AGP, men som PCI-Express ikke har. Jeg tipper på ytelseforskjeller svært nært null.

 

Men er det noen som vet om andre fordeler med PCI-express for skjermkort? Kan f.eks porten levere mer enn 25W slik AGP kunne? Er det andre designmessige fordeler? forskjell i produksjonskostnad? eller noe annet?

Lenke til kommentar
Hm det er vel ikke lenge til PCI -E kommer til å være totalt dominerende.

 

Hvor mye er ytelses gevinsten ( hvis det er noe)?

Den er nok minimal, hvis tilstede i det hele tatt... Blir vel som forskjellen mellomg AGP4x og AGP8x

pci-e skal i teorien ha kortere responstid enn agp. Den totale båndbredden øker også, så folk med mangen netverkskort/diskkontrollere/anna vil nok kunne sjå ein større ytelseøkning en oss dødlige.

Lenke til kommentar
Hm det er vel ikke lenge til PCI -E kommer til å være totalt dominerende.

 

Hvor mye er ytelses gevinsten ( hvis det er noe)?

Den er nok minimal, hvis tilstede i det hele tatt... Blir vel som forskjellen mellomg AGP4x og AGP8x

Vel, ytelseøkningen fra AGP 4x til 8x skylltes at det var enkelte (svært skjeldne) øyeblikk da AGP-bussen var flaskehalsen. Selv nye skjermkort (f.eks radeon 9800pro) yter ikke merkbart dårligere på AGP4x enn på 8x. Det må i så fall bety at 8xAGP ennå ikke har blitt noen flaskehals, selv i skjeldne tilfeller. Dermed tviler jeg på at man får særlig mye mer ytelse ved å doble båndbredden til skjermkortet ennå en gang.

 

Men når det er sagt, så kan det jo tenkes at det er andre ting enn båndbredden som påvirker ytelsen, f.eks latency og half-duplex turnaround. Hvis det skal bli noen ytelseforskjell i det hele tatt så må det være ting som er like mye flaskehals på 4x som 8x AGP, men som PCI-Express ikke har. Jeg tipper på ytelseforskjeller svært nært null.

 

Men er det noen som vet om andre fordeler med PCI-express for skjermkort? Kan f.eks porten levere mer enn 25W slik AGP kunne? Er det andre designmessige fordeler? forskjell i produksjonskostnad? eller noe annet?

Se denne Filmen,

 

Den forklare hva som har skjedd siden PCi til PCIe.(Tar også med AGP)

De forklare hva som er det nye med PCIe.

 

Ambefaler dere å se den. :yes: . Da får dere svar på alt dere lurer på ;) .

Lenke til kommentar

Nesten ingen som skjønner vitsen med agp8x eller men . Man vil ikke merke ytelsesøkning pga av pciex16x , men man fjerner bare flaskehals for trafikken Mellom gpu og cpu . Etterhvert vil det komme gpuer som kan håndtere stadig større mengde med data , og da vil apg8x bli en flaskehals før eller senere

Lenke til kommentar
PCI-e er jo bedre enn AGP8? Er det vel ikke? SK blir jo bedre, men ytelsen mellom agp og pci-e blir vel ikke så stor? Vil de gi bedre kort på pci-e?

Kan du være vennlig å skrive dette på nytt på norsk..skjønner rett og slett ikke konteksten i meldingen din.

 

 

Uansett så leste jeg på en eller annen tech side at det først og fremst var muligheten for å lage spill på en annen måte en før som var den virkelig store fordelen med grafikk på pci-e. Det var noe med at det var full duplex så man kan tenke nytt osv. Husker ikke helt hvor jeg leste det.

Endret av Onanias
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...