Gå til innhold

Ny Intel-plattform testet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

The INQ bør tas med helseskadelige mengder salt når det gjelder dårlige nyheter om Intel. (gjelder også HP) Tror noen hos INQ ble nektet softis eller noe en gang, også tiltet de helt. Netstedet er jo fortsatt interessant å lese siden de ofte er først ute med nyheter, mne kan være greit å ha i bakhue at de omtrent lever for å mobbe Intel. Spesiell hobby. :roll:

Lenke til kommentar
The INQ bør tas med helseskadelige mengder salt når det gjelder dårlige nyheter om Intel. (gjelder også HP) Tror noen hos INQ ble nektet softis eller noe en gang, også tiltet de helt. Netstedet er jo fortsatt interessant å lese siden de ofte er først ute med nyheter, mne kan være greit å ha i bakhue at de omtrent lever for å mobbe Intel. Spesiell hobby. :roll:

Dette stemmer nok; men såvidt jeg vet så er det fordi de har som policy å aldri skrive under på NDA, eller hemmelligholdsavtaler, med noen. Det er derimot tvilsomt at de skulle ha forfalsket tallene sine, siden nyhetssider lever av kredibilitet (selv om the inq strekker det litt vel langt noen ganger, har de vel aldri postet feilinformasjon mot bedre viten).

 

Dessuten burde alle "pre-release"-tester av betamateriale helst inntas i et badekar fylt med saltvann. Hvem vet hvilke endringer som kommer i siste øyeblikk? Eller om driverne er klare før i ellevte time?

Lenke til kommentar

Ett annet moment er nok at 775 er ett steg i 64bits retning for P4, tror jeg. Leser også the Inquirer, de skriver mange morsomme artikler, men tar alt med en klype salt. Når det er sagt tror ikke jeg heller at de forfalsker tallmateriale, men en tester kan påvirke resultatet i hvilken retning som helst. Dvs svært få tester som gjennomføres kan og vil være objektive, men nå er det ikke bare the Inquirer som lever for å mobbe Intel da :) Hw.no har vel også hvertfall hatt en tendens til å plukke opp negative Intel nyhter _veldig_ raskt, mens tilsvarende AMD nyheter ofte blir dysset litt ned. Dog har dette blitt litt bedre i den senere tid.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

The Inquirer har hatt rett i alt de har sagt om Prescott til nå så jeg ser ingen grunn til å tvile på dette heller. Jeg husker også reaksjonen fra deres første test av Prescott som også viste dårlige resultater, og samme folkene som nå roper på salt klaget til den store gullmedaljen også da. Det hjalp heldigvis lite, siden de samme dårlige resultatene ble bekreftet av en rekke uavhengige teststeder litt senere (bl.a. Hardware.no). Det er nå mindre enn 1 måned til Prescott for sokkel T blir lansert og det er derfor SVÆRT usannsynlig at Intel vil klare å få til en mirakuløs ytelsesforbedring innen den tid :no:

Lenke til kommentar
likte ikke helt dette med at hovedkortet skulle ha ansvaret for pinnene...virker som et system som ikke tåler like mange kg som dagens

Hehe.

 

Kommer en litt tyngre person og snubler litt ved bordet ditt.

 

ZAPP!! og kortslutning.

 

De har vel tenkt på det og lagd festemekanismen solid nok.

 

Men hvorfor skal prescott yte så sabla mye bedre på den nye socketen?

Det er akkurat den samme kjernen. Om den får litt flere pinner og jobbe med betyr det ikke at den plutselig blir et råskinn.

 

En bil går ikke fortere om den har 16 hjul istedet for 4.

 

Eneste den kan tjene på her er et bedre chipsett isåfall. Men det kan ikke være så utrolig mye ytelse å hente der på 1 mnd.

 

Dog de kan aktivere flere funksjoner ved prosessoren, men i dette tilfelle er vel det 64 bits instruksjoner. Og det har ingenting å si for den generelle ytelsen.

Endret av ReVoX
Lenke til kommentar
Uff, jeg vil ikke skifte strømforsyninga mi i fremtida.

 

Hvilke fordeler har denne typen strømforsyning (bortsett i fra mer watt og annen tilkobling)? Det står at de ofte blir brukt i dyre server maskiner, hvor dyre servere snakker vi om da?

Så det der jeg også, likte det ikke. Sitter på en 3 månder gammel 550w Mist psu som jeg håpet skulle vare noen år :thumbdown:

Lenke til kommentar

Historisk sett så har ikke sokler for Intel-prosessorer hatt særlig lang levetid, og sånn sett er det på høy tid at sokkel 478 byttes ut. Selv om den egentlige grunnen til byttet er økt strømforbruk, så tenkte sikkert Intel at LGA var et godt nok argument. Bytte av sokler vil alltid bli møtt med kritikk fra konservative brukere, og selv om Intel tar en sjans med å satse alt på LGA så kan denne erfaringen bli nyttig for andre aktører som har vurdert denne typen sokkel men funnet den for risikabel å satse på.

Lenke til kommentar
Kan vel ha noe med at det går veldig bra for AMD for tiden mens Intel sliter litt med å få orden på tingene sine?? :roll:

At Intel sliter er bare tull. De beste CPUene deres yter like bra som AMDs løsninger og dersom det er en forskjell så snakker vi om svært små forskjeller som like godt kan skyldes måten testene har blitt utført på. Uansett tviler jeg på at noen faktisk hadde merket forskjellen mht ytelse ved en blindtest :)

 

At det har vært mye oppstyr rundt Prescott er like mye pressen sin skyld som Intel, såvidt jeg vet har Intel vært veldig nøysomme med info rundt Prescott. De lovet muligens en ytelsesforbedring, noe som sikkert også er sant når 775 og programvare med støtte for SSE3 er på plass. At de har gitt opp enkelte utviklingsprosjekter er heller ikke unvanlig eller unaturlig, hvorfor gå videre med noe som ikke gir dem det de er ute etter? Denne type ting skjer sikkert mange ganger i året hos både AMD og Intel, men av og til er de uheldige mht valg av folk som ikke klarer å motstå fristelsen til å prate med pressen. Disse folkene har helt sikkert skrevet under på taushetserklæringer som de fleste andre som driver på med denne type arbeid.

 

Mht flere pinner synes jeg det er naturlig å anta en ytelsesøkning, da man kan sende flere instrukser over 775 pinner enn 478 pinner. Akkurat som en bil med 16 hjul har bedre veigrep enn en bil med 4(fordelene øker dersom bilen drar på alle hjulene da), er vel en av årsakene til at lastebiler ofte har flere enn fire og ofte også i par, selv om det også har noe med vektfordeling å gjøre. I formel 1 prøvde man en bil med 6 hjul, det var vellykket, men ble forbudt etter 1 eller 2 løp samme skjedde med 4 hjulstrekk i f1.

Lenke til kommentar
Akkurat som en bil med 16 hjul har bedre veigrep enn en bil med 4(fordelene øker dersom bilen drar på alle hjulene da), er vel en av årsakene til at lastebiler ofte har flere enn fire og ofte også i par, selv om det også har noe med vektfordeling å gjøre. I formel 1 prøvde man en bil med 6 hjul, det var vellykket, men ble forbudt etter 1 eller 2 løp samme skjedde med 4 hjulstrekk i f1.

Vel, man vinner ikke Formel 1 med en lastebil uansett hvor mye drivstoff man pøser på... :D

Lenke til kommentar
Akkurat som en bil med 16 hjul har bedre veigrep enn en bil med 4(fordelene øker dersom bilen drar på alle hjulene da), er vel en av årsakene til at lastebiler ofte har flere enn fire og ofte også i par, selv om det også har noe med vektfordeling å gjøre. I formel 1 prøvde man en bil med 6 hjul, det var vellykket, men ble forbudt etter 1 eller 2 løp samme skjedde med 4 hjulstrekk i f1.

Vel, man vinner ikke Formel 1 med en lastebil uansett hvor mye drivstoff man pøser på... :D

Nå er det vel ikke hastighet/frekvens som gjelder lengre heller da :) Men hvor mye "lass" man får med for hver MHz/klokkeslag..

 

Men nei, man vinner ikke f1 med en lastebil, men poenget var ikke annet enn å vise til at flere hjul i visse tilfeller har store fordeler... akkurat som f1 bilen med 6 hjul, tror noe av problemet med denne også var stor dekkslitasje.

 

Så også lengre oppe at noen var bekymret for PSUen sin, med dagens utviklingen mht strømforbruk til skjermkort, HDer, vifter, CPUer etc er det ikke sikkert at 550w din vil være brukende når du skal oppgradere neste gang uansett. Når det kommer til tilkopling fant ASUS en utvei mht P4 kontakten på HKet, så det er sikkert mulig å finne en billig utvei også her.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...