Gå til innhold

"Prescott" i forbedret utgave


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prescott...

 

Jeg har ligget merke til at arkitekturen og L2 cache i en prosessor har mye å si til yttelsen av en prosessor. Jeg har ikke noe imot de setter en ekstra 1000000byte i L2 :love: Cache :thumbs: , men PRISEN, JA PRISEN! den blir gledelig å for vite :roll:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Prisen blir mest sannsynlig lik for 1MB og 2MB utgavene, jeg tror ikke ytelseforskjellen blir så stor at det er hennsiktsmessig å opprette en ny prosessorlinje for dette og Intel pakker cache så tett at dette faktisk ikke har allverdens å si på den fysiske størrelsen til chippen.

 

Det jeg ser mest frem til er likevel AAC :)

Lenke til kommentar

Spørs om ikke "skaden" allerede har skjedd, med tanke på ryktet Prescott har fått i markedet. Men det kan hende at det som begynte som en flopp ender med suksess.

 

Otellini bekreftet at Intel står klar til å aktivere 64-bits utvidelser på alle sine prosessorer når Microsoft lanserer en støttende Windows-versjon for 64-bit (Intel+AMD

Og vi som trodde det var Microsoft som ventet på Intel.

Lenke til kommentar
Spørs om ikke "skaden" allerede har skjedd, med tanke på ryktet Prescott har fått i markedet.

9 av 10 P4 eiere vet ikke forskjell på Northwood, Prescott og Willamette. Rykte tror jeg ikke er noe issue.

Willamette fikk jo pepper for akkurat det samme (den var "lissom" varm og treig). Så kom en litt kjøligere utgave med dobbel så mye cache og *vips* så var alt vondt glemt ;)

Lenke til kommentar

Er vel ingen som har trodd at MS ventet på Intel? Etter hva de har sagt så venter de på skikkelig driverstøtte, og det tar faktisk tid å skrive et 64bits OS. Intel har selv sagt at de vil har prosessorene klare så fort MS er ferdig. Det er helt åpenbart såvidt jeg kan se at 64bit vil være aktivert i denne nye Prescott versjonen, når såpass mye annet også blir lagt til. Men hvis det hadde fantes i eldre versjoner, ville vel noen ha funnet ut allerede...

Lenke til kommentar
Og vi som trodde det var Microsoft som ventet på Intel.

Kommer vel litt an på hva svaret på det første innlegget mitt blir... Dvs om man trenger helt nye brikkesett og kanskje er avhengig av ny sokkel for å få dette til eller om det bare er en BIOS tweak eller noe slikt.

 

Men tipper at MS ikke stresser Intel med tidlig lanserig :) Virker litt for tilfeldig at Intel og MS er "klar" på omtrent samme tidspunkt.. har ikke stor tro på slike tilfeldigheter.

Lenke til kommentar
Er vel ingen som har trodd at MS ventet på Intel? Etter hva de har sagt så venter de på skikkelig driverstøtte, og det tar faktisk tid å skrive et 64bits OS. Intel har selv sagt at de vil har prosessorene klare så fort MS er ferdig. Det er helt åpenbart såvidt jeg kan se at 64bit vil være aktivert i denne nye Prescott versjonen, når såpass mye annet også blir lagt til. Men hvis det hadde fantes i eldre versjoner, ville vel noen ha funnet ut allerede...

Det har vel blit uttalt fra enkelte hold i Intel at disse instruksjonene allerede finnes i Prescott. Tipper dette er noe Intel har hatt i bakhodet når de designet Prescott, tviler på at det er noe de har "funnet på" i senere tid. At ingen har klart å aktivere disse er ingen overraskelse egentlig, ettersom ingen andre enn Intel vet noe særlig om denne teknologien og hvordan den er implementert i P4...

Lenke til kommentar
Er vel ingen som har trodd at MS ventet på Intel?

Jeg hadde konspirasjonsteorien i artikkelen Ingen Windows 64-bit før høsten i tankene.

 

Onde tunger vil kanskje legge skylden på Wintel-alliansen som nesten er like gammel som PC-en selv, ettersom Intel nylig lanserte sine egne planer for 64-bits-prosessorer. Kanskje Microsoft vil vente til Intel er klare?

 

Nå er det Intel som venter på Microsoft. Og det rimer vel bedre at Intel allerede har lagt inn mulighet for 64-bits støtte.

Lenke til kommentar
Spørs om ikke "skaden" allerede har skjedd, med tanke på ryktet Prescott har fått i markedet.

9 av 10 P4 eiere vet ikke forskjell på Northwood, Prescott og Willamette. Rykte tror jeg ikke er noe issue.

Willamette fikk jo pepper for akkurat det samme (den var "lissom" varm og treig). Så kom en litt kjøligere utgave med dobbel så mye cache og *vips* så var alt vondt glemt ;)

Du har nok rett i det, folk glemmer utrolig raskt. (Med unntak av noen ihuga AMD fanatikere her på forumet :green: )

Lenke til kommentar

Denne forbedrede P4 "Prescott" høres misstenkelig ut som en ny P4 Extreme Edition, og jeg ser heller ikke bort fra at den også vil få 64-bits støtte. Det neste Intel gjør blir vel å integrere en minnekontroller og bruke Alpha EV8-bussteknologi tipper jeg, og vips har de klart å lage en klone av AMDs Athlon 64 :thumbup:

Lenke til kommentar
jeg trodde intel hadde den "Ingen trenger 64-bit på desktop" holdninga jeg...

 

men men, alt som kan få Microsoft og andre driver utviklere til å få opp farten er bra...

Ja, Intels mektige sjef Paul "We do not see the need for 64 bits on the desktop" Otellini har ved flere anledninger gjentatt at det ikke er noe behov for 64-bits desktop-prosessorer. Jeg har enda ikke hørt han si at Intel skal komme med 64-bits desktop-prosessorer, bare for lav-ende tjenere og arbeidsstasjoner og det tolker jeg som han snakker om Xeon DP/P4EE.

 

Jeg synes fortsatt det lukter mye Wintel av utviklingen av Windows 64-bit, for utsettelsen av dette operativsystemet skjedde omtrent samtidig med at Intel annonserte 64-bits støtte... :thumbdown:

Lenke til kommentar

Er vel forsåvidt sant at vi strengt tatt ikke har noe stort behov for 64bit på dekstop'er. Tviler på at forskjellen er like stor som 16-32 bit, men dette har nok like mye med hva markedet VIL ha som hva markedet faktisk har behov for tror jeg. Ville vært spikeren i kisten for Intel og AMD dersom de ignorerte hva markedet vil ha. Nå er vel rykter om Yamhill flere år gamle, så dette er nok ikke noe Intel har kommet på over natten, men som de har hatt i skjorte-ermet en stund. Svaret på hvorfor ikke Intel lanserte 64bit før eller samtidig som AMD er nok ganske enkelt Itanium, når det er sagt vil neppe de som virkelig har behov for high end CPUer blande Itanium sammen med x86 CPUer. Dog vil det nok være en midt nisje som Itanium nå må kjempe om markedsandeler mot Xeon 64 og Opetron CPUer.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...