Gå til innhold

EU: 80% vekst i bredbånd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mener staten bløffer om ADSL og bredbånd
Oslo (12.05.2004) - Toril Nag og bransjeforeningen Telfo påstår i en hardt ordlagt pressemelding at ADSL ikke er bredbånd og Stortinget har skjønt lite.

 

Hva legger dere i ordet "bredbånd" ?

Det er mange ulike "definisjoner" av bredbåndsbegrepet ute og går.

 

Noen mener at alt over ISDN kan kalles bredbånd. Andre mener at det ikke er snakk om bredbånd før vi har 10 mbit i begge retninger.

 

Samferdselsdept. har dette å si:

 

Bredbånd er en samlebetegnelse på teleinfrastruktur med høy overføringskapasitet. "Båndbredden" er et mål på hvor store datamengder, eller bit (binære tegn), som kan overføres gjennom det aktuelle mediet pr. sekund, altså overføringskapasitet. I dag er det vanlig å omtale hastigheter over 1-2 Mbit/s som bredbånd.

 

Konklusjonen er vel at det ikke finnes noen klar offisiell definisjon på hva "bredbånd" er.

 

I mine øyne er en 1 mbit-linje "bredbånd", selv om jeg ikke liker så godt å bruke den betegnelsen.

Lenke til kommentar
Bredbånd for meg er det samme som 2-3 HD-tv signal per husstand i knall kvalitet over internett noe som oftest betyr fiber.

tror ikke byråkratene deler din oppfattning..

Nei det er jo klart, det blir jo dyrt men bra, noe som tydeligvis er en umulighet for korttenkte politikere. De vil jo at privateide selskap skal få monopol på viktig infrastruktur her i landet (strømnett,telenett), slik at vi får minst mulig konkurranse noe som tjener de få aksjonærene og lobbyistene, men ødelegger totalt for forbrukerne. Bare se på nettleie prisingen og fastavgifta på tlf, (ok telenor er ikke helt privateid, men staten er ikke aktive eiere som vil noe, så i praksis er det så godt som privat).

Lenke til kommentar

Det å kalle ADSL for bredbånd, er i mine øyne blasfemi. Skjønner fremdeles ikke grunnen til at vi får så vanvittig dårlig uthastighet her til lands. Det er vell telenor som har skylda eller???

Uansett: Hadde vært fint om Norge så litt mer framtidssiktig, og bygde et ordntlig nett. Det er meg også en gåte hvorfor telenor ikke la en skikkelig fiberoptisk kabel når de gravde og drev med utbyggingen av ADSL.

 

Ser at svenskene nå kan få 26mbit til kroner 398,- pr mnd . Legg på 2 nuller så har vi her til lands den halve hastigheten. Med andre ord: Noe er gærnt !!!

En ting jeg lurer på: Hvorfor er maks hastighet gjennom telenettet her til lands 8mbit? og hvorfor kan vår söta bror ha mye større hastigheter ?

 

-z00l-

Lenke til kommentar
Ser at svenskene nå kan få 26mbit til kroner 398,- pr mnd . Legg på 2 nuller så har vi her til lands den halve hastigheten. Med andre ord: Noe er gærnt !!!

En ting jeg lurer på: Hvorfor er maks hastighet gjennom telenettet her til lands 8mbit? og hvorfor kan vår söta bror ha mye større hastigheter ?

 

-z00l-

Heh, dette minner meg på at jeg besøkte fetteren min i sverige like før jul, da hadde han nettopp sagt opp sitt 10Mbit fiberopptikk abb. pga at det økte prisen til 300kr, noe han syntes var alt for dyrt. Han betalte nærmere 200 for det før. Greit kanskje han er grådig, men det sier iallefall det meste om den norske prisingen.

 

Mener å huske at VDSL over telekablene gir deg rundt 50Mbit om du er heldig og bor nær sentralen.

Lenke til kommentar

Noen som vet hva definisjonen på bredbånd i EU er? De må jo ha en definisjon på det? Før telenor startet med ADSL var definisjonen i Norge minst 2 mbit/s, en hastighet som gjør det mulig å overføre en TV sending i god kvalitet. Det er Telenor som innarbeidet det å bruke begrepene bredbånd og ADSL om hverandre.

Endret av Smartass
Lenke til kommentar

Det holder ikke med 2mbit for å overføre TV i god kvalitet, du må nok opp i nærmere 10Mbit om det skal kunne måle seg med de signalene vi har på tv i dag.

 

La oss si vi vil ha DVD-kvalitet på over tv signalene og bruker mpg2, en dvd 9.1 dvd kan være f.eks 8GB stor og vare i 2 timer. dvs 8000MB/(3600s*2t)=1,1MB pr sek=8,9Mbit i sekundet + tcpip protokollen har litt overhead så legg på ca 10% så har vi 10Mbit. Multipliser det med antall TV'er du tror du vil ha hjemme så får du et tall f.eks 3 TV'er som vil bli 30Mbit. men du vil surfe litt i tillegg etc. f.eks så 50Mbit begynner å nærme seg noe en burde ha.

 

Nå er kanskje ikke MPEG2 det beste komprimeringsformatet, men jeg tror ikke HDTV i 1600x1200 eller hva nå standarden ender på vil bli noe mindre enn 10Mbit pr tv selv med nyere komprimeringsalgoritmer.

 

Ekte bredbånd betyr for meg ikke bare raskere surfing, men flere tjenester som digital tv, video on demand, etc.

Lenke til kommentar

Nå skal det jo sies at de som har tilgang på xDSL også har muligheten til linjer på 2mbit+++. Laveste til Telenor er 704kbits, selv har jeg midlertidig den. Den duger greit, har lav ping online, samt laster ned i ~90 kB/s. Har ikke noe imot raskere, men siden de fleste man nå laster ned fra ikke har spesielt god uthastighet, er det egentlig ikke noe å sutre over.

Lenke til kommentar

Og til balleklorin, tenk på den syke båndbredden de som sender ut signalet må ha da. 1 TV i huset = 10mbit. 800 000 skal se Idol på TV2. Da er vi oppe i 8 000 000mbit båndbredde hos den enkelte signalsenderen. Dette er bare en tankelek, i virkeligheten er det jo flere sendere, men dette krever litt av linjenettet.

Lenke til kommentar
Og til balleklorin, tenk på den syke båndbredden de som sender ut signalet må ha da. 1 TV i huset = 10mbit. 800 000 skal se Idol på TV2. Da er vi oppe i 8 000 000mbit båndbredde hos den enkelte signalsenderen. Dette er bare en tankelek, i virkeligheten er det jo flere sendere, men dette krever litt av linjenettet.

Nå finnes det jo noe som heter multicast da, som gjør at du ikke trenger en egen stream til hver sluttbruker, en kan kjøre en felles til mange innenfor et nett. Dette vil kunne fungere som vanlig TV, og bør vel leveres som en tjeneste av ISP'n din. Video on demand derimot vil jo måtte være en egen stream til hver bruker, så det krever jo litt mer.

 

edit typos

Endret av balleklorin
Lenke til kommentar
Det holder ikke med 2mbit for å overføre TV i god kvalitet, du må nok opp i nærmere 10Mbit om det skal kunne måle seg med de signalene vi har på tv i dag.

 

kan de ikke bruke noe av den teknikken som brukes på satelitt tv?? hvis man ser på hva tor2 satelitten har på transponder 5:

 

8 TV kanaler

8 x Stereolyd

2 x AC3 lyd

TXT & Data

 

dette bruker totalt 36 Mbps, mulig jeg er helt på jordet her siden det her er snakk om trådløs overføring.

Endret av gerri28
Lenke til kommentar
Noen som vet hva definisjonen på bredbånd i EU er? De må jo ha en definisjon på det? Før telenor startet med ADSL var definisjonen i Norge minst 2 mbit/s.

Tror det er over 2 Mbps som er kravet for bredbånd i EU.

 

Bor i et EU-land og det er ingen reklame for 'bredbånd', det kalles bare for ADSL (hvis det er det) evt. kan det kalles "raskt internett".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...