Gå til innhold

Prosjekt GeForce3


Anbefalte innlegg

Etter at vi har tidligere har presset max ut av både Prosjekt GeForce 256 DDR og Prosjekt Geforce2 GTS var denne artikkelen så godt som selvsagt - Prosjekt GeForce 3!!! Her bytter vi ut den pinglete orginalkjølingen med skikkelige kjøleribber og ser hva nVIDIA's toppmodell virkelig klarer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at dere ikke klarte å sette GPUen høyere uansett hvilken kjøling dere brukte, vil det si at den ikke går å øke til mer enn ca. 240, uansett hva en gjør? Vil det ikke hjelpe selv om en legger greiene i olje på under 0 grader?

 

Hva med minnet? Det sto ikke noe om at det kjørte dårlig med mer overklokking, men jeg regner med det gjorde det. Ville dette gått bedre med kjøling?

 

--

Eudoxos,

uerfaren, men nysgjerrig 8D

Lenke til kommentar

On 2001-08-20 03:37, Eudoxos skrev:

Det at dere ikke klarte å sette GPUen høyere uansett hvilken kjøling dere brukte, vil det si at den ikke går å øke til mer enn ca. 240, uansett hva en gjør? Vil det ikke hjelpe selv om en legger greiene i olje på under 0 grader?

 

 

Hva med minnet? Det sto ikke noe om at det kjørte dårlig med mer overklokking, men jeg regner med det gjorde det. Ville dette gått bedre med kjøling?

 

Skulle nok tro at med enda kraftigere kjøling som f.eks et peltier ellement og vannkjøling burde det gå og presse det lenger en til 238mhz. Det er også mulig og voltmodde kortet slik at Gpu får høyere spenning,og dette hjelper nok en del. Jeg har veldig lyst til å teste akkurat dette men syntes det er litt for risikabelt med et så dyrt kort :smile:

 

Ved mere overklokking av minnet fikk vi stygge feil i grafikken :sad: Men med voltmodding og enda råere kjøling er det nok mulig og presse det enda mere.

 

 

 

 

_________________

mvh

Kjell Erik Budalen

http://www.overklokking.no

 

[ Denne Melding var redigert av: kjekka på 2001-08-20 15:46 ]

 

[ Denne Melding var redigert av: kjekka på 2001-08-20 15:47 ]

Lenke til kommentar

Jeg synes det var en bra artikkel, men jeg tror grunnen til at minne og GPU ikke gikk høyere rett og slett var en tilfeldighet. De som har overklokket skjermkort en del et at det er like mye flaks som ferdigheter. Har selv et POV geforce 2 pro som i følge sweclcokers.com(vet ikke om de er til og stole på,men allikevel) ikke skulle gå høyere en 225/425 mens mitt går stabil på 245/450 uten noe feil i grafikken eller ustabilitet. Dette er riktignok med med en planslipt blue orb,men det gikk fint på samme hastighet før jeg satt på den. Men uansett en bra artikkel=)

Lenke til kommentar

Dette er da ren kopiering av andres ideer ? Hvorfor oppgir dere ikke kilden til ideen ? Jeg får en flau smak i munnen av slik poliitikk som dere driver med

 

http://www.diskuter.no/ubb/Forum2/HTML/000111.html

 

ny grensesprengende artikkel på ocing not eller tjuveri - igjen ?

 

men eg fant dessverre ein artikkel på ocshoot der det same vart gjort det same for 18 månader sida samt fleire oppfylgjarar på det same temaet : http://www.ocshoot.com/geforce.htm - http://www.ocshoot.com/vidmem.htm - http://www.ocshoot.com/ultrahot.htm (fint med datoar på bileta ocshoot det avslørar copycatvirkomheita hjå ocing not)

ocshoot treng ikkje koma på norsk ,det er berre å venta ei stund til så har ocing not stole alle guidane og ideane til ocshoot. alle treng eit forbilde, og nokon treng både eit forbilde og nokon å stjele idear frå sidan dei ikkje er kreative, det ser minsanten ut til at dykk i ocshoot er blitt eit slikt forbilde og er utsatt for kopiering av ocing not.

det er trist å sjå at ocing not videreførar politikken til harrynorge som har stole alle guidane dei har. detta må vera utruleg frustrerande for dykk i ocshoot?

Lenke til kommentar

ToreS:

 

Jeg vil bare få lov til å spørre deg om en ting - tror du OcShoot er den eneste hardwaresiten på internet, og de eneste som har idéer? Og at det derfor er selvsagt at vi har stjålet hver eneste lille idé fra OcShoot? Jeg ser heller ikke hvordan vårt Prosjekt GeForce3 kan kalles kopiering av OcShoot's skjermkortmodifisering, eneste likheten er jo at vi har satt på bedre kjøling på et skjermkort.

 

Du kan ikke beskylde en forfatter for å ha kopiert en annens artikkel bare fordi den omhandler samme tema.

 

Som ansvarlig leder for Overklokking.no ser jeg helst at slike usaklige kommentarer og diskusjoner holdes utenfor vårt forum. Hvis du derimot har konstruktiv kritikk eller forslag til artikkelen ser jeg mer enn gjerne at du nevner det her.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-08-25 22:44, CannoliBoy skrev:

ToreS:


Jeg ser heller ikke hvordan vårt Prosjekt GeForce3 kan kalles kopiering av OcShoot's skjermkortmodifisering, eneste likheten er jo at vi har satt på bedre kjøling på et skjermkort.


Du kan ikke beskylde en forfatter for å ha kopiert en annens artikkel bare fordi den omhandler samme tema.



 

Ok ! men guiden var mistenkelig lik ocshoots med tanke på forslaget om å bruke forskjellige vifter pga. pci slot blokering ? sikkert bare en tilfeldighet http://www.ocshoot.com/geforce.htm ?denne guiden http://www.overklokking.no/cooling/vann_ak...king/index.html var forresten også veldig lik modden på ocshoot http://www.ocshoot.com/coolcomputers.htm sikkert bare tilfeldigheter også, Blant de 6 guidene dere har er dette mye tilfeldigheter prosentvis ?

 

Sikkert bare en tilfeldighet at dere har en peltiertestbenk som også er mistenkelig lik ocshoots ?

Lenke til kommentar

Quote:


Ok ! men guiden var mistenkelig lik ocshoots med tanke på forslaget om å bruke forskjellige vifter pga. pci slot blokering ? sikkert bare en tilfeldighet
?


Kall det tilfeldighet eller hva du vil, jeg velger å kalle det logisk. Det er ikke akkurat noen grensesprengende idé at man kan bytte ut til mindre vifte om man ikke har plass til den store...

Quote:

denne guiden
var forresten også veldig lik modden på ocshoot
sikkert bare tilfeldigheter også


Jeg ser ikke helt likheten. Vår artikkel omhandler hvordan man kan modifisere et Senfu vannkjølingssett, OcShoot skriver om et helt annet sett og mer om vannkjøling generelt.

Quote:

Sikkert bare en tilfeldighet at dere har en peltiertestbenk som også er mistenkelig lik ocshoots ?


Dette har vært oppe i OcShoot's forum mange ganger, og hverken jeg eller OcShoot's leder, Nils Gjendem, skjønner hvorfor. OcShoot bruker et peltierelement sammen med varmt vann, mens vi bruker keramiske motstander montert på en kobberplate som kjøleren festes på. I en av våre aller første tester brukte vi et peltier-element til å varme opp kjøleribben, men dette var en veldig enkel og ustabil testbenk og ble skiftet ut raskt.

 

Som jeg sa sist, og gjerne gjentar til kjedsommelighet; du kan ikke anklage noen for kopiering og plagiering bare fordi artikkelen eller metoder brukt i den omhandler samme tema. Skulle vi for eksempel latt være å bruke AMD Athlon prosessorer i våre testmaskiner fordi dere har gjort det før oss? Eller kanskje kutte ut overklokking og modifisering i det hele tatt, fordi OcShoot kan ha tenkt på det før oss?

 

Jeg anser denne diskusjonen for avsluttet, og vil slette alle videre innlegg om saken i denne tråden. Om du allikevel vil fortsette diskusjonen kan du gjøre det under Løst og fast.

 

 

_________________

Lars Bjerke

Ansvarlig leder og redaktør,

Overklokking.no

 

[ Denne Melding var redigert av: CannoliBoy på 2001-08-27 04:17 ]

Lenke til kommentar

RE: "Skulle vi for eksempel latt være å bruke AMD Athlon prosessorer i våre testmaskiner fordi dere har gjort det før oss?"

 

DERE ? -- ToreS tilhører IKKE OcShoot !

 

OK.no og OcShoot har kun problemer med å leve med hverandre pga. Martin Lewrox Wirak -- hadde denne personen vært ute av bildet hadde historien vært annerledes. Martin Lewrox Wirak er den eneste grunnen til at jeg ombestemte meg og ikke sender VapoChill til OK.no for test.

Dere skriver likedan at dere ikke har råd til DDR hovedkort /ram-- det fatter jeg ikke siden jeg var den som anbefalte 3DFxCool å avertere på OK.no sin side -- (en del av sponsor avtalen med 3DfxCool er at vi anbefaler produkter og annonsesteder). Jeg kunne godt ha skrevet summen dere har "loppet" 3DfxCool for disse tre månedene - summen skulle glatt betale for DDR hovedkort /ram samt et seriøst webhotel som tilbyr 300MB hosting/fri trafikk hos et seriøst webhotel samt forum for dere. Zip.no ser også ut til å generere endel nedetid for OK.no ?

 

Tilslutt : OcShoot.com /OcShoot.no og diskuter.no med medarbeidere har ikke en døtt mot OK.no_ vi innser at HW sidene opererer i en smal nisje hvor det er veldig enkelt å tråkke hverandre på tærne.

 

_________________

NilsG

http://www.ocshoot.com

http://www.ocshoot.no

http://www.diskuter.no

 

 

[ Denne Melding var redigert av: OcShoot på 2001-08-28 00:18 ]

 

[ Denne Melding var redigert av: OcShoot på 2001-08-28 00:20 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-08-28 00:13, OcShoot skrev:

RE: "Skulle vi for eksempel latt være å bruke AMD Athlon prosessorer i våre testmaskiner fordi dere har gjort det før oss?"


DERE ? -- ToreS tilhører IKKE OcShoot !


Beklager, det var en "forskrivelse", jeg vet godt at ToreS kun er en av OcShoots lesere og ikke representerer OcShoot og deres meninger. Jeg beklager også at våre uoverensstemmelser grunner i Hardware.no's leder, ettersom han strengt tatt ikke har så mye med Overklokking.no å gjøre. Det er uansett et personlig forhold jeg ikke vil ta opp her. Den VapoChill'n vi snakket om er forresten fortsatt interessant, selv om vi undersøker andre kanaler for tiden :smile:

 

Når det gjelder DDR-system sa jeg at vi ikke har tilgang til det for tiden, ikke at vi ikke har råd til det. Da testen av minnekjølerne ble skrevet virket det ikke fornuftig å investere i et nytt system, men det kommer, det kommer... Kjell Erik har forresten akkurat koblet opp sitt eget DDR-system, så en oppdatering av testen er ikke altfor langt unna.

Quote:


Tilslutt : OcShoot.com /OcShoot.no og diskuter.no med medarbeidere har ikke en døtt mot OK.no_ vi innser at HW sidene opererer i en smal nisje hvor det er veldig enkelt å tråkke hverandre på tærne.


Takk for det, da er vi av samme oppfatning, noe lesere av begge nettsteder bør respektere. Vi ser fram til en hyggeligere sameksistens videre.

 

 

_________________

Lars Bjerke

Ansvarlig leder og redaktør,

Overklokking.no

 

[ Denne Melding var redigert av: CannoliBoy på 2001-09-03 22:37 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-08-28 07:50, bump skrev:

Å male kjøleribber er fyfy. Kjøleribber som er farga er kjemisk anodisert. og er ikkje det samme som maling. Maling isolerer. La kjøleribba få ein omgang aceton eller dama sin neglelakkfjerner eller no, så blir det sikkert fart i sakene.


Yup, er enig med deg i det, og reagerte på samme måte da jeg fikk artikkelen for redigering. Faktum er allikevel det at temperaturforskjellen er minimal med den type lakk som er brukt, og har så godt som ingen innvirkning på mulig hastighet. Temperaturforskjellen mellom de to viftene vi brukte var betydelig større, men utgjorde ingen forskjell på hvor høyt vi kunne få GPU til å kjøre stabilt - den fungerte faktisk like bra uten vifte, med den svære kjøleribba :smile:

 

Uansett, takk for merknaden.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei OC.no!

 

Jeg synes at GeForce 3 kjøleprosjektet deres var UTMERKET, keep up da good work. Driter vel i om at andre har gjort den samme artikkelen.

 

Jeg har selv bestilt utstyr for å gjøre det samme.

For å være helt spesifik, så har jeg bestilt akkuratt de samme komponentene som har blitt brukt i artikkelen.

 

Men jeg har bare noen sprøsmål:

1: Hva ble overflate dimensjonen på ALPHA ribba til slutt for at RAM zinkene skulle passe? Har mulighet for å CNC maskin kutte dette, men trenger målene.

 

2: Kan det være noen vits i å planslipe de originale RAM kjøleribbene, og bruke Arctic Silver pasta lim. Var disse ribbene "ujevne" eller dårlig med pasta/tape?

 

 

Vel ser frem til en ny artikkel om kjøling av GF3 som kanskje omhandler VANN/peltier??

 

Imens sjekk vannkjølingsprosjektet til GF3 her:

http://discussions.hardwarecentral.com/For...TML/015882.html

 

eller stikk innom hjemmesida mi:

http://home.chello.no/~kim.wetteland/

for å sjekk hardwaren min og overclockinga mi.

 

wORd oUT!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 5 uker senere...

Når kommer ok.no med gf3 overklokking med peltier og vannavkjøling? Har tenkt å gjøre som ok.no har overklokket sitt gf2 kort med et asus gf2 gts kort, men jeg har tenkt å bruke kraftigere element vel å merke 117w samt å fordele den effekten som denne gir utover ram og gpu. Bilder skal bli tatt under mekking av vannblokk osv. Så det blir sikkert publisert på min hjemmeside når jeg har laget meg en (har akkurat fått internett dvs er litt fersk), men det kommer sikkert en gang det også.

 

Overklokker nå skjermkort følgende

Core 200@225

Ram 333@425

med orginal kjøling. Blir sikkert langt festlige resultater med utstyr som beskrevet ovenfor.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

OK.no er glimrende og lærerikt. Håper at ev. framtidig kritikk blir servert på en saklig måte, det fortjener disse folkene!

 

Har et MSI GF2 400 (64mb) Synes kjøleribbene er rimelig varme. (ikke klokket opp enda) Får snart en hovekortvifte til overs, så... er det trolig at det kan være noe å hente på kjøling? Tenkte jeg skulle slå to fluer, bruke vifta til å trekke varme ut av kabinettet, men hente lufta ved ribbene på MSI'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...