Gå til innhold

Utsettelse for sokkel 939


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er vel ikke det store poenget med slike artikler? Man viser til 2 datoer, hvor den ene er utsettelse.. Ingen hvis er bekreftet av AMD. Tipper heller dette kommer fra folk som tror de vet noe :)

 

Uansett vil vel ikke en ukes utsettelse bety noe for når produktene faktisk kommer på markedet. Man må vel regne med at dette blir en papirlansering, som så mye annet i IT industrien. Dersom AMD ikke har bestemt seg for å sette en stopper for trenden de startet :)

Lenke til kommentar
Er vel ikke det store poenget med slike artikler? Man viser til 2 datoer, hvor den ene er utsettelse.. Ingen hvis er bekreftet av AMD. Tipper heller dette kommer fra folk som tror de vet noe :)

 

Uansett vil vel ikke en ukes utsettelse bety noe for når produktene faktisk kommer på markedet. Man må vel regne med at dette blir en papirlansering, som så mye annet i IT industrien. Dersom AMD ikke har bestemt seg for å sette en stopper for trenden de startet :)

Du husker dårlig.

Intel startet med papirlanseringer av p!!!

Lenke til kommentar
Uansett vil vel ikke en ukes utsettelse bety noe for når produktene faktisk kommer på markedet. Man må vel regne med at dette blir en papirlansering, som så mye annet i IT industrien. Dersom AMD ikke har bestemt seg for å sette en stopper for trenden de startet :)

Var vel Intel som startet den trenden? Og perfeksjonerte den? Nesten like ille som Firstmile og et par store grafikkchip-produsenter vi kjenner godt :roll:

Lenke til kommentar
Uansett vil vel ikke en ukes utsettelse bety noe for når produktene faktisk kommer på markedet. Man må vel regne med at dette blir en papirlansering, som så mye annet i IT industrien. Dersom AMD ikke har bestemt seg for å sette en stopper for trenden de startet :)

Var vel Intel som startet den trenden? Og perfeksjonerte den? Nesten like ille som Firstmile og et par store grafikkchip-produsenter vi kjenner godt :roll:

Tror nok det var apple som begynte med papirlanseringene, dessverre. Misliker sterkt papirlanseringer.

 

Hm lurer fært på hvem som har den raskeste CPUen (desktop) i slutten av dette året. Er det AMD, IBM eller har Intel noe på lur. Jeg har nok størts tro på IBM, men Intel er i en farlig posiosjon.

 

Men det ser ut som om alt er forsinket for tiden.

Lenke til kommentar

Ser for meg en oppgradering rundt sensommeren eller høst, men skulle gjerne hatt en barebone med Socket 939 da, men tror nesten at AMD gjør noe lurt i å utsette det littegrann. Å få noe ut på markedet som ødelegger for 754 i mest sannsynlig stor grad er ikke akkurat noe bra for dem, bedre å få markedsandeler med 754 før dem slenger ut det som er bedre.

Lenke til kommentar
Ser for meg en oppgradering rundt sensommeren eller høst, men skulle gjerne hatt en barebone med Socket 939 da, men tror nesten at AMD gjør noe lurt i å utsette det littegrann. Å få noe ut på markedet som ødelegger for 754 i mest sannsynlig stor grad er ikke akkurat noe bra for dem, bedre å få markedsandeler med 754 før dem slenger ut det som er bedre.

Enig, for sokkel 754 har blitt en større suksess enn AMD hadde regnet med. Ganske imponerende at Athlon 64 med bare én minnekanal kan utkonkurrere P4 egentlig, og sokkel 754 som ble forhåndsdømt til et relativt kort liv på desktop ser nå ut til å gå en lysende fremtid i møte. Selv når sokkel 939 kommer for fullt, så blir nok likevel sokkel 754 brukt primært i bærbare og i barebones.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

1. Jeg tenkte med en gang Grr... nå har de problemer og vil utsette det i flere måneder..

2. Så leser jeg at det ikke var noen offisiell lanseringsdato uansett så hvordan kan de kalle det en utsettelse da?

3. Så leser jeg at det kun er en mindre justering av datoen på noen få dager. Hvem bryr seg om en så liten justering?

 

Saken gikk altså fra ti høns til et par fjær på null komma niks. :) Snakk om missledende tittel...

Lenke til kommentar
Så det sto at de nye prosessorene får 512KB L2 cache. Betyr det at ingen av de vil få 1MB? Kan man ikke da oppleve at de "gamle" Ahtlon 64 med 754 pinner og 1MB er bedre til en del ting?

Det betyr det nok sikkert! Men med mindre du kun har tenkt å bruke PC'n til en eller to helt bestemte ting og disse faller dårlig ut i tester så bør du heller se på hvordan den yter jevnt over i de mange testene som betyr mest for deg. (f.eks spill generellt)

 

Jevnt over så utgjør ikke den halve MB'en med L2 cache mer enn noen få prosent forskjell så det er nok ikke verdens undergang at den reduseres. F.eks viser tester at Athlon64 2,0GHz med 0,5MiB L2 cache bare yter ca 3% dårligere enn Athlon64 2,0GHz med 1 MiB L2 cache. Dvs at den med 2,0GHz og 0,5MiB L2 godt kunne vært kallt 3100+. AMD har likevel valgt å kalle den 3000+.

Lenke til kommentar

Litt kjedelig at .09 prossessorene ikke kommer før 4. kvartal, er liten grunn for oss med p4c til å oppgradere uten at noe drar fra i ytelse. Doble minnekanaler vil neppe ha mye og si, så det er nok i ren frekvens at det må skje noe. Intel går heller ikke fort i svingene for tiden, så er vel bare å sitte på gjerdet en stund....

Lenke til kommentar
Og doble minnekanaler på 939 hjelper vel også noen ørsmå prosent på ytesle så da er man vel der man startet?

Det er ett av de spennende tingene vi venter at de første Socket 939 testene skal avsløre om en måneds tid. Kvalifiserte gjettninger av den harde kjerne på aceshardware tror ytelseøkningen jevnt over vil være ganske liten. Trolig circa nok til å forsvare ekstra 100+ på PR-skalaen. Dette har AMD allerede bakt inn i PR-skalaen og kaller en 2,4GHz med 0,5MiB L2 cache for 3400+ med en minnekanal og 3500+ med to minnekanaler.

 

Reduksjonen fra 1MiB L2 cache til 0,5 MiB gir en ytelsesenkning på i underkant av ca 100 på PR-skalaen. AMD trekker derimot 200 fra PR-skalaen på grun av dette og kaller f.eks 2,0GHz med 1MiB cache og en minnekanal for 3200+ og samme chip med 0,5MiB L2 cache for 3000+.

 

Man kan sikkert tolke dette til at enkle vs. doble minnekanaler vil gi mindre ytelseforskjeller enn 0,5 vs. 1 MiB L2 cache.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Litt kjedelig at .09 prossessorene ikke kommer før 4. kvartal, er liten grunn for oss med p4c til å oppgradere uten at noe drar fra i ytelse. Doble minnekanaler vil neppe ha mye og si, så det er nok i ren frekvens at det må skje noe. Intel går heller ikke fort i svingene for tiden, så er vel bare å sitte på gjerdet en stund....

Enig! Jeg har tenkt å sitte på gjerdet med min AthlonXP 2500+ til Athlon64 90nm kommer ut og prisene faller til fornuftige nivåer.

 

Rykter sier at AMD's 90nm prosess går over forventingene og gir svært bra CPU'er. Dette er selvfølgelig uoffisiellt, men håper det er noe i ryktene.

Lenke til kommentar

Aargh!

 

Jeg har ventet et halvt år, og orker ikke tanken på å måtte vente opp mot et halvt år til! Jeg vil ha ny pc til sommeren. Da må det vel bli 754-system. Kjiper'n, men det blir uansett kjempeforskjell fra P2 400mhz'en min, hehe.

 

Det høres jo litt rart ut.... hovedkort med socket 939 skal komme i løpet av en måneds tid? Hva er da poenget når cpu'er til 939 ikke kommer før september - november?

 

Jeg mente jeg leste at 939 hovedkort og cpu (athlon 64 tenker jeg spesielt på) skulle lanseres samtidig, sånn i begynnelsen av juni. Det er jo ikke kommentert offisiellt av AMD selvfølgelig. Men det er sinnsykt kjipt at det skal lanseres da, og først komme flere måneder etterpå!

 

754-pc next?

 

hm....

Lenke til kommentar

Det er vel ikke "kjipt" å sitte gjen med et Socket 754-system? Jeg tror faktisk det kan være et godt kjøp med tanke på at Socket754 kommer til å få et langt liv, og at hverken doble minnekanaler eller 1MB L2 cache vil ha særlig mye å si for ytelsen. (Det kommer trolig bare til å øke PR-ratinga og prisen)

 

Tror jeg velv ville satset på Socket 754 og 1/2 MiB L2 hvis jeg skulle kjøpt Athlon64 i 2004.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Simen1:

Ja, jeg har nå fått lest en del rundt dette. Trenger ikke nødvendigvis å bli en så markant økning i ytelse. Og 939 blir det nye high-end systemet. Prisene blir nok litt i stiveste laget for meg uansett. Hadde vært greit med 939-system. For den saks skyld hadde det også vært greit med A64 FX 53 eller noe sånt, med 2gb ram og geforce 6800 ultra +++. Men det kjøper jeg jo ikke, rett og slett for at det blir for dyrt og at det ikke er særlig kostnadseffektivt.

 

I've made peace with 754.

 

I juli kjøper jeg! WUHUU! Glede seg til GF6800GT!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...