Gå til innhold

Omtale av Hitman: Contracts (PC/Xbox)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har ikke jeg spilt spillet, men jeg synes det er litt snodig at du gir grafikken en åtter, samtidig som du kritiserer spillet for dens aldrende grafikkmotor.

 

Dette at bare den øverste delen av karakterskalaen brukes, er noe som går igjen i flere anmeldelser, ikke bare i gamer.nos anmeldelser. En overgang til å bruke terningkast er kanskje for mye å forlange, men det er viktig å ha i bakhodet at hele skalaen må brukes når dere anmelder spill.

 

Uansett, flott anmeldelse! Gleder meg til å spille spillet.

Lenke til kommentar

Noe av det jeg ikke liker med såkalt realistiske spill er lyddemperne. Dette er et lite ankepunkt, men en rifle med lyddemper skyter faktisk ikke med en bitteliten lyd. En pistol med underlydskuler lager et ganske bra smell selv om den har lyddemper.

 

Er likevel enig i at Hitman-serien er geniale spill =)

Endret av NilsJohan
Lenke til kommentar
Nå har ikke jeg spilt spillet, men jeg synes det er litt snodig at du gir grafikken en åtter, samtidig som du kritiserer spillet for dens aldrende grafikkmotor.

 

Dette at bare den øverste delen av karakterskalaen brukes, er noe som går igjen i flere anmeldelser, ikke bare i gamer.nos anmeldelser. En overgang til å bruke terningkast er kanskje for mye å forlange, men det er viktig å ha i bakhodet at hele skalaen må brukes når dere anmelder spill.

 

Uansett, flott anmeldelse! Gleder meg til å spille spillet.

Teknologi er ikke alt! Sier det som jeg har sagt titallsganger før; ART DIRECTION!

Grafikk er så mye mer enn pixel shaders og polygoner. Bare se på Planescape:Torment; gammel grafikkmotor uten noen form for fancy effekter, men det er fortsatt et pent spill, siden det kunstneriske er såpass forseggjort og realisert. I rest my case.

Lenke til kommentar
Nå har ikke jeg spilt spillet, men jeg synes det er litt snodig at du gir grafikken en åtter, samtidig som du kritiserer spillet for dens aldrende grafikkmotor.

Jepp, spillet er ikke teknisk det stiligste du kan få tak i, men det sier ikke allverden om spillets utseende som helhet. Som allerede nevnt her, så handler god grafikk minst like mye om evnen til å skape noe interessant, det være seg figurer, stemninger og arkitektur. Hitman: Contracts er svært vellaget og gjennomført på dette området.

 

Dette at bare den øverste delen av karakterskalaen brukes, er noe som går igjen i flere anmeldelser, ikke bare i gamer.nos anmeldelser. En overgang til å bruke jevterningkast er kanskje for mye å forlange, men det er viktig å ha i bakhodet at hele skalaen må brukes når dere anmelder spill.

Tro meg, dette er noe vi i Gamer.no er veldig klar over, og hvis du har fulgt med karaktersettingen vår en stund, har du forhåpentligvis lagt merke til at vi har blitt krassere. Men så er det bare det, at på vår skala skal karakteren 9 brukes om spill som kan betegnes som "klassiske", og Hitman: Contracts er nettopp det. Det er et undervurdert spill, og bedre enn de to første Hitman-spillene, for ikke å snakke om f.eks. enspillerdelen til Splinter Cell: Pandora Tomorrow. Men av en eller annen grunn har det fått lunken mottagelse. Tøv, sier vi.

 

Noe av det jeg ikke liker med såkalt realistiske spill er lyddemperne. Dette er et lite ankepunkt, men en rifle med lyddemper skyter faktisk ikke med en bitteliten lyd.

Dette har du sikkert rett i, men for oss som ikke har slik førstehåndskunnskap, er det likevel tilfredsstillende at lyddempede våpen i spill fungerer som de gjør. Det har vel mer med gameplay å gjøre enn noe annet.

Lenke til kommentar

Antagelig mye med gameplay å gjøre ja. Er litt morro med disse våpenene som bare lager et lite plonk og lyden av hylsen som detter ned på bakken :D

 

Men, i og med at rifler fungerer relativt dårlig uten at de går i overlydsfart så blir det jo overlydssmell selv om man har lyddemper :(

Lenke til kommentar

Personlig så ville jeg nok gitt Splinter Cell høyere karakter enn omvendt som er gjort i dette tilfellet.(når det kommer til SneakySneaky faktoren) Liker ikke helt det faktum at det bortimot er påkrevd å save i mange tilfeller i Hitman.

 

Man må prøve og feile litt for mye i Hitman før man vet hvor man kan bevege seg med de forskjellige forkledningene etc...

Lenke til kommentar
Grafikkmotoren er den samme som før, men den har blitt optimalisert for å tillate større områder. Imidlertid begynner det å synes at grunnmotoren her er fire år gammel. Detaljgraden på teksturene er for det meste bare middels god, personanimasjonene føles ikke helt cutting edge, og geometrien kunne trengt litt mer detaljer.

 

Excusez-moi ... hva har egentlig teksturdetaljene og animasjonen med spillmotoren å gjøre? Det har vel egentlig mer med texture artistene og animatørene å gjøre. Glacier-motoren støtter store teksturer, og dessuten detailtexturing, så den manglende skarpheten har vel mye å gjøre med at spillet ble utviklet synkront til PC og X-Box, og sistnevnte har mindre RAM og dessuten en lavere oppløsning å forholde seg til. Teksturene er ikke blitt videre optimalisert for PC, og resultatet er lavkvalitetsteksturer. Enkelt og greit. Animasjonene er generiske, jepp, men det er ikke Glacier sin feil, det er animatørene som simpelthen ikke har gjort en altfor fortreffelig jobb.

 

Kanskje jeg bare er for kritisk?

Lenke til kommentar
Hva har egentlig teksturdetaljene og animasjonen med spillmotoren å gjøre? Det har vel egentlig mer med texture artistene og animatørene å gjøre. Glacier-motoren støtter store teksturer, og dessuten detailtexturing, så den manglende skarpheten har vel mye å gjøre med at spillet ble utviklet synkront til PC og X-Box, og sistnevnte har mindre RAM og dessuten en lavere oppløsning å forholde seg til. Teksturene er ikke blitt videre optimalisert for PC, og resultatet er lavkvalitetsteksturer. Enkelt og greit. Animasjonene er generiske, jepp, men det er ikke Glacier sin feil, det er animatørene som simpelthen ikke har gjort en altfor fortreffelig jobb.

Både og. Jeg har inntrykk av at fellesplattformen er mye av grunnen til at enkelte hjørner har blitt kuttet, blant annet teksturoppløsningen. Generelt er det ganske lett å se at de begrensede ressursene spillet skal kjøre på på konsollene har hindret IO i å lage et mer spektakulært spill for PC. Det er ren pragmatisme selvsagt, og har lite med Glacier å gjøre, men det tar likevel kortere tid å utvikle ett felles detaljnivå, enn to - et for konsoll og et for PC.

 

Når det gjelder animasjonen, har den naturligvis lite med spillmotoren å gjøre, noe jeg heller ikke sier direkte (selv om det til dels kan leses ut av sammenhengen). Forøvrig er den for det meste kompetent (utenom in-game-kuttscenene), jeg bemerker bare at den ikke akkurat vil storimponere.

 

Spillet ble forøvrig ikke utviklet synkront til PC og Xbox (og PlayStation 2), men som ett helhetlig produkt på Glacier-plattformen. De utvikler ikke tre spill, de utvikler ett, som tar i bruke mellomvare-plattformen de alt har skapt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Og som tvinges til å være kompatibel med alle tre, og dermed the lowest common denominator, som er PS2en.

 

Dermed blir spillene seende middelmådige ut på alle plattformer uten den svakeste, der det hakker og har lang loadetid istedet.

 

Kanskje litt krasst, men altfor mange spill blir slik >.<

Lenke til kommentar
Kanskje litt krasst, men altfor mange spill blir slik >.<

Det kan godt være, men for Hitman: Contracts' del har det faktisk endt opp med å se svært godt ut. Selvsagt kunne man ønske mer skreddersydde produkter til hver plattform, men hovedspørsmålet er vel likevel hvorvidt spillet er godt, noe det naturligvis er.

 

PlayStation 2 skal du forøvrig ikke undervurdere, ifølge IOI selv er den raskere på postfiltereffektene (og har dermed mer av dem) enn både Xbox og PC. Videre er lastetidene på PS2 absolutt tolererbare.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er fordi postprosesseringseffekter var noe Sony la ekstra vekt på i Emotion Engine. Husk, dette var back in the day med 3Dfx' "Cinematic T-Buffer FX", som var langt forut sin tid når det kom til hardware-prosessering av programmerte effekter. Man hadde følelsen av at datagrafikk hadde nådd middagshøyden; heretter var det bare å stappe inn mer og mer effekter, til slutt ville alt være fotorealistisk. Det skumle er at det i stor grad har vært riktig; det har ikke forekommet noen paradigmeskifter siden Quake i 1996. Eller for den saks skyld den sprø raycast-motoren til Descent.

 

PS2 synes jeg faktisk kan undervurderes. Den er langt svakere enn sine motparter, og det synes svært godt. Jeg er absolutt imponert over grafikken i spill som Silent Hill 4, eller Metal Gear Solid 2-3, men Konami har finanser og know-how til å virkelig pushe PS2en. De fleste utviklere har ingen sjanse til å oppnå denslags optimisering for plattformen, fordi praktisk talt alt som gis ut er multi-plattform uansett.

 

Kort sagt: Det er en grunn til at SSX3 hakker på PS2, mens det er iallefall temmelig smooth på GC og X-Box. Specs taler for seg.

Endret av SHDR
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...