Gå til innhold

Problemer med Sun Opteron-server?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror de kan være glad at de ikke brukte P4E CPUer da hadde hele dritten smeltet.

:green: Men de får alvorlige problemer når Power 5 light kommer ut. Hvis noe av ryktene stemmer angående Power 5 light, så får opteron grisebank. Intel har jo også den 64bits CPUen ( ikke x86) som er ventet å få betydelig bedre ytelse.

 

Så AMD/SUN må løse derres problemer før de har mistet derres forsprang. Jeg tror nok at det ikke er et stort problem, og at det skal gå greit å løse det. Det verste som kan skje er jo at de må vente til AMD begynner å produsere 90nm siden den da i teorien skal være kjøligere.

Lenke til kommentar

Blir mye rykter ja.

Henger egentlig ikke på greip.

Problemer med strømforsyningen javel, men varmeutvikling fra cpu?

Rart ikke hp, ibm, newisys m.fl har de problemene.

Hvis det hadde vært slik så skulle man tro man hadde hørt flere slike historier

om intel prosessorer, noe theregister rapporterte i fjor en gang.

Ble vel med det ene ryktet.

Endret av b0nna
Lenke til kommentar
Tror de kan være glad at de ikke brukte P4E CPUer da hadde hele dritten smeltet.

:green: Men de får alvorlige problemer når Power 5 light kommer ut. Hvis noe av ryktene stemmer angående Power 5 light, så får opteron grisebank. Intel har jo også den 64bits CPUen ( ikke x86) som er ventet å få betydelig bedre ytelse.

 

Så AMD/SUN må løse derres problemer før de har mistet derres forsprang. Jeg tror nok at det ikke er et stort problem, og at det skal gå greit å løse det. Det verste som kan skje er jo at de må vente til AMD begynner å produsere 90nm siden den da i teorien skal være kjøligere.

Vel, du har kanskje fått med deg at grunnen til at Opteron er så populær er at det finnes utrolig mye x86 programmer, og de får du ikke kjørt på nevnte IBM prosessor.

 

Den Ibm-prosessoren minner ikke litt om:

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/displ...systems_21.html

 

Denne da, dvs 2 lysår stor med andre ord? ;)

Lenke til kommentar
Tror de kan være glad at de ikke brukte P4E CPUer da hadde hele dritten smeltet.

:green: Men de får alvorlige problemer når Power 5 light kommer ut. Hvis noe av ryktene stemmer angående Power 5 light, så får opteron grisebank. Intel har jo også den 64bits CPUen ( ikke x86) som er ventet å få betydelig bedre ytelse.

 

Så AMD/SUN må løse derres problemer før de har mistet derres forsprang. Jeg tror nok at det ikke er et stort problem, og at det skal gå greit å løse det. Det verste som kan skje er jo at de må vente til AMD begynner å produsere 90nm siden den da i teorien skal være kjøligere.

90 nano blir kjøligere?? hvor har du hørt det. etter min teori bør den bli varmere?? oppdater meg!!

Lenke til kommentar

En cpu blir varm fordi elektronene kolliderer med materialet. Hvor varm cpuen blir er avhengig av hvor langt elektronene må fraktes, og hvor ofte. Ved å minimere avstandene, altså fra 130nm til 90 nm reduseres effektutviklingen.

Et problem med å gå til 90 nm er at en effekt som heter tunneling får større betydning. Kort sagt betyr det at elektronene går gjennom et materiale, no det strengt tatt ikke skulle ha gjort etter klassisk fysikk. Dette fører uansett til at elektronet havner på "villspor" og bidrar til varme. Noen vil kjenne dette igjen som lekkasjestrøm, og det stemmer.

 

Det er sikkert noe jeg har glemt, men sånn ca er det slik det henger sammen.

 

stig

Lenke til kommentar
Tror de kan være glad at de ikke brukte P4E CPUer da hadde hele dritten smeltet.

:green:  Men de får alvorlige problemer når Power 5 light kommer ut. Hvis noe av ryktene stemmer angående Power 5 light, så får opteron grisebank. Intel har jo også den 64bits CPUen ( ikke x86) som er ventet å få betydelig bedre ytelse.

 

Så AMD/SUN må løse derres problemer før de har mistet derres forsprang. Jeg tror nok at det ikke er et stort problem, og at det skal gå greit å løse det. Det verste som kan skje er jo at de må vente til AMD begynner å produsere 90nm siden den da i teorien skal være kjøligere.

90 nano blir kjøligere?? hvor har du hørt det. etter min teori bør den bli varmere?? oppdater meg!!

Å anta at 90nm produkter fra IBM nødvendig vis er varmere enn 130nm produkter fordi Prescott er varmere enn Northwood er ikke god logikk. (Antar det var noe slikt som lå bak.) For det første benytter IBM en annen CMOS prosess enn Intel og for det andre tar ikke en slik konklusjon hensyn til at en her har med 4 forskjellige design å gjøre.

Lenke til kommentar
Tror de kan være glad at de ikke brukte P4E CPUer da hadde hele dritten smeltet.

:green:  Men de får alvorlige problemer når Power 5 light kommer ut. Hvis noe av ryktene stemmer angående Power 5 light, så får opteron grisebank. Intel har jo også den 64bits CPUen ( ikke x86) som er ventet å få betydelig bedre ytelse.

 

Så AMD/SUN må løse derres problemer før de har mistet derres forsprang. Jeg tror nok at det ikke er et stort problem, og at det skal gå greit å løse det. Det verste som kan skje er jo at de må vente til AMD begynner å produsere 90nm siden den da i teorien skal være kjøligere.

90 nano blir kjøligere?? hvor har du hørt det. etter min teori bør den bli varmere?? oppdater meg!!

Din teori er feil.

 

 

Og jeg skrev Power 5 light, ikke Power 5. Forskjell. Det er da PPC975 det da er snakk om. Og det går da ann å emulere. Har ikke hørt noe fakta om det, bare area 51 lignende såkalte oplysninger. Der de har emulert en x86 CPU med hjelp av software, og fått den til å gå like fort som en 3Ghz ett eller annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...