Gå til innhold

Frykter ikke Intel x86-64


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I denne bransjen er det fordel å være høy på pæra mens en kan. En faller fort nok ned. Det skjer vel de fleste omtrent en gang i året.

 

Skjønner forøvrig ikke argumentet med antall generasjoner. Det sier veldig lite om den totale innovasjonen som er gjort. Strengt tatt er ikke Intel på 7. generasjon heller da de har hatt langt mer enn 7 forskjellige x86 design. Hver med sine nyvinninger. Tar en høyde for at teamene i det minste snakker litt sammen så blir dette "bare 7. gen." helt meningsløst.

 

Men for all del, dette er AMD sitt fest kvartal. Ingen grunn til å være festbrems. Og selv om jeg er overbevist om at de vil fortsette trenden minst ut året så er der alltids Itanium som nå bare er et priskutt fra å komme dumpende ned i fanget på Opteron. Det har i allefall én test vist. Videre vil nok Nocona selge veldig bra uansett hvor "gammel" teknologien i den foreløpig ikke lanserte CPU'en måtte være. Siste gen. Netburst er vel ett år yngre enn k8?

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

Overskuddet til Intel er større enn omsetningen til AMD, kanskje litt bråkjekt av AMD dette :)

 

Dessuten å hevde at Intel sliter med innovasjon er også feil, de hadde ikke vært så store som de er uten dette, de har jo løsninger for bærbare som er langt overlegne de andre tilbyr(x86), ARM(heter de vel) for PDA etc etc.

 

I praksis kan vel Intel kjøpe opp AMD hvilken dag som helst.

 

edit: men uansett gledelig at AMD går med overskudd. Håper dette fortsetter og at konkurransen blir enda hardere, slik at prisene presses ytterligere. Dog tror jeg nok mer realistiske priser(vs Intel) på AMD64 har noe av skylden, tror at selskapet underbød seg litt på Athlon XP, uten at jeg er sikker. Stod vel også at mesteparten av overskuddet/økning i omsetning kommer fra flash minne produksjonen.... Vel IKKE så sikker på at vi har en AMD64 bølge over oss, som visse forfattere har på hw.no.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Knick Knack: Intel's netbutrst ER faktisk 7.ende generasjon (P6 -Pentium Pro til PentiumIII var 6. generasjon, Pentium 5. generasjon og 80486 4. generasjon osv) Men før du "skyter meg" for denne kommentaren så vil jeg raskt si at hele det tidligere generasjonsbegrepet har sklidd helt ut i forhold til for 3-4 generasjoner siden. Mer og mer av chip-desigenen resirkuleres mellom hver generasjon og hver generasjon har kommet med stadig flere mellomstadier. Dermed er de gamle generasjons-skillene nesten helt utvisket og har mistet helt sin betydning. Det er dermed ganske idiotisk av Ruiz å bruke et sånnt argument når AMD har så mange bedre argumenter for hvorfor Athlon64 skal være bedre enn Pentium4/Nocona. (Det er jo bare å nevne stikkordene integrert minnekontroller og ytelseskalering med MHz)

 

Forøvrig så leste jeg noen rykter i går om at pilotproduksjonen til AMD på 90nm gikk over all forventning. Varmeutviklingen skulle være ennå lavere enn forventet og yield skulle være overraskende bra til å være så tidlig. Jeg håper ryktene stemmer og 90nm kanskje blir framskyndet. Kanskje vi får se en framskynding av planene for dual-kjerne opteron også?

Lenke til kommentar
Nå ja, man bør aldri undervurdere noe/noen som helst, i hvertfall ikke Intel!

I krig skal man aldri undervurdere sin motstander. Man skal ihvertfall ikke stå frem offentlig med slike kommentarer!

Bad move AMD! :thumbdown:

Huh?

Det er jo noe som gjøres hele tiden i bransjen da.

Ikke akkurat noe nytt det.

Lenke til kommentar
Simen1: Netburst er kommet i 2. gen. nå. update 4U :p Må ikke bli så fengslet at Intels markedsførings prat at en ikke ser at Netburst er to forskjellige ting ;)

Tja.. Du kan jo kalle Willamette for den første generasjonen av netburst og northwood (med HT stått på eller av) for andre generasjon og prescott for tredje. Men det er jo fortsatt veldig basert på den forrige designen og dermed ikke en helt ny generasjon. (Da kunne man jo kalt Pentium for 5. generasjon PentiumMMX for 6., PentiumPro for 7., PentiumII/Celeron for 8. PentiumIII-Coppermine for 9. og Tualatin for 10.ende og sagt at K7, K75, Tbrid, Palomino, TbredA/B, og Barton er forskjellige generasjoner. Det er det jeg mener med at hele generasjonsbegrepet holder på med å skli ut. Likevel foretrekker jeg å prate om de store ny-designene som Netburst som helhet er en og samme generasjon og dermed 7.ende generasjon. Dette inkluderer også Nocona som blir ganske lik prescott, men krydret med en del ekstra godsaker.

Lenke til kommentar

Simen1: Tror ikke du tenker deg godt om nå. Prescot/Nocona er den største økningen i antall transistorer som noen gang er gjort på x86. Det er det klareste generasjons skiftet noen sinne. Det vises bare ikke for sluttbruker fordi CMOS prosessen ikke er god nok til å utnytte den nye arkitekturen.

 

Å si at Willy og NW er to forskjellige generasjoner blir imidlertid helt feil. NW er "bare" en finpussing av Willy med ny CMOS prosess. Altså liten endring i arkitekturen, men det ble en stor endring for sluttbruker. Ikke veldig uvanlig mønster dette, da det er fordelaktig å designe en arkitektur for neste generasjon CMOS prosess. Ikke den den først kommer ut på.

Lenke til kommentar

Å snakke om hvilken generasjon en prosessor tilhører (som noen form for målereferanse) er egentlig like dumt som å måle ytelse på MHz - det som spiller noen roller er hvor mye endring (forbedring) hver generasjon bærer med seg.

 

Når Intel økte markedsandelen sin i første kvartal og økte overskuddet betydlig (noe AMD ikke gjorde) så blir herr Ruiz's tåkeprat litt for dumt. Ruiz burde snakke om AMD og AMD's løsninger, ikke prate dritt om Intel. De færreste synes drittkasting er særlig spennende, og det sier stort sett mer om den som kaster dritt enn de man kaster dritt på :thumbdown:

Lenke til kommentar
Simen1: Tror ikke du tenker deg godt om nå. Prescot/Nocona er den største økningen i antall transistorer som noen gang er gjort på x86. Det er det klareste generasjons skiftet noen sinne. Det vises bare ikke for sluttbruker fordi CMOS prosessen ikke er god nok til å utnytte den nye arkitekturen.

 

Å si at Willy og NW er to forskjellige generasjoner blir imidlertid helt feil. NW er "bare" en finpussing av Willy med ny CMOS prosess. Altså liten endring i arkitekturen, men det ble en stor endring for sluttbruker. Ikke veldig uvanlig mønster dette, da det er fordelaktig å designe en arkitektur for neste generasjon CMOS prosess. Ikke den den først kommer ut på.

Vil du dermed også si at P-Pro, P-II og P-III er forskjellige generasjoner ?

 

Jeg mener det samme som Siemen1, nemlig at generasjonene skifter med arkitekturene. 486 var en generasjon, Pentium/PentiumMMX var en generasjon, P6 med P-Pro/P-II/P-III og alle dens versjoner var en egen en...

 

Dermed vil jeg også si at Willy, Northwood og Prescott (med tilhørende Xeons) er en og samme generasjon, nemlig 7. gen.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med AMD sin sjef her, for selv om Intel etterhvert også legger til støtte for x86-64 (aka AMD64) på sine prosessorer så har fortsatt AMD64-prosessorene flere kjempefordeler:

  • Integrert HyperTransport nordside som fjerner flaskehalser i I/O
  • Integrert minnekontroller som reduserer forsinkelser
  • NX-bit støtte som sikrer systemet mot buffer overflow
  • Cool'n'Quiet som reduserer strømforbruket (kun Athlon 64)
  • ChipKill ECC-støtte som bedrer stabiliteten (kun Opteron)

:thumbs:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...