Gå til innhold

To nye Itanium fra Intel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan vanskelig se at Itanium skal kunne måle seg med AMD Opteron når det gjelder pris/ytelse i nærmeste fremtid. En annen ting er at de to prosessorene sikter inn mot forskjellige markeder. Itanium sikter seg først og fremst inn mot markedet med store enterprise-servere, der de først og fremst konkurrerer med prosessorene SPARC fra Sun og POWER fra IBM.

Lenke til kommentar
Man jobber visstnok med flere metoder å gjøre dette på, slik at man innen 2007 skal ha feid enhver tvil til side om at Itanium ikke er verdt pengene.

 

Hehe.. Det var kanskje ikke ment slik som det er skrevet, men jeg fikk meg en liten latter i allefall. Uansett så tror jeg veldig mange allerede har feid unna enhver tvil om at Itanium ikke er verd pengene. (I veldig mange tilfeller må jeg få tilføye).

 

Kort sagt så gir SUN, HP og IBM oftest mer for pengene i High-end markedet for servere og Opteron og Xeon gir som oftest mer for pengene i Low-end markedet for servere. Altså er jeg ikke i tvil om at Itanium ikke er verd pengene. (i veldig mange tilfeller)

Lenke til kommentar

Dette er en av de bedre vurderingene av Itaniums fremtid jeg har lest:

http://www.theinquirer.net/?article=15300

 

Selv er jeg naturilg nok noe mer entusiastisk, men må inrømme at forfatteren knows HPC.

 

Tror Itanium vil vise at den har en ytelse/areal ingen andre kan matche og dette vil gjøre det mulig å konkurrere på pris/ytelse etter hvert. Se bare på deerfield; Ytelse på linje med Opteron (gjelder alle Itanium 2 kjernene+-, er et spørsmål om frekvens naturlig nok), 0.5MB mer cache, RAS, haugevis av registre (2x128+64) og mindre die.

 

For HK så vil Xeon gjøre grovarbeidet med å dra ned prisen så dette ser absolutt bra ut.

 

Må forøvrig inrømme å ha innsett at Opteron var det beste som kunne skje for Itanium! Uten den ville videreutviklingen av IPF tatt så lang tid at alle hadde mistet interessen.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...