Gå til innhold

FRP


Anbefalte innlegg

satt litt her og tenkte på FRP og Carl I hagen.

 

Er ikke mange oppegående personer jeg har møtt som liker eller støtter FRP, men hvordan får de så mange stemmer? Er folk helt dumme som stemmer på dette populistiske partiet?

 

Noen som har noe positivt å si om FRP???

(det er ved hovedspørsmålet mitt...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Höyre/FrP-regjerning :woot:

 

EDIT: lekte litt med tanken isted, her er mitt forslag til regjering:

 

Statsminister: Erna Solberg

Utenriksminister: Jan Petersen (event. Carl I Hagen..)

Finansminister: Siw Jensen

Samferdselsminister: Martin Forbanna Schanke

Helseminister: Jon Alvheim

Kirke og Kultur: Carl I. Hagen (han er erkärt kristen han ;) )

Justis: Per Kristian Foss

Landbruk: (kutter vi ut)

Kommunal: Ingjerd Schou

Forsvar: Devold

Kommunal og Regional: Ine Marie Eriksen

Miljövern: Börge Brende

Arbeids og administrasjon: Meyer

 

 

Da blir det fäst i regjeringskontorene :thumbs:

Endret av JoachimR
Lenke til kommentar
Lavere skatter og avgifter? Har ikke satt meg inn i politikken deres egentlig, men det er vel det jeg har fått inntrykk av er positivt ved dem...

poenget er vel at de vil kutte "alle" skatter og avgifter, og samtidig doble utgiftene :S

 

når til og med høyre mobber FRP, heheh

Lenke til kommentar

Interessant spørsmål. Hva skaper stemmer? Usikkerhet skaper stemmer. De fleste ekstreme partier har oppnådd høye stemmertall på usikkerhet. FrP ble startet hovedsaklig av politiske outsidere. Anders Lange, grunnleggeren var aktiv i Fedrelandslaget på 20-tallet, en bevegelse bygget på nasjonale verdier, patrioter. Det skal sies at han var en av motstanderne under krigen, og gjorde en god innsats i motstandsbevegelsen. På 60-tallet var han aktiv støtter av apartheid. Anders Lange var en underlig mann.

 

FrP har spilt mye på fremmedfrykt, økonomisk liberalisme og nasjonale verdier. Det var og er et protestparti. Protesten mot statens innblanding i økonomiske saker, men kanskje mer i de sosiale sakene? Partiet har spilt mye på anti-kulturalisme og anti-intelektualisme, ikke ulikt de amerikanske republikanerne. FrP er opptatt av å iverata norsk kultur og tradisjon, som de så fint sier i programmet, men det har jo også kommet forslag fra partiet om en omgjøring av Nationaltheatret til bingohall.

 

Det er stigmatisering å avfeie partiets masse som "dumme", som mange har prøvd seg på - men det representerer en gruppe skeptikere. Jeg har problemer med å se noe positivt med partiet. Graden av populisme og sjangling gjør partiet ubestemmelig - man vet aldri hvor man har dem.

Endret av FreeBSD
Lenke til kommentar
kanskje en grunn til at FRP tar seg ekstremt mange friheter i kritikk og forslag er at de ikke sitter/har sittet i regjering... (de har vel ikke d?)

Nei, FrP har aldri sittet i regjering. De er sammen med SV de eneste store uten regjeringserfaring. Opposisjonen kan ta seg mye frihet, men når de selv sitter ved makten, kan saken fort bli en annen. Jeg tror at en FrP-regjering ville vært en katastrofe. Det må ikke prøves.

Endret av FreeBSD
Lenke til kommentar

Høhø.. Ingen på forumet som har noe positivt å si om FRP vett, utenom JoachimR selvfølgelig :p

Hmm... Når jeg tenker meg om var det regjeringsforslaget kanskje en spøk...? Og:

Landbruk: (kutter vi ut)
:hmm: Hvorfor asvalterer vi ikke like gjerne hele Norge å anlegger en gigantisk parkeringplass? :yes: Endret av Just_blank26
Lenke til kommentar
Noen som har noe positivt å si om FRP???

(det er ved hovedspørsmålet mitt...)

Jepp, FRP er sammen med AP det partiet jeg er mest enig med. Hva er så positivt med FRP?

 

Først og fremst, folk blir sett på som voksne mennesker og de vil la oss få lov å LEVE litt. Hvor ofte spiser du frokost/lunsj på cafe? Det er trolig ikke ofte, for strengt tatt koster en liten kaffekopp mer enn hva man kan forsvare. Synd, for det er strengt tatt veldig koselig og sosialt. Videre så har jeg lyst å kunne kjøpe øl klokka åtte på en lørdagskveld dersom jeg plutselig skal på et vorspiel og ikke har noe i kjøleskapet. At jeg skal straffes fordi noen ekstemt få personer mister totalt kontrollen og ender opp som alkoholikere grunnet utvidet salgstid er noe jeg føler er ekstremt urettferdig. FRP ønsker å gi deg frihet, men straffe deg skikkelig dersom du ikke klarer å forholde deg til enkle regler (f.eks skal sjenkebevilgninger være enkle å få og enkle å miste).

 

Kan fortsette jeg da, bilavgiftene for eksempel. Hvorfor må jeg betale 1000kr mer i toll fordi bilen har soltak? Og hvorfor må jeg ut med ekstremt mye mer fordi bilen har litt skikkelig motorvolum? Soltaket er vel fordi det er "luksus" og vanlige folk skal absolutt ikke ha råd til å unne seg slik luksus! Burde ikke heller avgiftene være slik at miljøvennlige og sikre biler var billige? Hva vil FRP? Joda de vil fornye bilparken i Norge (som holder på å bli forbigått av øst-europa, hvor er rikdommen vår egentlig?) samtidig som de vil bygge sikre veier. FRP innser at per dags dato dreper staten veldig mange mennesker årlig.

 

Nå vil du sikkert påpeke at dette er småting. Det er helt riktig det, men det er slike småting som lunsj på cafe som gjør at du lever.

 

FrP har alltid 100 millioner ekstra, veldig fiffig.

 

Nei det har de ikke, men de mener at man kan bruke litt mer av inntektene. Det er da dem åpne om også.

Endret av Anders Leipsland
Lenke til kommentar

Er greit å fokusere på småting, men jeg klarer liksom ikke å se for meg FRP regjere landet på en god måte...

 

Men det jeg ikke skjønner, FRP sier alltid at den og den avgiften skal senkes, og de og de utgiftene skal økes, hvordan kan dette henge sammen?

 

Skjønner at Carl I hagen vil bruke alle pengene nå, for han har jo ikke ekstremt mange år igjen å leve. Men det hadde vært greit med en pensjon når jeg blir voksen...

Lenke til kommentar
Jepp, FRP er sammen med AP det partiet jeg er mest enig med. Hva er så positivt med FRP?

Takk! Vet du hvem som har bestemt at du ikke skal få kjøpe alkohol klokka 8 om kvelden? Det er det norske sosialdemokrati (underforsått AP) - en av dets dårligere sider. At du er enig med begge disse partiene er jo i seg selv et paradoks, og understreker politisk sjangling. Du sjangler mellom individualisme og kollektivisme, du er klar over det?

Endret av FreeBSD
Lenke til kommentar

Inntektene, aka oljefondet. jippi.

Nei, inntektene fra den olja vi hver dag pumper opp. Du kan se det på to måter;

 

din: Ta penger fra oljefondet

min: Minke litt på overføringene til fondet (for å skape flere verdier?)

 

FreeBSD: Det er da slettes ikke politisk sjangling. Sjangling er når du skifter mening fra dag til dag. Det går tross alt å være litt enig og litt uenig med flere partier. Jeg tror hvertfall på et godt velferdsamfunn som samtidig tillater folk å leve (danmark? :))

Lenke til kommentar
heter ikke oljefondet nå pensjonfondet eller noe sånt?

Petroliumsfondet

 

Ja, mitt regjeringsforslag var litt ironisk. Mye ironisk til og med. Men jeg er for en Höyre/frP-regjering, om en med litt emr seriöse statsraader ;)

 

Ja, det aa kutte ut landbruket var ogsaa ironi. Ikke helt egentlig, jeg er ikke for aa opprettholde noe med subsiderier som ikke er levedyktig alene. Men det er en annen sak. Gikk mer paa Schanke som samferdselsminister og Söviknes som barne og famile.

Lenke til kommentar
Er folk helt dumme som stemmer på dette populistiske partiet?

Har alltid lurt på en ting, hva er galt med og vere ett populistisk parti? hvorfor skal de gå i mot folket?

 

 

Men er enig med mannen i hatt her.

 

Så en grunn til, når frp sitter i debatter og sier "det sa vi for 5 år siden" så har de somregel sagt det selv om de andre partiene er starta og le det vekk.

Endret av Hypsilofodonten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...