Gå til innhold

Intel og AMD 99% like på 64-bit


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var jo bra at de er så godt som identiske. Det bør jo ha vært Intels intensjon da de kopierte instruksjonssettet. Alt annet hadde vært rimelig braindead. Så ser det ut som om mdronline hinter til at de to x86-64 implementasjonene vil oppføre seg mer likt ved "future steppings of x86 processors already announced or on the market".. CG?

Lenke til kommentar

Intel fortalte meg på CeBIT at instruksjonene var identiske, men at teknologien var vidt forskjellig, og ville ikke høre noe om at de hadde gått etter AMD. De ville også ha fram at de egentlig, kanskje, var først ute, og satt store spørsmålstegn om hvem som fulgte etter hvem, og nevnte Yamhil (eller hvordan det nå enn skrives) som de påpekte hadde vært i utvikling i lang tid før det ble lekket ut.

Lenke til kommentar
Intel fortalte meg på CeBIT at instruksjonene var identiske, men at teknologien var vidt forskjellig, og ville ikke høre noe om at de hadde gått etter AMD. De ville også ha fram at de egentlig, kanskje, var først ute, og satt store spørsmålstegn om hvem som fulgte etter hvem, og nevnte Yamhil (eller hvordan det nå enn skrives) som de påpekte hadde vært i utvikling i lang tid før det ble lekket ut.

jaja, kan de godt mene.... De har vel tapt nok penger som det er på AMD sitt territorium nå, så de vil nok ha tilbake markedsandeler ved å lyve litt :p

Lenke til kommentar
Intel fortalte meg på CeBIT at instruksjonene var identiske, men at teknologien var vidt forskjellig, og ville ikke høre noe om at de hadde gått etter AMD. De ville også ha fram at de egentlig, kanskje, var først ute, og satt store spørsmålstegn om hvem som fulgte etter hvem, og nevnte Yamhil (eller hvordan det nå enn skrives) som de påpekte hadde vært i utvikling i lang tid før det ble lekket ut.

Ja, mulig de hadde tenkt ut teknologien først på papir og i labbene sine, men prøve å si at de var først ute var vel kanskje litt drøyt..Hakke sett noen Intel 64bit enna jeg men :hmm:

Lenke til kommentar

Ville også vært litt forsiktig med å trekke forhastede konklusjoner... For det vi vet har AMD og Intel utarbeidet instruksjonssettet i samarbeid, men kan ikke gå ut i offentligheten med det, nettopp fordi mange ville reagere på et slikt samarbeid mellom disse.. Tilsammen ville de vært totalmonopolister. Ett slikt samarbeid ville også tjene x86 og den IBM kompatible PCens overlevelse i forhold til mac og eventuelt nye konkurrenter som kanskje hadde sniffet et svakhet. Jeg tror faktisk det at Intel og AMD leverer konkurrerende CPU løsninger er selve forklaringen på at vi i dag har noe vi kan kalle en standard PC.

 

Dog vil jeg tro at Intel kontrollerer x86 arkitekturen sin med jernhånd og tviler egentlig på at AMD hadde sluppet unna sånt uten å konsultere. Tipper at denne Intel mannen har et poeng og at Intel mest sannsynlig er kilden til instruksjonene, ikke fordi AMD ikke kunne ha lagd dem, men av nevnt årsak.

 

En liten konsiprasjonsteori til ettertanke :).... :

OG dersom det er sant at Intel faktisk har store økonomiske interesser i AMD(i form av investeringer/aksjer) kan vi også se et bilde som tegner seg :) Det er en årsak til at AMD ikke er blitt begjært konkurs, men at investorer trør til. Det er vel ikke første gang verden har vært vitne til oppkonstruert konkurranse?

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Ja, forskjellene var ikke særlig store nei og dette er trolig forklaringen:

http://www.mdronline.com/watch/watch_abstr...377000000000000

 

"Despite the differences, Intel clearly derived its 64-bit architecture by reading AMD’s prerelease documentation for AMD64 and by testing AMD64 processors. Intel’s reverse-engineering of AMD64 marks a major turning point in the historical relationship between the companies. Although AMD has in the past introduced some innovations to the x86 architecture—the 3DNow multimedia extensions being a prime example—this is the first time AMD has truly steered the direction of the world’s most important microprocessor architecture, which Intel invented in 1978 and has closely guarded for 26 years."

 

:thumbs:

Lenke til kommentar
En liten konsiprasjonsteori til ettertanke :).... :

OG dersom det er sant at Intel faktisk har store økonomiske interesser i AMD(i form av investeringer/aksjer) kan vi også se et bilde som tegner seg :) Det er en årsak til at AMD ikke er blitt begjært konkurs, men at investorer trør til. Det er vel ikke første gang verden har vært vitne til oppkonstruert konkurranse?

hehe interessant teori. en annen er at Intel gir AMD æren av å slå siste spikern i x86 kista.. jaja en kan jo håpe ;) Gi meg RISC! (uten tolk) :yes:

Lenke til kommentar
En liten konsiprasjonsteori til ettertanke :).... :

OG dersom det er sant at Intel faktisk har store økonomiske interesser i AMD(i form av investeringer/aksjer) kan vi også se et bilde som tegner seg :) Det er en årsak til at AMD ikke er blitt begjært konkurs, men at investorer trør til. Det er vel ikke første gang verden har vært vitne til oppkonstruert konkurranse?

hehe interessant teori. en annen er at Intel gir AMD æren av å slå siste spikern i x86 kista.. jaja en kan jo håpe ;) Gi meg RISC! (uten tolk) :yes:

Jaha? Kan du samtidig komme med forklaringen på hvorfor 64 bit er spikeren i x86 kista? Ville tro det var et fin skritt videre for overlevelse.

 

Og en ting, skal det bli noe av den store ibm cpu drømmen din, så må de yte bedre, noe de ikke gjør, selv ikke mot x86, som du kaller en råtten arkitektur.....

Lenke til kommentar
En liten konsiprasjonsteori til ettertanke :).... :

OG dersom det er sant at Intel faktisk har store økonomiske interesser i AMD(i form av investeringer/aksjer) kan vi også se et bilde som tegner seg :) Det er en årsak til at AMD ikke er blitt begjært konkurs, men at investorer trør til. Det er vel ikke første gang verden har vært vitne til oppkonstruert konkurranse?

hehe interessant teori. en annen er at Intel gir AMD æren av å slå siste spikern i x86 kista.. jaja en kan jo håpe ;) Gi meg RISC! (uten tolk) :yes:

Jaha? Kan du samtidig komme med forklaringen på hvorfor 64 bit er spikeren i x86 kista? Ville tro det var et fin skritt videre for overlevelse.

 

Og en ting, skal det bli noe av den store ibm cpu drømmen din, så må de yte bedre, noe de ikke gjør, selv ikke mot x86, som du kaller en råtten arkitektur.....

Jøss mye rart en skal ha sagt! :lol:

 

IBM CPU drømmen min? G5 er jo genial, skal bli morro å se hvor fort de når 3GHz med den, men dette var faktisk et forkledd "rop" etter EPIC som faktisk kan regnes som RISC +ymse

 

Hvorfor 64bit er spikern i kista? Vel jeg ser ikke for meg x86-128. Gjør du? Dette er forhåpentlig vis den siste store restaurerings dugnaden som gjøres på denne foreldede (dine ord : råttne) ISA'en. Neste steg for x86 blir kanskje enda mer vektorprosessor utvidelser, med det resultat av int og fp kapasiteten går rett i været kun begrenset av elendig evne til å håndtere store minnearkitekturer og branches.

Lenke til kommentar
En liten konsiprasjonsteori til ettertanke :).... :

OG dersom det er sant at Intel faktisk har store økonomiske interesser i AMD(i form av investeringer/aksjer) kan vi også se et bilde som tegner seg :) Det er en årsak til at AMD ikke er blitt begjært konkurs, men at investorer trør til. Det er vel ikke første gang verden har vært vitne til oppkonstruert konkurranse?

hehe interessant teori. en annen er at Intel gir AMD æren av å slå siste spikern i x86 kista.. jaja en kan jo håpe ;) Gi meg RISC! (uten tolk) :yes:

Jaha? Kan du samtidig komme med forklaringen på hvorfor 64 bit er spikeren i x86 kista? Ville tro det var et fin skritt videre for overlevelse.

 

Og en ting, skal det bli noe av den store ibm cpu drømmen din, så må de yte bedre, noe de ikke gjør, selv ikke mot x86, som du kaller en råtten arkitektur.....

Jøss mye rart en skal ha sagt! :lol:

 

IBM CPU drømmen min? G5 er jo genial, skal bli morro å se hvor fort de når 3GHz med den, men dette var faktisk et forkledd "rop" etter EPIC som faktisk kan regnes som RISC +ymse

 

Hvorfor 64bit er spikern i kista? Vel jeg ser ikke for meg x86-128. Gjør du? Dette er forhåpentlig vis den siste store restaurerings dugnaden som gjøres på denne foreldede (dine ord : råttne) ISA'en. Neste steg for x86 blir kanskje enda mer vektorprosessor utvidelser, med det resultat av int og fp kapasiteten går rett i været kun begrenset av elendig evne til å håndtere store minnearkitekturer og branches.

Er ikke uenig at G5 er en genial cpu, men desverre yter den dårligere enn dagens x86 cpuer. Og den er nok ikke den enstes som når 3 ghz i nær fremtid (les " 90 nm hammer).

 

Har ikke noe problmer med å se for meg en 128 bits x86 prosessor når dette blir nødvendig, men mindre det er noen som faktisk overgår x86 ytelsen så mye at man gidder å porte programvaren.

 

Jeg er selvsagt ikke helt uenig i at x86 må skiftes ut etterhvert, men jeg er nok redd arvtageren ikke er født enda...

Lenke til kommentar

Tror folk blir blendet av dette tallet, mennesker og ris har 98,32% av de samme genene vi er ikke så veldig like. :roll:

 

Mesteparten av disse prosentene er det basic koder, som er helt nødvendig. Og alvorlig talt, en anklage om industri spionasje er alvorlige greier. Tror nok Intel klarte å komme på det helt på egen hånd.

 

Neste gen CPU er nok Power 5 som kommer til å være ledene. En light versjon av den, vil nok gi AMD og Intel noen lange dager forran tegnebrettene sine for å komme opp med noe like kraftig.

Endret av Macfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...