Gå til innhold

Sony tar Blu-ray til 50 GB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sitter jeg her vet dere... med min lille 80 gig Seagate barracuda IV og tenker at snart trenger jeg 2 plater for å ta fullstendig backup av alle dataene mine... :p

 

Men trenger man virkelig så mye plass enda? Jeg kunne godt tenke meg litt mer plass, men er behovet virkelig der? Så lenge man sorterer ut hva man egentlig må ha/vil ha, så er det vel ikke så mye? Eller?

Endret av Fragletrollet
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Høres ut som en bra løsning, men for oss litt paranoide/sysadmins med ansvar for backup ser jeg problemer.

 

Dersom en disk med 50GB blir ødelagt, taper man _mye_ data....

"Putte alle eggene i en kurv, og passe veeeeldig godt på den kurven."

Endret av Slettet-10579
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
Dersom en disk med 50GB blir ødelagt, taper man _mye_ data....

"Putte alle eggene i en kurv, og passe veeeeldig godt på den kurven."

Da er det vel bare å kopiere eggene over i flere kurver

Ja, og derfor holder 4.7GB, hvilket var mitt poeng.

 

Men det er jo glimrende å ha en "brukskopi" på 50GB som trygt kan brukes :)

Lenke til kommentar

det jeg lurer på er med all denne fantastiske lagringsplassen, vil da filmbransjen begynne med mer oppløsning på filmene sine??

 

Tenk hvor deilig det hadde vært med 4:3 formatet i 1600 x 1200

 

eller 16:9 formater 3200 x 1800.

 

Er det ikke på tide å få oppgradert dette? Stadig fler og fler kjøper jo flat tv og projektorer.

 

TV og Film må begynne å henge med i svingene her og ikke lage film etter gårsdagens utstyr.....

Lenke til kommentar

Ja dahle, da kan jo du begynne med å liste opp samtlige tv-apparater til stuebruk som støtter slike oppløsninger du beskrev over. Du kan jo også begynne å regne på hvor mye dataplass slike oppløsninger krever om vi forutser samme antall frames pr sekund og komprimering som det er på dagens DVD plater. Tror du blir rimelig sjokkert over svaret.

 

Du skriver også at flere og flere kjøper seg flat-tv (antar du mener digitale tv-apparater) og prosjektorer. Flertallet har fortsatt en god gammeldags CRT tv i stuen sin og kommer til å ha det i minst 20 år framover. Hva skal man da med "høyoppløselige" bilder?

 

Hollywood gidder ikke å investere i dyrt produksjonsutstyr for HDTV før flertallet krever dette. Og flertallet mener fortsatt at DVD står for super billedkvalitet.

Lenke til kommentar
TV og Film må begynne å henge med i svingene her og ikke lage film etter gårsdagens utstyr.....

Uhh..

 

Det florer ikke akkurat av HDTV TV'er og DVD-spillere at det gjør noe da.

Så det er ikke noe vits for filmselskapene å pumpe ut filmer med bedre bilde og lyd enn 'Superbit' kolleksjonen som består av et knippe filmer.

 

TG i år vil være det første LAN i verden som bruker HDTV-prosjektør. :D

Lenke til kommentar

viktig at man har noe å bruke utstyret til før man kjøper det da. Stadig fler og fler ønsker å ha optimalt bilde. Jeg er ikke alene.....

 

LCD har den bakdelen at de har nativ oppløsning. I dag er det ikke filmer som støtter dette. Allikevel selges LCD som varmt brød. Og jeg tipper at de ikke er lenge igjen før til og med elkjøp slutter å selge de gigantiske "kassene" de nå selger.

 

 

Dessuten finnes det ikke den projektoren som er optimalisert for dagens lave krav....

Lenke til kommentar
LCD har den bakdelen at de har nativ oppløsning. I dag er det ikke filmer som støtter dette.

Den siste setningen der bør du forklare nærmere. Alt som spyttes ut på dvd har fast oppløsning.

 

TG i år vil være det første LAN i verden som bruker HDTV-prosjektør.

Prosjektorer som støtter og utnytter HDTV signaler fullt ut har eksistert siden tidlig 80-tallet i form av CRT prosjektorer og er derfor ingen nyhet i seg selv.

Lenke til kommentar

Vel, det høres lækkert ut, håper noe slikt kan ta over for DVD, som går litt tregt i utviklinga lagringsplassmessig. 4,7 GB på ei plate var da bomb for 2 år siden, men i dag er det ikke noe spesielt imponerende. Venter fortsatt på DVD plater som skal kunne lagre dobbelt så mye.

 

Og ikke alltid det beste vinner, husk feks BetaMax vs VHS. Men med 50 GB på ei plate burde det absolutt ha noe å fare med.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...