Gå til innhold

Dell selger likevel Opteron, eller ikke?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette må være direkte pinlig for Dell :no:

 

Men på den andre siden så har Dell også skrevet under avtaler for å være total-leverandør tilen rekke offentlige etater i mange land/byer, som i New York som her ble nevnt, og hvis de ber om Opteron så må Dell levere det selv om de liker det eller ikke. Mangel på å levere kan bli oppfattet som brudd på kontrakten og Dell kan tape x-antall millioner hvis kontrakten blir oppsagt. Eller er det bare god gammeldags amerikansk dobbeltmoral vi ser eksempel på her?

 

Når det er sagt så synes jeg det er uforståelig at enhver offentlig etat med respekt for seg selv i det hele tatt vurderer Dell som leverandør av IT-tjenester siden de kun leverer prosessorer og brikkesett fra en eneste produsent uten noen troverdig forklaring. Dell har over lengre tid vist en forbrukerforakt som ikke hører hjemme noe sted, og inntil de begynner å levere mer konkurransevennlige systemer så oppfordrer jeg til en boikott av selskapets datamaskiner :thumbdown:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Når det er sagt så synes jeg det er uforståelig at enhver offentlig etat med respekt for seg selv i det hele tatt vurderer Dell som leverandør av IT-tjenester siden de kun leverer prosessorer og brikkesett fra en eneste produsent uten noen troverdig forklaring. Dell har over lengre tid vist en forbrukerforakt som ikke hører hjemme noe sted, og inntil de begynner å levere mer konkurransevennlige systemer så oppfordrer jeg til en boikott av selskapets datamaskiner :thumbdown:

Kommer til å fortsette og kjøpe dell jeg, vel og merke på jobben. Dell har en helt annen holdning overfor bedriftskunder, som og er der de satser.

 

(dog sku jeg gjerne hatt en opteron på kontoret :p )

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
Dette må være direkte pinlig for Dell :no:

 

Men på den andre siden så har Dell også skrevet under avtaler for å være total-leverandør tilen rekke offentlige etater i mange land/byer, som i New York som her ble nevnt, og hvis de ber om Opteron så må Dell levere det selv om de liker det eller ikke.  Mangel på å levere kan bli oppfattet som brudd på kontrakten og Dell kan tape x-antall millioner hvis kontrakten blir oppsagt.  Eller er det bare god gammeldags amerikansk dobbeltmoral vi ser eksempel på her?

 

Når det er sagt så synes jeg det er uforståelig at enhver offentlig etat med respekt for seg selv i det hele tatt vurderer Dell som leverandør av IT-tjenester siden de kun leverer prosessorer og brikkesett fra en eneste produsent uten noen troverdig forklaring.  Dell har over lengre tid vist en forbrukerforakt som ikke hører hjemme noe sted, og inntil de begynner å levere mer konkurransevennlige systemer så oppfordrer jeg til en boikott av selskapets datamaskiner :thumbdown:

Latterligste jeg har hørt ,men dog ikke uventet .

Når skal det bli klart at Dell er et frittstående selskap som selv velger hvem de vil ta utstyr fra ,akkurat på samme måte som ALLE andre firmaer verden over .

BMW , Ford , Block Wathne , Esso ,Shell ,ja alle verdens firmaer tar jo fra spesielle levrandører der de får best pris oog utelukker alle andre fra sitt firma , kommer det i neste runde et nytt firma med bedre pris så slipper de til og et annet blir støtt ut i kulden . Sånn er det ,men er det mange som roper da ?Neida ,men siden det er snakk om Intel / amd så ropes det høyt og hvorfor ? Jo fordi det her er den "erklerte" store stygge ulven som har best pris mot stakkars lille "underkuede" amd .

Begynner virkelig å bli rimelig lei av slik bevisst fordreining av fakta .

for det som er fakta er at DELL har fått best avtale med Intel og velger den ,den dagen amd har en like bra eller bedre avtale å tillby er de på full fart in der de og , slik er det bare og slik er det i all industri/forretningsvirksomhet .

At derimot enkelte velger å slå dette opp i sin kamp mot Intel finner jeg derimot latterlig .

At en person i sin kamp mot Intel kan gå ut her og offentlig oppfordre til boikott av et selskap inntil hans cpu blir levert sier vel sitt .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Latterligste jeg har hørt ,men dog ikke uventet .

Når skal det bli klart at Dell er et frittstående selskap som selv velger hvem de vil ta utstyr fra ,akkurat på samme måte som ALLE andre firmaer verden over .

BMW , Ford , Block Wathne , Esso ,Shell ,ja alle verdens firmaer tar jo fra spesielle levrandører der de får best pris oog utelukker alle andre fra sitt firma , kommer det i neste runde et nytt firma med bedre pris så slipper de til og et annet blir støtt ut i kulden . Sånn er det ,men er det mange som roper da ?Neida ,men siden  det er snakk om Intel / amd så ropes det høyt og hvorfor ? Jo fordi det her er den "erklerte" store stygge ulven som har best pris  mot stakkars lille "underkuede" amd .

Begynner virkelig å bli rimelig lei av slik bevisst fordreining av fakta .

for det som er fakta er at DELL har fått best avtale med Intel og velger den ,den dagen amd har en like bra eller bedre avtale å tillby er de på full fart in der de og , slik er det bare og slik er det i all industri/forretningsvirksomhet .

At derimot enkelte velger å slå dette opp i sin kamp mot Intel finner jeg derimot latterlig .

At en person i sin kamp mot Intel kan gå ut her og offentlig oppfordre til boikott av et selskap inntil hans cpu blir levert sier vel sitt .

 

Hei,

 

Nå må du ta det litt med ro, Snekker`n. Jeg kan heller ikke skjønne at firmaene bruker DELL. Greit nok at de har et godt utviklet kundestøtte, og er sikkert kjappe, men er det verdt den prisen man betaler? Jobber på et offenlig institusjon, og vi har IT avdelig som nå nyllig har lagt ut prisliste for datautstyr.

 

Her er det et priseksampel:

 

PC, Skjerm, Flatskjerm 17" Dell 1703FP kr 5 029,44 :whistle:

 

Billig, løp og kjøp.

 

Når det gjelder Dell og AMD så vil jeg samenligne det med Komplett som bare nå har begynt å selge NEC flat skjermene. Hvorfor, fordi vi vil ha dem. Er Dell noeforskjellig fra Komplett? :tease:

 

Staljin

Endret av staljin
Lenke til kommentar

Latterligste jeg har hørt ,men dog ikke uventet .

Når skal det bli klart at Dell er et frittstående selskap som selv velger hvem de vil ta utstyr fra ,akkurat på samme måte som ALLE andre firmaer verden over .

BMW , Ford , Block Wathne , Esso ,Shell ,ja alle verdens firmaer tar jo fra spesielle levrandører der de får best pris oog utelukker alle andre fra sitt firma , kommer det i neste runde et nytt firma med bedre pris så slipper de til og et annet blir støtt ut i kulden . Sånn er det ,men er det mange som roper da ?Neida ,men siden  det er snakk om Intel / amd så ropes det høyt og hvorfor ? Jo fordi det her er den "erklerte" store stygge ulven som har best pris  mot stakkars lille "underkuede" amd .

Begynner virkelig å bli rimelig lei av slik bevisst fordreining av fakta .

for det som er fakta er at DELL har fått best avtale med Intel og velger den ,den dagen amd har en like bra eller bedre avtale å tillby er de på full fart in der de og , slik er det bare og slik er det i all industri/forretningsvirksomhet .

At derimot enkelte velger å slå dette opp i sin kamp mot Intel finner jeg derimot latterlig .

At en person i sin kamp mot Intel kan gå ut her og offentlig oppfordre til boikott av et selskap inntil hans cpu blir levert sier vel sitt .

 

Hei,

 

Nå må du ta det litt med ro, Snekker`n. Jeg kan heller ikke skjønne at firmaene bruker DELL. Greit nok at de har et godt utviklet kundestøtte, og er sikkert kjappe, men er det verdt den prisen man betaler? Jobber på et offenlig institusjon, og vi har IT avdelig som nå nyllig har lagt ut prisliste for datautstyr.

 

Her er det et priseksampel:

 

PC, Skjerm, Flatskjerm 17" Dell 1703FP kr 5 029,44 :whistle:

 

Billig, løp og kjøp.

 

Når det gjelder Dell og AMD så vil jeg samenligne det med Komplett som bare nå har begynt å selge NEC flat skjermene. Hvorfor, fordi vi vil ha dem. Rr Dell noeforskjellig fra Komplett? :tease:

 

Staljin

Jeg tar det helt med ro :) Men hvor står det at et offentlig eller privat firma MÅ bruke Dell?

Ethvert firma som velger et system har da vitterlig fritt valg og det finnes jo mange levrandører . De som da velger Dell ser vel på totalpakken , så å trekke frem prisen på en enkelt maskin sier ingenting ,det er den totale prisen som er avgjørende , denne er sannsyneligvis bedre hos Dell siden så mange velger dem . Husk service er mye viktigere for et firma enn hva en enkelt maskin koster .

 

Når det så gjelder Komplett eller andre viser det bare at det i et presset marked er viktig å satse på ferre og gode levrandører istedenfor mange og dermed få dårligere avtaler .

Komplett på lik linje med Dell og mange andre er jo ikke enerådende , dermed har kundene fortsatt et fritt valg om de vil ha det de leverer eller velge andre .

 

 

 

"PC, Skjerm, Flatskjerm 17" Dell 1703FP kr 5 029,44 "

Hva sier dette ? absolutt ingenting , da det ikke sier en døyt om hvilken maskin det er ei heller hvilke serviceoppgaver som følger med . :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Snodig nyhet som reiser mange spørsmål.

Hvilke brikkesett bruker Dell ?, hvorfor bare Opteron i 1xx serien ? Er dette et testprosjekt før de utvider med flere AMD produkter ? Gjør Dell dette på eget initiativ eller er det press fra kundene ? og hva skjer med forholdet til Intel ?

 

Dette er neppe ukjent for Intel, de har nok ønsket at dette ble en godt bevart hemmelighet, men hva med AMD ? har de en avtale med Dell om å holde kjeft om saken ? :hmm: Denne saken lukter av "ugler i mosen".

Lenke til kommentar
Snodig nyhet som reiser mange spørsmål. 

Hvilke brikkesett bruker Dell ?, hvorfor bare Opteron i 1xx serien ?  Er dette et testprosjekt før de utvider med flere AMD produkter ? Gjør Dell dette på eget initiativ eller er det press fra kundene ? og hva skjer med forholdet til Intel ?

 

Dette er neppe ukjent for Intel, de har nok ønsket at dette ble en godt bevart hemmelighet, men hva med AMD ? har de en avtale med Dell om å holde kjeft om saken ?    :hmm:  Denne saken lukter av  "ugler i mosen".

Vil nok tro det er et visst press fra kunder ja , om Dell har langsiktige avtaler med store kunder og disse forlanger amd så har de neppe noe valg .

Intel vet nok om dette ja og om det får noen innvirkning på deres avtale med Dell er vanskelig å si ,men tror ikke at Intel vil kutte en avtale med verdens største PCprodusent ,spesielt med tanke på at amd ligger på trappa deres og skriker etter å få komme inn .

 

På den annen side kan det jo få enorme konsekvenser for Dell om de virkelig har svært gode avtaler med Intel og at de sier denne opp , det kan jo få enorme konsekvenser i forhold til langsiktige avtaler som Dell måtte ha med sine kunder .

Men igjen dette blir bare spekulasjoner .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Jeg tar det helt med ro  :) Men hvor står det at et offentlig eller privat firma MÅ bruke Dell?

Ethvert firma som velger et system har da vitterlig fritt valg og det finnes jo mange levrandører . De som da velger Dell ser vel på totalpakken , så å trekke frem prisen på en enkelt maskin sier ingenting ,det er den totale prisen som er avgjørende , denne er sannsyneligvis bedre hos Dell siden så mange velger dem . Husk service er mye viktigere for et firma enn hva en enkelt maskin koster .

 

Når det så gjelder Komplett eller andre viser det bare at det i et presset marked er viktig å satse på ferre og gode levrandører istedenfor mange og dermed få dårligere avtaler .

Komplett på lik linje med Dell og mange andre er jo ikke enerådende , dermed har kundene fortsatt et fritt valg om de vil ha det de leverer eller velge andre .

 

 

 

"PC, Skjerm, Flatskjerm 17" Dell 1703FP kr 5 029,44  "

Hva sier dette ? absolutt ingenting , da det ikke sier en døyt om hvilken maskin det er ei heller hvilke serviceoppgaver som følger med .  :hmm:

 

Hei,

 

Har jeg sagt noen sted noe om maskin? Det er bare at denne varelisten er lite detaljert, men her komer det noe eksempler:

 

PC, Bærbar, Latitude X300 Pentium M 1,2 kr 16 301,83

PC, Ram til Dell GX1/350->MHz,1X256MB kr 1 372,13

PC, Ram til Dell GX1/350->Mhz, 1X128MB kr 714,44

Dell Optiplex GX270, U/skjerm kr 7 595,74

Latitude D600 kr 17 022.

 

Du får kansje billig datamaskin, men du blir flodd på delene, akkurat som en del japaske bilmerker.

 

Veldig god del av datamaskiner her er basert på Pentium IV 2.4GHz og Intel I865G chippsett: Poenget er at det holder plenty, men det er langt i fra den mest moderne chipsett.

 

Nå har ITavdeling nylig blitt eget selskap og om det har påvirket prisen, vet jeg ikke.

 

Hilsen

Staljin

Endret av staljin
Lenke til kommentar

Hva slags offentlig institusjon er det som har bruk for luksus maskiner som X300? Er den vanlige offentlige ansatt så skjør at 1.3kg laptop er max bæreevne. Dette er jo sløseri!

 

Ellers enig i at Dell tar seg godt betalt for ekstrautstyret. Satt for to dager siden med fingern på bestillingsknappen for å kjøpe to dual Xeon dell servere levert på døra for ca 5000,- Det var bare en CPU i hver av dem, men jeg hadde som plan å kanibalisere den ene. gad ikke gjøre det da. Har lite laken (fattig student) og nå ser det ut til at de har trukket (eller gjemt) tilbudet. Skulle gjelde til 22.12.04 Poenget var at det var mye billigere å kjøpe to servere med disk, cd-rom og alt enn å oppgradere den ene med en ekstra CPU!!!

 

edit: skrive engelsk medfører masse ord_deling på norsk ja...

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
Historien gjentar seg nok en gang:

[...]

Sjekk skalaen på de grafene, samt utvalget av benchmarks - ikke engang THG kunne gjort det bedre :p

Kan ikke se noe feil på skalan på grafene jeg. Care to explain? Eller er dette "AIR" (Anti Intel Rant) igjen? ;)

 

Utvalget av benchmarks på den øverste virker svært fornuftig gitt overskriften på publikasjonen. "HPC" (!) Dette er HPC i praksis, og jeg anntar de som driver med egen HPC-kode er klar over hvor nær/fjern den er i forhold til LINPACK. Om de ikke bruker egen kode så er det stor sannsynlighet for at en av de utvalgte testene ligner mye.

 

Når det gjelder den nederste markedsførings plansjen til Dell så er den litt mer ullen. Ser ut til at den er mer rettet mot server bruk. Den viser egentlig bare at det er dødt løp mellom Opteron og Xeon, hvilket er tilfellet i svært mange tilfeller. At Opteron bruker mye mindre strøm er en annen sak.

 

Når det gjelder de manglende TPC-C resultatene så ser det ut til å være ca dødt løp der også. Se vedlagt bilde eller gå hit:

http://www.tpc.org/tpcc/results/tpccadvanced3.asp.

TPC-C er vel en av de benchmarkene som er vanskeligst å skalere til store systemer. Kun Power 5 lykkes sånn rimelig godt.

post-107-1102796810_thumb.jpg

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
Her er det et priseksampel:

 

PC, Skjerm, Flatskjerm 17" Dell 1703FP kr 5 029,44 :whistle:

 

Billig, løp og kjøp.

Et annet var PowerEdge 1600SC til 1560 pluss mva, komplett server med dual hk, en 2.4GHz Xeon, U320 SCSI m.m. Kompiser av meg handla totalt 5 stk.

 

Bare prosessor alene kostet omtrent det samme fra komplett.no.

 

Vurderte det seriøst selv og, jeg bare har altfor mange servere fra før :roll:

Lenke til kommentar
Her er det et priseksampel:

 

PC, Skjerm, Flatskjerm 17" Dell 1703FP kr 5 029,44 :whistle:

 

Billig, løp og kjøp.

Et annet var PowerEdge 1600SC til 1560 pluss mva, komplett server med dual hk, en 2.4GHz Xeon, U320 SCSI m.m. Kompiser av meg handla totalt 5 stk.

 

Bare prosessor alene kostet omtrent det samme fra komplett.no.

 

Vurderte det seriøst selv og, jeg bare har altfor mange servere fra før :roll:

Sto 1200+mva i den reklametingen jeg leste, var jo idiotisk billeg, Bare synd det var utsolgt når jeg kom meg inn på dell, dual-xeon til 3k hadde jo vært nice. (hadde sikkert fått solgt kabinettet og hovedkortet for litt småpenger også).

 

AtW

Lenke til kommentar
Her er det et priseksampel:

 

PC, Skjerm, Flatskjerm 17" Dell 1703FP kr 5 029,44 :whistle:

 

Billig, løp og kjøp.

Et annet var PowerEdge 1600SC til 1560 pluss mva, komplett server med dual hk, en 2.4GHz Xeon, U320 SCSI m.m. Kompiser av meg handla totalt 5 stk.

 

Bare prosessor alene kostet omtrent det samme fra komplett.no.

 

Vurderte det seriøst selv og, jeg bare har altfor mange servere fra før :roll:

Sto 1200+mva i den reklametingen jeg leste, var jo idiotisk billeg, Bare synd det var utsolgt når jeg kom meg inn på dell, dual-xeon til 3k hadde jo vært nice. (hadde sikkert fått solgt kabinettet og hovedkortet for litt småpenger også).

 

AtW

Du så på IDE utgaven, mine bekjentskaper (og meg selv inkludert) synes en 36GB 10k U320 disk og en terminert LVD kabel var verd 350 kroner ekstra ;)

 

To av serverene ble kjøpt kunn for å få en prosessor nummer to, resten av dem skal selges :whistle:

Lenke til kommentar
Historien gjentar seg nok en gang:

 

Dell sells AMD Opterons through back door

 

Sjekk skalaen på de grafene, samt utvalget av benchmarks - ikke engang THG kunne gjort det bedre :p

Jepp, utvalget av tester er tragisk ensidig og bruken av relative grafer (%-vis forskjell) gir lett et feil visuelt intrykk av hvor små forskjeller det er snakk om. F.eks får man et visuelt bilde av at den høyeste grafen (se link) snakk om ~10x høyere ytelse på Xeon, noe som slett ikke er sant. Det reelle tallet er 1,58x høyere ytelse. Greit nok at tallene står der i små skrift, men hjernen oppfatter det visuelle intrykket (høyden på grafene) lettere enn en rekke tall. Hovedintrykket av ytelsenivået blir dermed helt feil. (unntak: de som klarer å gjennomskue "synsbedraget" eller de som setter opp grafene på egenhånd slik at det visuelle intrykket samsvarer med det faktiske tallmaterialet.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...