Gå til innhold

Begrenset antall Athlon 64, sokkel 939


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sokkel 939 er ment som en oppfølger til den "eldre" sokkel 940 og skal ta over for sistenevnte i løpet av året.

Ikke for å bare være kverulant, mne her må jeg reagere. Socket 939 er på ingen måte ment å ta over for Socket 940. Den er kun ment som et supplement. Begge soklene er ment å vare lenge. Det samme gjelder Socket 754 som også er ment å vare lenge sammen med de to andre soklene. Totalt er det altså meneingen å ha tre forskjellige sokler i lang tid fremover. Forskjellen på soklene er at de er ment for helt forskjellige markeder. 754 for low-end markedet, 939 for performance og entusiast-markedet, og 940 for server-markedet.

 

De første Athlon 64 prosessorene på PGA939 vil bare ha 512 KB cache, men har integrert en ny dual-kanals minnekontroller som trolig vil øke ytelsen merkbart.

Her må jeg også reagere. Doble minnekanaler har vist seg å ikke spille noen merkbar rolle for K8-baserte CPU'er. Dette er konklusjoner som er trukket ut fra Opteron, men vil også gjelde Athlon64 og de nye K8-baserte AthlonXP'ene fordi arkitektruen er nesten identisk. Tidligere var planen til AMD å gi Athlon64 et tillegg i PR-tallet på 200 for doble minnekanaler i forhold til enkle minnehkanaler, men dette tallet er nå nedjustert til 100. Trolig fordi ytelsen på doble minnekanaler ikke rettferdiggjør så mye som 200 ekstra i PR-tallet. Med prosessorer som er PR-ratet til 3400+ fra før så vil altså økningen til 3500+ være en økning i tallet på 3%, noe som skal reflektere ytelseøkningen ved å gå fra enkanals minne til tokanals minne. Hvis du mener 3% bedre ytelse er noe du vil føle som merkbart bedre ytelse så må jeg si meg sterkt uenig.

Lenke til kommentar
Skulle tro at halveringen av L2 cache spiste opp 3%

Den 3% høyere PR-ratingen er selvfølgelig sammenlignet med en CPU med like mye L2 cache.

 

F.eks:

Athlon64 2,0GHz, 512kiB L2, Socket 754 single-channel: 3000+

Athlon64 2,0GHz, 512kB L2, Socket 939 dual-channel: 3100+

Athlon64 2,0GHz, 1MiB L2, Socket 754 single-channel: 3200+

 

Jeg tror PR-tallene vil representerer ytelseforskjellen mellom disse CPU'ene ganske bra.

Lenke til kommentar
Syns det er litt teit å ha så mange sockets.. Ser ikke helt poenget med en 940 og on 939 pins versjon.. 754 er vel fordi de ikke har doble hypertransport minnekanaler? Så det kan jeg skjønne.. :)

940 og 939 forstår jeg godt, men at det skulle være billigere å lage en ny sockel (754) for å levere A64 med single channel non-REG minne enn å levere 939 baserte prosessorer med bare en kanal aktivert forstår jeg ikke.

 

Tror forøvrig ikke en skal undervurdere A64 med 0.5MB cache på 939. Med dual channel non-REG minne og forbedret minnekontroller (CG) kan dette bli heftig da en endelig får top ytelse kombinert med mulighet for mer enn 2-3GB RAM og en hyggelig pris fra AMD.

Lenke til kommentar
hm.. kan man bruke en 939 prosessor i en 940 socket? I så fall var det forrige spørsmålet mitt dumt :)

Tror noe av ideen til AMD med Socket 939 var å omorganisere pinnene på CPU i forhold til 940 for å kunne bruke et enklere PCB-layout på hovedkortene, firelags vs. sekslags.

Endret av Kamerat
Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvorfor AMD i det hele tatt valgte å ha Socket 754. Det blir jo kluss, hvorfor kom ikke Socket 939 med en gang? Kanskje AMD syns at socket 939 passet bedre for 90nm CPU'er og at CPU'ene ikke får alle problemene 90nm fører med seg! Men dette er vel spekulasjoner som er litt for positive tenker jeg ;)
Lenke til kommentar
Tror forøvrig ikke en skal undervurdere A64 med 0.5MB cache på 939. Med dual channel non-REG minne og forbedret minnekontroller (CG) kan dette bli heftig da en endelig får top ytelse kombinert med mulighet for mer enn 2-3GB RAM og en hyggelig pris fra AMD.

Jeg er helt enig. Jeg tror 512 KiB L2 ikke vil senke ytelsen så veldig merkbart i de fleste tester. (Det er jo sett i A64 3000+ vs. 3200+ review's) Ytelsetapet blir nok i snitt rundt 3% som disse review'ene viser.

 

Jeg tror heller ikke at doble minnekanaler vil øke ytelsen særlig merkbart. (Kanskje rundt 3% som PR-ratingen indikerer)

 

Jeg tror også at de nye K8-baserte AthlonXP'ene vil yte ganske bra. Kanskje rundt 6-7% dårligere ytelse enn Athlon64 med 512 KiB og enkel minnekanal på grunn av mindre cache (de skal visst få 256 kiB L2). Dette er selvfølgelig ytelsen i 32-bit windows siden AthlonXP'ene ikke vil støtte 64-bit. Når 64bit windows kommer til Athlon64 så vil nok ytelse-gapet åpne seg og bli totalt rundt 20%.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...