Gå til innhold

Intel endrer arkitektur


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De legger på to ekstra metall lag (tror det AMD gjorde med Tbred B, over Tbred A var å legge på 2 eller 3 lag), dette gjør prosessorene dyrere å produsere (relativt sett) men i prinsippet skal man få økt headroom for å dra på mer MHz. Dersom man legger inn mer shielding og sprer transistorene ut litt andeledes kan man og få ned varmeutvikling.

 

Vi kan vel lese dette som et tegn på at 3.6GHz NW kanskje ikke er så langt unna.

Lenke til kommentar
Raptor' date='15/03/2004 : 09:31'] Jeg tror dette er et tegn på at Intel sliter med 90nm prosessen demmes, og at Prescot med høyere frekvenser og neste Xeon chip med 90nm teknologi blir ytligere forsinket.

I Xeon markedet er det ganske mye penger å tjene, så her tror jeg nok de kommer til å presse frem Nocona (de har også en ny 90nm stepping på vei til da) men jeg tror nok vi kan lese dette som at Prescott på s478 nok aldri tar helt av.

 

Men igjen, alt dette blir jo uansett bare spekulasjoner.

 

Knick Knack: Vet du om det hovedkortet kommer til å støtte FSB overklokking?

Lenke til kommentar

Dollar: kortet støtter 800FSB, men det er bare "semi-offisielt". Det står forøvrig :

 

-Support dual Intel Xeon @533 MHz FSB or next generation processor.

-Intel 875P + HR

-Dual DDR 400 with ECC up to 4GB

-AGP Pro/8X

-PCI-X 64/66

-Intel CSA Gigabit LAN up to 266MB/s

-TI IEEE-1394

-2 SATA w/ Adaptec HOST RAID support RAID 1

-6 Channel Audio

-ATX F.F.

 

"next generation processor" = nocona = 800FSB :thumbup:

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

Jeg synes det høres litt vel rart ut at de bare skal endre det. Det er liksom litt lite. Siden de alikevell må endre på produksjons tekknikken er det vanlig å endre litt mer.

 

Men jeg lurer på hva Intel holder på med, det ser ut som om de ikke helt har roen for tiden.

 

Ville ikke overaske meg mye hvis Intel begynner å stresse frem nye modeller.

Lenke til kommentar
Jeg synes det høres litt vel rart ut at de bare skal endre det. Det er liksom litt lite. Siden de alikevell må endre på produksjons tekknikken er det vanlig å endre litt mer.

 

Men jeg lurer på hva Intel holder på med, det ser ut som om de ikke helt har roen for tiden.

 

Ville ikke overaske meg mye hvis Intel begynner å stresse frem nye modeller.

Er det ikke opplagt at de sliter noe sykt med 90nm prosessen? Den lekker jo som ei sil. Det som er ille er at 65nm prosessen er (var) planlagt å kun være en nedskalering av 90nm prosessen. INQ melder nå at Intel har sendt ingeniørene tilbake til labben for å koke opp noen nødløsninger for å fikse lekkasjene til Tejas skal lanseres.

 

Skulle ikke forundre meg mye om intel ikke reduserer gate lengden fra 90nm til 65nm prosess. Om de velger å redusere den så vil i alle fall lekkasjene dra rett i taket en gang til. Da blir 100W good old days...

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
Jeg synes det høres litt vel rart ut at de bare skal endre det. Det er liksom litt lite. Siden de alikevell må endre på produksjons tekknikken er det vanlig å endre litt mer.

 

Men jeg lurer på hva Intel holder på med, det ser ut som om de ikke helt har roen for tiden.

 

Ville ikke overaske meg mye hvis Intel begynner å stresse frem nye modeller.

Er det ikke opplagt at de sliter noe sykt med 90nm prosessen? Den lekker jo som ei sil. Det som er ille er at 65nm prosessen er (var) planlagt å kun være en nedskalering av 90nm prosessen. INQ melder nå at Intel har sendt ingeniørene tilbake til labben for å koke opp noen nødløsninger for å fikse lekkasjene til Tejas skal lanseres.

 

Skulle ikke forundre meg mye om intel ikke reduserer gate lengden fra 90nm til 65nm prosess. Om de velger å redusere den så vil i alle fall lekkasjene dra rett i taket en gang til. Da blir 100W good old days...

Får virkelig håpe Intel finner en kjapp løsning på problemet, ingen vil vel ha 70 grader i kabinettet. Knaksje intel burde søke litt hjelp hos big blue? HostSOIhost

Lenke til kommentar
Makan til lappverk! :thumbdown:

Hvorfor det? Northwood er, som kjent, raskere enn Prescott så hvorfor ikke videreføre den så langt de klarer?

 

Synes det er bra jeg så kan vi får XEON med enda mer MHz :)

Jeg tenkte ikke på Northwood (P4B/C), men på Gallatin (P4EE/Xeon MP) som det er snakk om her. Nocona (Xeon DP) vil nok høyst sannsynlig lide av samme varmeproblemer som fiaskoen Prescott (P4E). På tide at Intel begynner å tenke ytelse istedenfor bare MHz :thumbdown:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Jeg tenkte ikke på Northwood (P4B/C), men på Gallatin (P4EE/Xeon MP) som det er snakk om her. Nocona (Xeon DP) vil nok høyst sannsynlig lide av samme varmeproblemer som fiaskoen Prescott (P4E). På tide at Intel begynner å tenke ytelse istedenfor bare MHz :thumbdown:

Come on da Snorre! Gallatin er Northwood-basert (men med mer cache). Vil ikke kalle Prescott en fiasko før vi har sett hva Intel får til neste 6 mnd. At det ikke er noe behov for Prescott ennå er derimot klart. I tillegg har Intel annonsert at Prescott skulle være den raskete overgangen fra en prosess til en annen de noen sinne har hatt.. hm....

 

Uansett... Du husker vel Athlon XP når den gikk fra 180 nm til 130 nm? AMD hadde en del problemer med varme der også før de la inn to ekstra metallag (som er det Intel gjør her på NW). Poenget mitt er at en ikke burde kalle Prescott en fiasko bare fordi de FØRSTE eksemplarene har en del problemer (og ikke burde vært lansert).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...