Gå til innhold

Refleksjon: Gamere - evolusjon eller forfall?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp, fin artikkel... buddha-sitatet var jaggu også på sin plass :thumbs:

 

Min oppfatning er at vi siden TV-alderen har fått langt flere asosiale

individer enn før var vanlig i et samfunn... dataspill bidrar bare til

denne trenden... men det er hva man selv gjør det til... kjenner en del

mennesker f. eks. som bærer maskiner bort til hverandre i helgene og

har det kjempesosialt og sånt med masse lek og moro, ikke bare foran

dataskjermen; uten spillingen dog hadde de kanskje aldri giddet å

stille opp hos hverandre som de gjør. Men generelt sett over det store

og hele synes jeg at både TV-en og datamaskinen og konsollene har

bidratt til at mennesker har blitt mer asosiale vesen, fordi slik teknologi

gjør det mye lettere for dem å (for/)bli usosiale.

Lenke til kommentar

Helt enig i at dette var en bra artikkel. Det finnes selvfølgelig alle slags mennesker, og enkelte menneskegrupper kommer aldri til å forstå seg på hverandre...

 

Ta for eksempel fotballsupportere som vier hele livet sitt til laget, drar på alle bortekampene, og bruker mesteparten av pengene de tjener på dette. Det er også et liv på linje med en dataspillentusiast, hvor begge parter bruker mye tid på det de liker. Men selv om det ene er like meningsløst (eller meningsfullt) som det andre blir ofte fotballsupporteren mer allment akseptert enn spillentusiasten fordi vedkommende treffer andre mennesker (fysisk) mens han gjør det han liker.

 

Det finnes ekstremtilfeller av begge de nevnte gruppene, men gjennomsnittsmennesket klarer fint å moderere seg. Desverre er det ekstremtilfellene av alle grupper som skaper fordommer og holdninger blandt de uinvidde, og akkurat som at folk tror alle fotballsupportere ikke gjør annet enn å drikke øl og slåss, tror de heller ikke at en spillentusiast gjør annet enn å råtne bort foran tastaturet.

 

Det er her vi gjennomsnittsgamere må gjøre en innsats, og redde vår kulturs anseelse.

 

:)

Lenke til kommentar

Veldig bra artikkel.

Men dog synes jeg det mangler parareller fra Korea eller øst-asia generelt. Veldig mye av 'gaming kulturen' kommer der i fra hvor det er normalt for dem og leve en uke eller to på rommet med bare gaming og hvor jenter og gutter spiller like mye. Så klart er det kulturforskjeller og mye mere sport i denne delen av verden, men vi blir mer og mer lik de for hver dag som går.

 

Ellers veldig bra artikkel :yes:

Lenke til kommentar

Dette er det beste jeg noen gang har lest på gamer.no! Spesielt synes jeg det ble avsluttet på en svært god måte, som får folk på begge sidene av saken til å tenke seg nøye om. Dette fører nok i stor grad til at det ikke var mulighet for en overopphetet diskusjon ang. teamaet i denne tråden.

Lenke til kommentar

Nydelig artikkel. Gamer.no trenger flere sånne. Og dessuten så skader det vel ikke å få oss gamere til å reflektere litt over hva vi driver med heller.

 

 

Dessuten vil jeg si at det er asosialt og spille data. Har skjønt det når jeg ble eldre, men gir aldri helt slipp på spillingen.

Lenke til kommentar
Dessuten vil jeg si at det er asosialt og spille data. Har skjønt det når jeg ble eldre, men gir aldri helt slipp på spillingen.

Helt enig (selv om jeg ikke vil se på meg selv som gammel)! Det er, i mine øyne, asosialt å spille, selv om en spiller onlinespill (AO) og prater så mye som jeg gjør. Det er sosialt på et lavere plan siden en ikke får samme form for kontakt med folkene en prater med. Dessuten så er det skummelt lett for mange som kaller seg for en venn av deg, å bryte kontakten sånn helt uten videre. Jeg vil anbefale alle å heller få venner i rl i stedet for å legge så stor vekt på venner over nettet!

Lenke til kommentar
Dessuten vil jeg si at det er asosialt og spille data. Har skjønt det når jeg ble eldre, men gir aldri helt slipp på spillingen.

Helt enig (selv om jeg ikke vil se på meg selv som gammel)! Det er, i mine øyne, asosialt å spille, selv om en spiller onlinespill (AO) og prater så mye som jeg gjør. Det er sosialt på et lavere plan siden en ikke får samme form for kontakt med folkene en prater med. Dessuten så er det skummelt lett for mange som kaller seg for en venn av deg, å bryte kontakten sånn helt uten videre. Jeg vil anbefale alle å heller få venner i rl i stedet for å legge så stor vekt på venner over nettet!

I utgangspunktet er spilling asosialt. Jeg sitter sikkert litt for mye inne og spiller, men faktum er at spilling ikke er mer sosialt enn du gjør det til. Noe som innebærer at spilling faktisk KAN være veldig sosialt. Noen som har hørt om LAN-partyer? Det taler vel for seg...

Lenke til kommentar
I utgangspunktet er spilling asosialt. Jeg sitter sikkert litt for mye inne og spiller, men faktum er at spilling ikke er mer sosialt enn du gjør det til. Noe som innebærer at spilling faktisk KAN være veldig sosialt. Noen som har hørt om LAN-partyer? Det taler vel for seg...

Les det du quotet en gang til du ;)

Lenke til kommentar
I utgangspunktet er spilling asosialt. Jeg sitter sikkert litt for mye inne og spiller, men faktum er at spilling ikke er mer sosialt enn du gjør det til. Noe som innebærer at spilling faktisk KAN være veldig sosialt. Noen som har hørt om LAN-partyer? Det taler vel for seg...

Les det du quotet en gang til du ;)

Mente ikke at du sa at det var totalt asosialt, jeg bare sa min mening og brukte din bare for å ha noe å quote. Kunne kanskje ha formulert meg noe bedre ja :yes:

 

Beglager hvis det skapte forvirring

Endret av ProZaC
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...