Gå til innhold

Ny hovedkort-toppmodell fra Gigabyte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Den var lekker ja! Moro å se PCI-X og integrert SCSI på et hovedkort ment for kun én prosessor. Faktisk er det første gang jeg ser dette. Men, uff, at den støtter Celeron håper jeg ikke betyr at vi får noen "billige 'super'-maskiner"...

Asus NRL-LS533 er et annet Socket 478-kort med støtte for PCI-X og SCSI, men dette mangeler derimot AGP-port og støtte for 800 MHz FSB. Alikevel er det gledlig å se, hadde ikke hatt noe mot et sånt kort og en P4 EE. :D

Lenke til kommentar
Alle Socket 478-hovedkort som støtter Pentium 4 støtter også Celeron. Tviler på at noen PC-produsenter vil parre et slikt kort med en Celeron :)

Sant det. Har sett ganske mange rare løsninger, også i det mer profesjonelle miljøet, så man veit aldri... Men å gjøre det ville jo være direkte blasfemi mot kortet! Hadde jeg ikke allerede fått Opteron-dilla, hadde jeg nok vurdert dette kortet sterkt.

Lenke til kommentar
Den var lekker ja! Moro å se PCI-X og integrert SCSI på et hovedkort ment for kun én prosessor. Faktisk er det første gang jeg ser dette. Men, uff, at den støtter Celeron håper jeg ikke betyr at vi får noen "billige 'super'-maskiner"...

Asus NRL-LS533 er et annet Socket 478-kort med støtte for PCI-X og SCSI, men dette mangeler derimot AGP-port og støtte for 800 MHz FSB. Alikevel er det gledlig å se, hadde ikke hatt noe mot et sånt kort og en P4 EE. :D

Mangler AGP? Sikker på at du ikke forveksler PCI-X og PCI Express?

Lenke til kommentar

Hva er så imponerende med dette hovedkortet egentlig, 6 stk. minnebanker og 2 stk. 64-bit PCI-X 66MHz? :dontgetit:

 

Både Iwill DK8X og Tyan Thunder K8W som er å få kjøpt i dag støtter f.eks. 8 stk. minnebanker og 3-4 stk. 64-bit PCI-X 133MHz, og om ikke det var nok så skal Iwill snart komme med flere hovedkort basert på nForce3 Pro 250-brikkesettet som om mulig blir enda mer imponerende:

http://www.xbitlabs.com/news/mainboards/di...0212022037.html

 

"The first 2P Opteron workstation platform with NVIDIA nForce3 Pro 250 core-logic onboard, IWILL DK8N, will come in the second quarter 2004. The part will feature 8 DIMM slots for up to 16GB of DDR SDRAM, AGP 8x slot, 4 PCI-X 64-bit 133MHz slots (AMD 8131 controller), 1 PCI slot, Gigabit Ethernet, Serial ATA-150 with RAID 0,1, 0+1, USB 2.0 ports, FireWire ports, 6-channel audio and so on.

 

Another mainboard for 2 AMD Opteron CPUs based on NVIDIA’s chipset – IWILL DK8E – is scheduled to come in the third quarter. This one will carry 8 DIMM slots, PCI Express x16 for graphics, ATI Rage XL graphics chip, PCI-X 2.0 slots, Gigabit Ethernet, Serial ATA-150 support, USB 2.0 and other essential features and controllers. The DK8E2 that is scheduled for late Q4 2004 or early Q1 2005 will boast with some performance and feature-set improvements."

 

Det kaller jeg imponerende! :thumbs:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Det som er kjekt med dette hovedkortet et at du får 6x minnebanker, PCI-X og SCSI til et veldig modent single CPU chipset som kan overklokkes og brukes til spill på lik linje med "vanlige" single hovedkort.

 

Å sammenligne med et dual opteron hovedkort som har chipset som ikke er i nærheten så modent som i875 og som fortsatt har flere barnesykdommer, krever registrert minne og hvor prosessorene koster det hvite i øyet blir litt feil syntes jeg.

 

Bla SCSI er jo noe mange har savnet i single/workstation maskiner fordi hovedkort med dette er det ikke akkurat for mange av.

 

EDIT: Og det du skriver er jo ikke akkurat revolusjonerende.

-Og det er i ATX størrelse og bruker 20pin ATX strømforsyning.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Så AMD-8000 brikkesettet er umodent og har fortsatt flere barnesykdommer mener du? :roll:

 

Det er neppe tilfelle og du skal lete lenge etter et mer stabilt brikkesett enn det, det skal jeg love deg. SCSI-opsjonen på Gigabyte-hovedkortet er spesielt, og det skal de ha honnør for, men til gjengjeld mangler det både Serial ATA RAID og Firewire og det trekker ned synes jeg. Hvis man behøver mer enn 1GB minne, som dette hovedkortet legger opp til, så er det ikke anbefalt å bruke vanlig ('unbuffered') minne men i stedet bruke registert minne for å få et så stabilt og raskt system som mulig. Registert minne er altså å foretrekke og ikke en negativ ting som du prøver å gi inntrykk av her, og de fleste som kjøper Opteron trenger over 1GB minne uansett og dessuten så er ikke prisforskjellene på slikt og vanlig minne noe å snakke om lenger heller.

 

Det finnes forøvrig flere single Opteron-hovedkort som benytter seg av standard ATX formfaktor og ATX strømforsyning også, som Tyan Tiger K8WS, Gigabyte K8NNXP-940, Asus SK8V/SK8N og MSI K8T Master1-FAR, og prisen på disse eller prosessorene er heller ikke til å bli skremt av til sammenligning. Men som alltid, skal man ha kvalitet så må man være villig til å betale for det også ;)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...