Gå til innhold

TEST: nForce3: Gigabyte K8N


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra test dette! (som vanlig)

 

Stusset bare litt på et avsnitt:

Satte vi derimot ned minnehastigheten til DDR333, så kunne vi uten problem kjøre 6-2-3-2. Dette er åpenbart et problem med hovedkortet, og ikke minnemodulene, for de kjører DDR400@5-2-2-2 knirkefritt på andre hovedkort.

Det er åpenbart at dette ikke er et problem med minnemodulene, men å si at det spesifikt er hovedkortet sin feil er vel å ta litt i? Det kan vel like godt være biosen eller CPU'en sin feil? CPU'en eller bios er vel kanskje den mest sansynlige årsaken siden minnekontrolleren går på langt høyere hastighet enn de som er i NB'er. Har lest noen plasser at siden minnekontrolleren er såpass rask så kan kommandoer til minnet komme litt for raskt etter hverandre slik at det blir for stor pågang for minnet. Dette kan vel også tyde på at minnet blir kjørt mer aggressivt når det står tilkoblet den interne minnekontrolleren enn når det står tilkoblet NB. Kanskje det er minnet som rett og slett ikke takler så mange kommandoer tett etter hverandre i så høy hastighet? Altså et minneproblem likevel? (beklager at jeg motsier den første setninga i dette avsnittet)

Lenke til kommentar

Hmm, er litt overrasket av denne testen for å si det pent, da jeg selv har hatt kt800 kort og nå har gigabyte K8NNXP så kjenner jeg meg ikke igjen, med via kortet klarte jeg nesten ikke å klokke min cpu i det hele tatt menst jeg på gigabyte kortet kjører med fsb klokket med hele 330 , altså på 2530 stabilt.

Ei heller klarer jeg å se problemet med minnet da det er en kjent sak at via er et lotteri ang hvilke brikker det tar eller ei, mens jeg enda ikke har funnet en eneste brikke som dette kortet ikke takler. mine ocz 3700 brikker kjører jeg på 2-2-6-3 og mine ocz 3200 brikker på 2-2-6-2 .

Greit nok at via er hakket rakere på std hastighet, men det er dog minimalt og med tanke på at jeg klokker min cpu 3 ganger så mye med et nForce 3 så oppveier det i massevis, ser også at jeg klarer adskillig mer en det beste dere har oppnådd på via.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Synes ikke vi skal skylde på noen. Men realiteten er at dette kortet er mye bedre til overklokking en VIA sitt. Er ikke uten grunn at all "guttene" som virkelig overklokker foretrekker dette fremfor VIA sitt. Tror nok noe av feilen kan ligge i at de som tester dette kortet ikke har nok kunskap til A64 oppsett. Legg f.eks merke til den personen i Norge som drar mest i 3DMark (Kjell Erik fra OCShoot). Holder for den saks skyld også mange verdensrekorder. Hva slags HK bruker han? Jo ett NForce kort

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

fin test ja, men samme som snekker jeg KJENNER meg ikke igjen her heller.

Jeg har nylig bygd 2 stk. datar begge helt identiske foruten om at den ene hadde Abit KV8-MAX3 K8T800 og den andre hadde Gigabyte K8NNXP nForce3.

specs på datane:

 

ASUS 9600xt (530/330)

Seagate 120gb

HyperX PC3500 på Nforce og GEIL PC3500 på den med VIA chipsett

AMD64 XP3200 @ 2.2Ghz på begge to (prøvde ikke å klokke lengere)

 

 

Og begge brukte like drivere og alt var stilit til optimal ytelse under testen, og jeg ble nesten litt redd da jeg fant ut dette:

 

3dmark 01

 

Gigabyte K8NNXP nForce3 : 16563 3dmarks

Abit KV8-MAX3 K8T800 : 14214 3dmarks

 

Begge hadde chipsett drivere innstalert og alt annet. Syntes dette var veldig rart at de er over 2000 poeng forskjell, noe må vel ha gått galt?

 

Og en liten erfaring til ABIT KV8-MAX3 = a LIVING HELL! :devil: har aldri opplevd så mye trøbbel med et HK før, først var det å finne minne som passa, HyperX funka ikke og det funker kun med 1 geil brikke med do så fikk jeg feil melding. Og så å innstalere windows var minst like ille, den ga meg BLUE screen 24/7 men tilslutt uten å gjøre noe som helst funka det bare.

 

 

Mvh. Troy

Endret av Troy Henrik
Lenke til kommentar

Tror nok at dette er en kombinasjonssak. nForce kortene er ikke like raske som ViA kortene i en del ting, men å si at de er dårlige; det synes jeg bare blir usaklig.

 

En ting som nVidia klarer, men ViA sliter med, det er stabilitet. Har hatt ViA siden tidenes morgen (Athlon 600, slot A), og det har vært et slit uten like. Først med KT333 begynte ting å bli sånn noenlunde stabilt, men hadde problemer på den plattformen også.

 

Med nForce2 kom endelig en plattform som gjorde AMD CPUene rettferdighet.

 

Så for meg blir valget enkelt:

 

2 til 4% bedre ytelse og ganske stabilt, eller å miste de 2 til 4%ene og få stabilitet.

 

Jeg velger stabilitet!

 

Hadde artikkelen vært postet på OK.no hadde jeg forstått det, men dette skal da være et forum for den alminnelige bruker, ikke kun entusiaster? Jeg synes artikkelen som den fremstår i dag ikke er god, da den ikke nevner noe som helst av de problemene man opplever med KT800, og dermed tillegger ytelsen alene en alt for høy prioritet. Har selv hatt KT800 basert kort og slitt som F.

 

-KJ

Lenke til kommentar
Synes ikke vi skal skylde på noen. Men realiteten er at dette kortet er mye bedre til overklokking en VIA sitt. Er ikke uten grunn at all "guttene" som virkelig overklokker foretrekker dette fremfor VIA sitt. Tror nok noe av feilen kan ligge i at de som tester dette kortet ikke har nok kunskap til A64 oppsett. Legg f.eks merke til den personen i Norge som drar mest i 3DMark (Kjell Erik fra OCShoot). Holder for den saks skyld også mange verdensrekorder. Hva slags HK bruker han? Jo ett NForce kort

Kunnskap til A64-oppsett? Har selv brukt AMD64-systemer siden før A64 ble lansert, så jeg tror jeg har en liten dose kunnskap. Jeg kan ikke snakke for så veldig mange andre nForce3-kort, men jeg kan konstatere at dette spesifikke kortet ikke ville overklokke mer enn det som fremkommer her med standard kjøling. At andre nForce3-kort kan ha kommet høyere er godt mulig, men det hjelper fint lite i denne sammenhengen.

 

Forøvrig så virker det igjen som om noen har missforstått litt her: Artiklene til HW.no handler ikke om ekstremoverklokking, men det handler om overklokkingspotensialet til det testeksemplaret vi får tilsendt "out of the box".

Lenke til kommentar
Gigabyte K8NNXP nForce3 : 16563 3dmarks

Abit KV8-MAX3 K8T800 : 14214 3dmarks

Her er det utvilsomt noe som er galt ja. Kan nesten virke som om du har glemt å skru på FastWrite eller noe slik. Forskjellen mellom nForce3 og K8T800 er ikke så stor på samme klokkefrekvens med ellers lik konfigurasjon.

Lenke til kommentar
Gigabyte K8NNXP nForce3 :  16563 3dmarks

Abit KV8-MAX3 K8T800     :  14214 3dmarks

Her er det utvilsomt noe som er galt ja. Kan nesten virke som om du har glemt å skru på FastWrite eller noe slik. Forskjellen mellom nForce3 og K8T800 er ikke så stor på samme klokkefrekvens med ellers lik konfigurasjon.

Hmm, rart. Å skru på eller av Fastwrite gir meg ikke en døyt i forskjell i 3dmark eller andre benchmark programmer for skjermkort. :roll:

Endret av bamsefar
Lenke til kommentar
Gigabyte K8NNXP nForce3 :  16563 3dmarks

Abit KV8-MAX3 K8T800     :  14214 3dmarks

Her er det utvilsomt noe som er galt ja. Kan nesten virke som om du har glemt å skru på FastWrite eller noe slik. Forskjellen mellom nForce3 og K8T800 er ikke så stor på samme klokkefrekvens med ellers lik konfigurasjon.

Hmm, rart. Å skru på eller av Fastwrite gir meg ikke en døyt i forskjell i 3dmark eller andre benchmark programmer for skjermkort. :roll:

Hvis jeg ikke husker feil er FastWrite omtrent det samme som DMA, nemlig at enheten får lov til å snakke direkte til minnet uten å gå om CPU. Anyway, det har gitt relativt store forskjeller for meg tidligere.

Lenke til kommentar

Jeg synes denne testen ble litt klønete, dere har testet et "low end" Gigabyte kort og sammenligner dette med "top end" via kort. (ikke bra)

Jeg vet ikke helt men synes denne testen ble rett og slett dum.

 

Dere burde ha testet K8NNXP nForce3 150 isteden.

 

Vel nå har jeg ikke nforce selv men har et gigabyte K8VNXP VIA K8T800 som funker veldig bra (ikke overklokking da) men i de fleste utenlandske tester er dette det kortet som kommer best ut når man tenker ytelse og stabilitet.

 

Mange andre har problemer med minne osv...

 

Nei dette var en av de første teite testene jeg har sett ,

beklager men sånn føler jeg det

 

Bedre lykke neste gang.

Lenke til kommentar
Jeg synes denne testen ble litt klønete, dere har testet et "low end" Gigabyte kort og sammenligner dette med "top end" via kort. (ikke bra)

Jeg vet ikke helt men synes denne testen ble rett og slett dum.

 

Dere burde ha testet K8NNXP nForce3 150 isteden.

 

Vel nå har jeg ikke nforce selv men har et gigabyte K8VNXP VIA K8T800 som funker veldig bra (ikke overklokking da) men i de fleste utenlandske tester er dette det kortet som kommer best ut når man tenker ytelse og stabilitet.

 

Mange andre har problemer med minne osv...

 

Nei dette var en av de første teite testene jeg har sett ,

beklager men sånn føler jeg det

 

Bedre lykke neste gang.

K8NNXP hadde nok vært bedre, men rent ytelsesmessig har det fint lite å si med tanke på at det er det samme kortet, bare med litt flere muligheter til å koble på ting, og muligens en bedre bundle.

Lenke til kommentar

Har hatt dette kortet som har blitt testa siden midten av januar. Dårlig ytelse på standardhastighet kan nok stemme på grunn av den begrensa båndbredden på HyperTransport-bussen i forhold til K8T800, derimot er jeg svært uenig at dette kortet overklokker dårlig. Til daglig kjører jeg kortet på 252 MHz HTT (med 2.5x LTD) og har vært så høyt som 350 MHz HTT (med 1x LTD) ved å senke multiplier på CPU. Det virker som det har lite å si at ikke PCI-bussen er låst så lenge man bruker IDE-kontrolleren på chipsettet.

 

Edit: Ja, jeg har modifisert kortet, men dette skal ikke ha noe på si på hvilken HTT-klokk jeg ender på (forutsatt at man ikke kjører RAM i samme klokkehastighet som HTT).

Endret av Kamerat
Lenke til kommentar

K8NNXP er mye bedre, jeg har det og man har faktisk S-ATA støtte, bare 2 men det er bedre en ingenting, dere burde heller testet det kortet, kanskje dere neste gang kan ha en duell mellom K8NNXP og det andre VIA topp modell hk til Gigabyte.

 

Du får betydeligere mere ting med på K8NNXP

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...